Er der nogen udenfor ?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Er der nogen udenfor ?

• Dette emne har 79 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 1631 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 80 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Så begynder FWHM at komme ned igen…

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star
        Jeg vil ikke sige, at jeg er ude i aften, da jeg sidder inde i kontrolrummet Wink – og lige nu sidder jeg inde i huset og checker optagelserne efterhånden som de kommer ind.

Jeg har været i gang siden kl. 21. E-J 1-farver. Der er kommet en time rød i kassen – 2 x 2, så s/n-forhold ser fornuftigt ud.

Lige nu er det de grønne – indtil videre nr. 7 ud af 15.

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Flot Michael! Du har det ydre af armene med på den klareste galakse. De er svære helt at styre, med vores nuværende luminans, så det ser lovende ud.

Den lille tydelige galakse til højre har i øvrigt to kerner, hvis du skal have noget at prøve at skille ad

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

@EDBBOB – tænker du på den RA: 07 56 33,5, DEC: 53 20 55 ?

Den er jeg nemlig tæt på at få opløst…

Damm – to frames med sattelit på, begge lige hen over JnEr1.

MStauning2013-03-31 23:29:25

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Hov du kunne jo mene den RA: 07 57 07, DEC: 53 25 20? Den er jo noget tydeligere..

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har også fået satellitter på flere frames. Og så har jeg lige opdaget at jeg har glemt at sætte guide speed ned på 0.125 sådan som det kræves af min bæltedrevsmontering. jeg kunne ikke forstå hvorfor gudingen skød over og under hele tiden. Murphys lov.

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Skidt med satteliterne. Dem kan du sigmastacke væk.

Galaksen med de to kerner ligger ved 07h57’07.39″ / +53gr25’21.2″. Den er svær at skille ad!

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Jeg har fået hele to satellitter på den røde Angry

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Bare lige — de første 8 – DDP’et:

@EDBBOB – Oki den er jo “klar” så mon ikke det kan lykkes 😉

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Kernerne på den er nu på ca 155ADU (97e) over baggrunden… Altså den før omtalte galakse Big%20smileMStauning2013-03-31 23:57:14

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Og for sjov en stack af alt Lum jeg har, som har en FWHM på 3 eller under:

hoest
                            Deltager
                              • Nova

Hej MS
                              Jeg har en FWHM 2.99. Guiden kører osse perfekt en rms på 0,09-0,12

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Høst, her ligger jeg og rodder med en FWHM der svinger mellem 2,90″ og 3,28″.. RMS ligger så på 0,22″ dam det er meget (set over hele aftenen). Ville gerne have den RMS ned under 0,1 men det vil den altså bare ikke. Er jo vant til at holde en RMS på 0,01 😉 Men har intet at guide på via AO’en Unhappy

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Ville da lige tjekke om det evt ville kunne hive lidt extra ind, ved at bruge Clear filter istedet for et normalt Lum.

Så efter måne opgang, blev den sat til at nappe en serie med Clear – uha den kan ses den måne.
                                  Udvalgte så lige de allerbedste – og har IKKE brugt flats endnu.
                                  5 x 10min Under månebelysning.
                                Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 80 i alt)
                                • Emnet 'Er der nogen udenfor ?' er lukket for nye svar.