Er der noget at gøre..??

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Er der noget at gøre..??

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 24 timesschneider. This post has been viewed 24 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Hej Gutter

Jeg har lige opdaget at jeg har taget en serie subs i ISO 1600 istedet for ISO400 – kan man gøre noget ved det efterfølgende(måske lige bortset fra at køre noget støjreduktion i PS)…??

Mvh.

LarsHolm2013-12-01 22:07:59

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Hej Lars

Det kommer sandelig an på hvilket objekt du har fotograferet.

Optimalt mener jeg det er sådan at man skal vælge så lang eksponeringstid som muligt, og så justerer ISO sådan at det man vil se ikke bliver overbelyst. dvs. vælger du 300sek. eksponeringstid pga. din monterings evner, kan du med fordel justerer ISO så højt at du netop ikke ikke brænder dit objekt ud, og derved bibeholder dynamikken også for kraftige objekter.

SÅ hvis du har valgt korrekt eksponeringstid og du ikke er overbelyst, er 1600ISO faktisk bedre end 800ISO

Giver det mening?

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

ISO’en mener jeg ikke du kan gøre noget ved efterfølgende, heller ikke som om der blev optaget i RAW. Da dette så vidt jeg ved, er den eneste indstilling der påvirker selve CCD’en. Så nej, den skal være sat som ønsket til at starte med.

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

MStauning wrote: ISO’en mener jeg ikke du kan gøre noget ved efterfølgende, heller ikke som om der blev optaget i RAW. Da dette så vidt jeg ved, er den eneste indstilling der påvirker selve CCD’en. Så nej, den skal være sat som ønsket til at starte med.

ISO er egentlig blot en variable forstærker som er placeret efter selve “pixel brønden”.

Og hvis man justerer op for ISO, reducerer man sit pixel’s dynamik område. Man kan også sige at man ved at juster ISO op “trækker lineært i sin kurve”.

Man kan godt justerer lys mængde ned efterfølgende, det hjælper bare ikke på de pixels som pga. for høj ISO, i konverteringsprocessen er blevet overbelyst.

Så nej du kan ikke genskabe en ISO400 dynamik, hvis du har taget billedet med ISO1600

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Nu tænkte jeg ikke på om man kan redde noget, kun på om effekten af det kan fjernes. Altså ligesom at man kan ændre på hvidbalance som man lyster, da denne del kun findes i software (og derved ikke i billedet, som andet end en indstilling).

Lige som man ikke efterfølgende kan exponere mindre tid, mener jeg at den del med ISO ikke bare er en software indstilling.

Vi svarer på samme spørgsmål, men ud fra to vinkler.

Anonym
                • Super Nova

Hej Lars.

Kort og godt: Hvorfor vil du lave om på det? Det sker ofte for mig at jeg ikke selv får stillet ned for ISO – men ved du hvad? Hvis bare der er taget tilstrækkeligt mange subs, bliver resultatet såmænd udmærket alligevel. Det kan godt være at matematik og kurver fortæller noget andet, men bedømt ud fra god gammeldags bondejydsk, tror jeg du kan lave billedet, så man ikke kan se den store forskel! Ryk lidt i kurverne i Photoshop!

Mvh.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Johannes, – enig. blot objektet som man forsøger at fange ikke er overeksponeret mener jeg heller ikke der er et problem.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Er der noget at gøre..??' er lukket for nye svar.