Er der nogen udenfor ?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Er der nogen udenfor ?

• Dette emne har 79 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 1630 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 80 i alt)
  • Forfatter

michaelr
    Deltager
      • Super Giant

Har lige sat C14 i arbejde med 30 min subs i OIII på Jones-Emberson 1

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Fin seeing, FWHM ligger under 2,7″ med Lum filteret lige nu.

Også hjalp det noget på min guide (også at jeg fik spændt stativet Ermm)

hoest
        Deltager
          • Nova

Jeg er osse igang har forbedret afstanden til reduser og er vad at ta det første 600sec af m51 så venter spændt på hvordan det ser udErmm

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Her lige hentet en fin serie af spektre ned af C/2011 L4 Pan-STARRS – der er stadig Na emission fra kernen og tæt ved kernen. (Sikkert også i halen men det kan jeg ikke måle)

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

God himmel!

Pjækker fra JnEr1 i nat, og skyder i stedet NGC2403 widefield med min refraktor. Her er første 1200s light, kun strukket (ikke kalibreret):

NGC2403 er lidt overset synes jeg. Den ligger længere væk fra kanten af Mælkevejen, end IC342, som jeg også har gang i. Det giver et ret fint felt med en del stjerner, men også mulighed for at få hul igennem til nogle andre galakser i feltet.

jesper
              Deltager
                • Neutron star

I gang med M106. Indtil videre er min FWHM ikke under 3″ i Lum Cry men NP’en er sikkert ikke helt kold endnu.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Min FWHM er også steget til 3,2″ Disapprove men håber da den kommer ned igen Smile

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

EDBBOB wrote: God himmel!

NGC2403 er lidt overset synes jeg. Den ligger længere væk fra kanten af Mælkevejen, end IC342, som jeg også har gang i. Det giver et ret fint felt med en del stjerner, men også mulighed for at få hul igennem til nogle andre galakser i feltet.

Jeg har arbejdet lidt med NGC2403 den sidste tid, enig i det er et spændende objekt, specielt når månen endnu ikke er kommet op.

4 subs af 600min frem til nu

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

MStauning wrote: Fin seeing, FWHM ligger under 2,7″ med Lum filteret lige nu.

Også hjalp det noget på min guide (også at jeg fik spændt stativet Ermm)

Det er supergodt hvis du kan få noget skarp luminans! Jeg har arbejdet en del med billedet, og luminans er virkelig noget som vil kunne give det sidste spark.

Med MichaelR’s OIII bliver der spændende nye muligheder.

Vh

Morten

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Nu kom der en frame med FWHM 2.3″ Big%20smile håber det bliver ved.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

3,1″ hmm må meget gerne falde igen, har lige tjekket fokus – den vil heller ikke blive bedre end 3,05″ så guideren lægger altså 0,05″ til…

Tror faktisk der er lidt dis i luften, da det heller ikke bliver rigtigt mørkt (21,00 vil den ikke rigtigt under lige omkring JnEr1, hvilket betyder at min himmel kun er mag 21,2 lige nu).

MStauning2013-03-31 22:42:25

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg tror du har sendt seeingen østpå Michael Cool tak for det. Det kan nu også være fordi M106 er på vej væk fra taget.
                            Jesper2013-03-31 22:45:41

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Også lige en kvik DDP af den første ½ time:

Vi skulle jo ellers have noget af den bedste seeing her ude…. !!! Angry

MStauning2013-03-31 22:48:10

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Så må du glæde dig over at det er mørkt hos dig. Lum her i Københavnstrup er ikke det letteste.
                                Det ser sgi godt ud på bare en halv time ShockedJesper2013-03-31 22:56:15

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Takker, men her er det jo ikke mørkt når måleren står så “lavt” den skal gerne op på 21,5 eller mere før det ligner noget 😉

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 80 i alt)
                                • Emnet 'Er der nogen udenfor ?' er lukket for nye svar.