Er der lukket for nye medlemmer?

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Er der lukket for nye medlemmer?

• Dette emne har 18 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 449 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

stubbe
    Deltager
      • Main Sequence

I forbindelse med tråden Tilmelding af nye medlemmer, lukkede Torben for tilmeldinger af nye medlemmer i perioden 18. juli til 19. august. I medlemsoversigten kan jeg at Astro-forum fik yderligere 10 medlemmer i perioden 19. august til 28. august, derefter har der ikke været én eneste ny tilmelding frem til dags dato. Jeg prøvede at logge af og tilmelde mig som nyt medlem og fik en fejlmeldning. Så mit spørgsmål er om der har været lukket for nye medlemmer siden 28. august?

Mvh. Stubbe

amelsen
        • Giant

Hej Stubbe,

Jeg har netop i dag modtaget en mail fra Torben om at han har åbnet for tilmeldinger igen.. Hvor vidt det er permanent eller ej ved jeg ikke – men nu er det da lykkedes for mig at blive oprettet her i dag…

Astronomi er en fantastisk interesse. Det vil da være trist hvis ny-interesserede i denne “verden” føler sig udelukket fordi de ikke kan komme i kontakt med ligesindede/erfarne mennesker og derfor måske har sværrere ved at komme igang…

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Jeg forstår ikke hvorfor Torben lukkede for nye medlemmer. Den debatten vi havde omkring spam og useriøse medlemmer (der spammet) omhandlet således helt andre ting. Ingen har foreslået å stenge Astro-Forum for nye tilmeldelser, så vidt jeg husker. Det er noe Torben har fundet på selv.

Mvh,
          Bjørn

amelsen
            • Giant

Jeg er ikke klar over hvordan det hænger sammen. Torben skrev dog i en e-mail at allerede efter han åbnede for mig, der begyndte der spam igen… så nu har han lukket endnu en gang… Så der må være store problemer.

Så fremt det skulle være nødvendigt har jeg tilbudt min hjælp til Torben… jeg har 18 års erfaring fra IT branchen, og har 75% af den tid arbejdet som system administrator. Jeg har sat utallige forum systemer op og har en god portion erfaring med disse – så hvis det skulle ende op med at være nødvendigt skal jeg gerne tilbyde min hjælp. Måske man skulle overveje at skifte til et helt andet forum system og migrere posts/medlemmer med over…

2mas
            Deltager
              • Nova

@Allan, jeg kan ikke være mere enig. jeg er sidder selv som it admin og har gjort i flere år end jeg gider at huske.

Der har været livlig debat omkring emnet, så jeg håber at der kommer en afklaring på det snarest.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej folkens

Det er korrekt, at der har været lukket for tilmelding af nye medlemmer i et stykke tid. Jeg åbnede for nye tilmeldinger, så Allan kunne melde sig til, og straks efter at jeg havde åbnet kom der som I sikkert så et spamindlæg.

Hvis der er stemning for, at jeg igen åbner for tilmelding, så vil jeg gøre det, men bær over med min reaktionstid i forbindelse med eventuelle spamangreb.

Vores nye medlem Allan har tilbudt at se på mulighederne for at forhindre spam, så det må vi helt sikkert arbejde videre med. Vi må dog acceptere, at der altid vil være adgang for personer, som ønsker at spamme med den tilmeldingsform vi praktiserer i dag.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

amelsen
                  • Giant

Der er flere muligheder vi kan jagte for at få lave en permanent løsning der er bedre fremtidssikret…

Jeg kan se vi pt. kører en Web Wiz Forum version 9.51… Men måske Torben.. kan du informere mig om den pt. kører fra en Access eller SQL/MySQL database lige pt?

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Allan

Jeg skal prøve at finde nogle oplysninger til dig. Oprindelig var det Steffen som stod for overflytning og opsætning af forum. Jeg har ikke sat mig særlig meget ind i funktionaliteten – jeg har kun anvendt de mest nødvendige funktioner.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

amelsen
                      • Giant

Det absolut bedste vi kan gøre er at komme væk fra Web Wiz… vi har låst os meget fast rent funktionelt set sammenlignet med mange af de andre store bulletin systemer…

Funktionelt kan vi drive det meget mere videre ved at sætte en kombination op af Joomla+JomSocial+phpBB… en kombination jeg før har brugt med stor success… Men det koster selvf. også lidt penge..

