Er denne kikkert god?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Er denne kikkert god?

• Dette emne har 17 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 117 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

chromax
      • Asteroid

Kunne du have interesse i en brugt Meade ETX-125? For så ryger min muligvis til salg Smile

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Personlig mener jeg, at det allerbedste begynder teleskop er en 8 tommer dobson >>
        http://www.lyra.dk/teleskoper/dobson-teleskoper/skyliner-200p-f-6-dobson.html

Både Meade, Celestron, Skywatcher har hver deres udgave.
        Prisen er lav, ca. det samme jeg gav for en brugt hjemmebygget af slagsen i samme størrelse…

Kan sættes op på 2 min, kræver ½-1 times afkøling før den yder optimalt (stil den ud i god tid).
        Med 8 tommeren kan du let se ringe på Saturn + måner, Jupiters skybånd + måner, Detaljer på Mars, bla polkalotten, Fantastisk detaljer på vores egen Måne, en masse galakser, planetariske tåger og nebulae og ikke mindst kometer (ikke de aller aller svageste).

Selvfølgelig ikke hvis du bor midt i KBH, Århus, Odense, Aalborg, Esbjerg eller lign større by med masse af lys.
        Men alt ovenstående har jeg set i min gamle 8 tommer fra et mørkt hjørne af baghaven i en Nordsjællandsk provinsby Wink

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Jeg er enig med Lars at en Dobson er vejen at gå for en nybegynder (der ikke har umiddelbare ambitioner om andet end visuel observering).

Men hvis jeg var dig ville jeg spare op lidt til og køpe noget rundt 5-6000. Du får meget mere ud af et teleskop med lidt større åbning.Bjørn T. Jønsson2012-01-23 22:39:54

Mvh,
          Bjørn

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Er denne kikkert god?' er lukket for nye svar.