› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Er der nogen udenfor ?
- Dette emne har 79 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 1626 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. marts 2013 kl. 19:43 #100211
henningmnDeltager- Moon
Hej Allesammen.
Er der nogen af jer som er ude i aften, her oppe ved Grindsted skulle der blive sky frit fra 21 og i morgen også.
23. marts 2013 kl. 19:50 #100212
holmDeltager- Super Giant
Der skal vel liiigee være mørkt først
– og så kommer vi jo nok til at kæmpe med månen, men ja super vejr her i Randers også… Har sat kameraet op med en 250mm og håber at få et glimt at kometen i aften…
23. marts 2013 kl. 19:57 #100214
edbbobDeltager- Super Nova
Yeehaahr!
Den står på JnEr1 fra om en time, til der er Formel 1 i morgen.
23. marts 2013 kl. 21:55 #100219
MadsDeltager- Giant
Hej
Ja har lige lavet 3 x100 skud på månen, men det bliver det for i aften.
Men go tur til dem der venter på at den lægger sig -)) det ser rigtig godt ud, selv fra en KBH’r himmel af.Mads
Mads-H 2013-03-23 20:56:03 23. marts 2013 kl. 21:57 #100220
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg er lige kommet hjem fra en kort foto-tur med Panstars kometen som mål.
Den var overraskende let at finde, dog ikke visuel, men nem med håndkikkert.I Aften står den lige til venstre for stjernen alpha Andromeda, som kan ses visuelt nede i “grumset” lige over horisonten.
Alp And er ca mag 2 og jeg vil vurdere kometen som ca ½ så lysstærk, den har dog en meget tydelig og klar kerne.
På 20 sek eksponeringer ISO 800 kommer den let med.
Faktisk meget let, for den første billeder jeg tog blev med blænde 10 ved en fejl, og her var den også med.Jeg vil tro, at det bedste tidspunkt er fra kl. 19.40 – 20.15 ca.
Så det er bare at komme ud at se den inden den er væk23. marts 2013 kl. 22:08 #100222
Anonym- Super Nova
Hej – jo jeg er i fuld sving med at afprøve et nyindkøbt Astronomik 12 nm. Ha filter på mit moddede EOS 1100D. Jeg har valgt at fange Heart Nebula gennem min 80ED. Indtil videre er jeg i den grad positivt overrasket – detaljerne er som jeg kender det fra min gamle Qcam9 og månelyset er stort set elimineret. Jeg kører 6 min. i 3200 iso – støjen er ganske begrænset og meget fint af et ukølet kamera. Jeg glæder mig til at få en færdig stackning ud af det.
Mvh.
23. marts 2013 kl. 23:13 #100225
henrik.schneiderDeltager- Nova
Her lige nord for Randers er jeg efter en perfekt polalignment (tak Johannes) begyndt på M51 med Baader Neodymium filter, håber på gode lange eksponeringer tiltrods månen.
23. marts 2013 kl. 23:23 #100226
michaelrDeltager- Super Giant
Har været en tur på taget af Ordrup Gymnasium sammen med Karsten som er lærer der og vi lidt Panstarss i kassen med 100 mm på Canon 40 D. Derefter satte vi Canonen til at køre hele natten med 17 mm vidvinkel, med 20 sekunder subs og 30 sek pause. Vi vil prøve at lave en timelapse med måne og stjerner over byen. Men månen har nok for meget drøn på til det bliver godt. Hvis der er nogen der har gode råd til hvordan det processeres så alle dele fremkommer bedst muligt hører jeg meget gerne, ellers må vi prøve igen uden måne.
I obset kører C14 på Emberson med 30 minutters subs i Ha bin2 resten af natten.
24. marts 2013 kl. 00:40 #100232
nhaaghDeltager- Super Giant
Jeg og Claus (KAF) kørte ud til Jørlunde overdrev for at få frit kik til Panstarrs. Vi fandt et fantastisk sted med frit udsyn mod vest. Lige efter solnedgang mens vi stillede op kom en flok rådyr frem lige på bakkekammen imod den lyserøde himmel.
Da mørket faldt lidt på fandt vi Komet Panstarrs svagt synligt med det blotte øje. I teleskopet sås en hale på 0.5 – 0.7 grad. Super flot og en skøn oplevelse ude i naturen.
Fik også skudt kometen. Her er et enkelt helt råt ubehandlet billede (15 sek, iso800, eos 600D, TEC-140mm f/7 refraktor)
Fik taget en serie på ca. 100 billeder så der er noget at rode med….
24. marts 2013 kl. 00:48 #100235
FinnDeltager- Neutron star
Sikke en flodt Panstaars Niels
glæder mig til at du får bearbejdet alle dine billeder. Herligt med sådanne naturbilleder også, der er ikke noget bedre end den rå Natur, Herligt.
mvh Finn24. marts 2013 kl. 02:19 #100236
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Niels,
Jørlunde er jo nærmest i baghaven… Sådan næsten da.
Jeg er ganske stedkendt i det område.Jeg var selv ude på Kong Dans høj ved Græse og Frederikssund.
Fin udsigt over fjorden og Græse Bakkeby, som den nordlige del af Frederikssund hedder.
Jeg var ikke i stand til at se kometen visuelt. Måske fordi jeg observerede henover byen???24. marts 2013 kl. 06:22 #100239
Heftigt! Fik skudt otte timer JnEr1 med 15 min subs. Lad os nu se om ikke månen ødelagde det meste.
Jeg fik ovenikøbet sovet undervejs!
Nu skal jeg lige have solen op, så jeg kan skyde flats. I mellemtiden laver jeg lidt flere darks. Perfekt
24. marts 2013 kl. 06:33 #100240
@Niels
Smukt billede af rådyret
Det kan man da kalde ekstra bonus!
Glæder mig til at se, hvad i fik ud af kometen. Jeg kan ikke rigtigt se den her fra BalkonObs, så jeg sætter min lid til ISON senere på året.
Vh
Morten
24. marts 2013 kl. 07:31 #100243
michaelrDeltager- Super Giant
@ Niels og Claus. Smukt billede med rådyret. Og super Panstarss. Den er ikke helt så langt nede. Lyder som en herlig tur.
Fik taget 6 timer Ha, jeg kan se, at månen betyder lidt selv med 5nm smalle filtre, men har ikke målt på det endnu. Tager lige nu nye flats til OIII, så jeg har hermed 6 timers Ha og 7 timers OIII yderligere til projektet Morten.
Tager til Ordrup lidt senere og pakker Canon 40D ned, er spændt på at se om det lykkedes.
24. marts 2013 kl. 09:10 #100245
tpaw- Planet
Jeg var ude og rode med alignment og prøve at få det hele til, at spille sammen således at jeg kunne tage længere eksponeringer.
Da månen endeligt var nået et stykke væk fra mit område af himlen som jeg har tilgang til, var lortet frosset/rimet til. Jeg giver simpelthen op….!
Nu er det vist ved, at være alt for mange timer/kroner og bøvlen med dette, i forhold til hvad jeg får ud af det (dvs ingen fotoner…) Desværre.Glæder mig dog til at se, hvad i andre fik ud af nattens høst.
Mvh Thomas
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Er der nogen udenfor ?' er lukket for nye svar.