Er der en formel for meg ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Er der en formel for meg ?

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 145 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Jeg har en 150 mm Maksutov f/12, den er meget skarp og klar og ypperlig å se igjennom !

Har også en WO Megrez 80 II til å ta astrofoto med !

Bildene tatt gjennom Wo’en med litt DSLR blir jo widefield fotos, og mange objekter veldig små.

Jeg vet at f/12 på Mak’en krever lange eksponeringer, men det lar seg vel gjøre å bruke den selv om det tar tid ??

Er der noen slags formel som eventuelt kan regne ut hvilken avstand jeg må ha til ccd chipen i mitt DSLR Kamera ?? (ved bruk av Mak’en)

(Eller er det bedre å kjøpe en mer egnet tubus ??)

Mvh Arne Martin

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Det burde bare at være at sætte kameraet på og justerer til fokus, du har ikke brug for nogen ‘afstand’ men mindre du har en reduser på, hvis jeg har forstået dit ? korrekt.

Anonym
          • Nova
          Hei Tommy !

Det er ikke noe annet utstyr enn et kamera adapter for å kunne få avstand til å nå fokus !

Da skal jeg prøve meg i kveld om været holder ! (fint her akkurat nå)

Må vel kanskje opp i 5 – 10 minutt eksponering for å få inn nok lys ?

Takk for svar Smile Mvh Arne Martin

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Kommer jo an på hvad du vil optage, den er jo født til planeter, men gør det også godt med eks stjernehobe, prøv dem lidt.

Anonym
              • Nova

Jeg liker Nebulas veldig godt og ikke minst galaxene som henger der ute, men alt er jo interessant der ute !

Jeg må vel også innrømme at jeg nok er litt utålmodig når jeg er ute med mitt utstyr, kanskje jeg bør velge meg et objekt pr session og få mest mulig ut av det før jeg hopper videre ! Embarrassed

40 bilder av et objekt lager jo bedre resultat enn 40 bilder av 20 objekter Wink

Mvh Arne Martin

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Du skal bare lave et okular som kan sættes ca 48mm længere ude end normalt, når du så har stillet den skarpt. Og derefter sætter dit DSLR på, vil du være tæt på fokus.

Hvis du ikke laver sådan et, så tager det ca 10sek mere at stille fokus 🙂

Her er et link til et M51 lavet med en ringe (læs dårlig polar opstilling) opstilt CG5 og en Mak 180 f/15 samt et DSLR:

MStauning2009-04-23 08:05:56

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Er der en formel for meg ?' er lukket for nye svar.