Er der nogen der kender disse teleskoper?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Er der nogen der kender disse teleskoper?

• Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 305 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

starlimo
      • Moon

Hej

Er der nogen der kender til disse linse-teleskoper – eller har læst nogle tests af dem? De må da vel være rimeligt plaget af farvefejl ösv ikke?

Hilsen Per Smile

bjoerk.jensen.nova
      Deltager
        • Giant

Jeps, dem kender jeg godt. Eller i hvert fald den sidstnævnte.

Til Deep-Sky er den rimelig god.

Ved observation af lyssvage objekter ses de “achromatiske” fejl ikke ret tydeligt. Men ved lysstærke objekter som Månen, planeterne og klare stjerner er der ingen tvivl længere.

Som store søgere (naturligvis til endnu større teleskoper) med ccd og guidekamera er de også gode.

Men så er der vist heller ikke mere at komme efter, hvis man søger fejlfrie gengivelser af nattehimlen

Clear Sky’s

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Jeg gætter på at det er Fraunhofer optik.
          Jeg kunne forestille mig, at den ville være suveræn til smalbånds CCD deepsky arbejde.
          Men man får meget mere lys med en større newton for de samme penge. Sådan er det bare Hug

joergen.k
          Deltager
            • Nova

ja helt sikkert en spx 250 f4,8-f6.3 til 775£ og meget finere optikGeek

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej.

Jeg har prøvet den første af dem og set dem begge.

Mekanisk er de meget fine på begge; Jeg gætter faktisk på at producenten er den samme.

– Hvis du vil observere wide field stjernetåger/-hobe er sådan en kort refraktor suverænt god!

– Men hvis du vil lave widefield astrofotoville jeg klart tage en mindre ED’er.

Hvis det er deep-sky asrofoto/-visuelt er en newton et mere oplagt valg.

Orions SPX er gode, men du kan spare betydeligt ved at tage en TS newton som har samme kvalitet optik (1/12) som SPX optikken, medmindre du opgraderer til en research grade optik

TS’en fåes så kun i 150-200mm.

Hvis det skal være en SPX250 ville jeg klart tage en f/6,3!Henrik2008-12-05 10:45:07

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Er der nogen der kender disse teleskoper?' er lukket for nye svar.