Modsat er det problematisk at migrere vores nuværende posts fra dette forum hvis vi er på en access database. Så skal man sidde lokalt på serveren og så kan man med et upscale tool migrere den til en SQL.. for derefter at migrere til MySQL.. og så vil vi evt. kunne merge det ind i en ny phpBB3 installation… GAH!

amelsen2011-10-15 17:58:52

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Allan,

Penge kan være et problem.
                        Dette forum var et privat initiativ af manden bag http://www.astronomibladet.dk.
                        Det blev sponsoreret af http://www.lyra.dk, men var ellers drevet for private midler og gratis for medlemmerne.
                        Det er for ganske nyligt overtaget af Astronomisk Selskab, som er en landsdækkende forening.
                        De er mig bekendt ikke rige, som de færreste foreninger jo er.

Jeg er selv IT-mand og ved, at selv små IT projekter som at, “vi lægger det lige over i…” kan gå hen og blive ret kostbare.
                        Er arbejdet baseret på frivillige kræfter, er sagen selvfølgelig en anden.
                        Du skal bare være klar over, at der ikke lægger en velhavende Astro-butik bag dette forum Embarrassed

Det er min opfattelse, at en forsinket manuel aktivering af nye brugere ville kunne dække Astro-Forums behov.
                        Forstået sådan, at nye medlemmer udfylder en indmeldelsesformular, meget som i dag, men at profilen først kan skrive indlæg, når en admin har aktiveret den.
                        Jeg vil tro, at 99% af den spam vi har haft her kunne stoppes på den måde.

PS. Uden egne erfaringer, men jeg har fået indtryk af, at Joomla er temmelig besværlig at holde opdateret til nyeste version. Jeg hører at WordPress er langt bedre i den henseende…
                        (uden at der skal gå platforms-religion i den)

PPS. Velkommen til Astro-Forum Big%20smile

kimmerrild
                        Deltager
                          • Main Sequence

Måske kunne man tilføje en af disse genkendelse bokse som bots har sværtved at gennemskue, altså hvor man skal skrive en kode ind for at regristrere sig.
                          U know, mærkeligt udseende bogstaver og tal. Det ville nok være den nemmeste løsning på problemet, og det ville ikke koste energi fra en supermodfor at give folk lov til at reg.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej folkens

Jeg har tænkt en del over denne udfordring og er kommet frem til følgende. Så vidt jeg kan bedømme, så er den beskrevne metode mulig.

1. Folk som ønsker at tilmelde sig sender en mail til administrator. Mail skal blot indeholde en anmodning om at komme på AstroForum og endvidere et foretrukket brugernavn.

2. Administrator opretter en profil med brugerens foreslåede brugernavn, og sender en mail tilbage til ansøgeren med information om password.

3. Bruger logger ind og udfylder sin profil med de oplysninger, som denne finder passende – og har så mulighed for at ændre så sit password.

Ved brug af ovenstående fremgangsmåde, vil bruger kunne forblive anonym. E-mailadressen er under alle omstændigheder tilgængelig for alle, og ønsker brugeren af visse årsager ikke at afsløre sin identitet, så sikrer ovenstående metode dette.

Eneste umiddelbare ulempe er, at jeg som administrator får mere arbejde – men hvis vi på den måde kan undgå spam, så er det vel anstrengelsen værd.

mvh

Torben

noodles
                              • Super Giant

Hej Torben

På den måde kommer der jo til at gå et eller andet stykke tid mellem tilmelding og oprettelse og min teori er at allerede der opgiver spammere fordi de ikke har tid til den slags.

Så for at undgå at administratorerne får for meget arbejde så kunne i jo prøve at sætte det op sådan at der går x antal timer før man får sin bruger og se om det virker.

2mas
                              Deltager
                                • Nova

Torben, hvis det er beslutningen, så synes jeg at du skulle dele det work load ud på flere brugere.

Jeg synes bare at der skal tages en beslutning, så vi kan komme videre i teksten. Denne debat, er efter min mening, snart godt slidt.

Jeg støtter ihvertfald op omkring din beslutning, hvad den så end måtte være(enig eller uenig).

amelsen
                                  • Giant

@Torben:

Det er helt klart en mulighed…. Ingen tvivl om det… Og ja – det betyder jo selvf. en del arbejde…

Jeg syntes du skal lave en stickied post i et forum hvor folk kan læse om processen – og derved anmode om folk evt. sender dig en email med en vis portion information.

Mht. til Joomla.. så er det overhoooovedet ingen problem. Jeg har mange års erfaring med det CMS system, og det er et piece of cake for at sige det mildt…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Er der lukket for nye medlemmer?' er lukket for nye svar.