Her lige hentet en fin serie af spektre ned af C/2011 L4 Pan-STARRS – der er stadig Na emission fra kernen og tæt ved kernen. (Sikkert også i halen men det kan jeg ikke måle)
Pjækker fra JnEr1 i nat, og skyder i stedet NGC2403 widefield med min refraktor. Her er første 1200s light, kun strukket (ikke kalibreret):
NGC2403 er lidt overset synes jeg. Den ligger længere væk fra kanten af Mælkevejen, end IC342, som jeg også har gang i. Det giver et ret fint felt med en del stjerner, men også mulighed for at få hul igennem til nogle andre galakser i feltet.
NGC2403 er lidt overset synes jeg. Den ligger længere væk fra kanten af Mælkevejen, end IC342, som jeg også har gang i. Det giver et ret fint felt med en del stjerner, men også mulighed for at få hul igennem til nogle andre galakser i feltet.
Jeg har arbejdet lidt med NGC2403 den sidste tid, enig i det er et spændende objekt, specielt når månen endnu ikke er kommet op.
MStauning wrote: Fin seeing, FWHM ligger under 2,7″ med Lum filteret lige nu.
Også hjalp det noget på min guide (også at jeg fik spændt stativet )
Det er supergodt hvis du kan få noget skarp luminans! Jeg har arbejdet en del med billedet, og luminans er virkelig noget som vil kunne give det sidste spark.
Med MichaelR’s OIII bliver der spændende nye muligheder.
3,1″ hmm må meget gerne falde igen, har lige tjekket fokus – den vil heller ikke blive bedre end 3,05″ så guideren lægger altså 0,05″ til…
Tror faktisk der er lidt dis i luften, da det heller ikke bliver rigtigt mørkt (21,00 vil den ikke rigtigt under lige omkring JnEr1, hvilket betyder at min himmel kun er mag 21,2 lige nu).
Så må du glæde dig over at det er mørkt hos dig. Lum her i Københavnstrup er ikke det letteste.
Det ser sgi godt ud på bare en halv time Jesper2013-03-31 22:56:15