Equinox 80 og fokus

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Equinox 80 og fokus

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 207 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

shawn.soerensen
    Deltager
      • Moon

Hej med jer.

Det er sikkert et dumt spørgsmål, eller i hvert fald et spørgsmål der sikkert er stillet 100 gange, men jeg

har ikke kunne finde svaret:

Kan det passe at jeg ikke kan få fokus til visuelt brug med min Equinox 80 mm uden en diagonal? Jeg har

prøvet med og uden barlow, og KAN ikke få fokus! Mit DSLR kan godt i aller yderste position, men mit øje

kan altså ikke med mine 10 og 25 mm okularer.

Mangler jeg en diagonal?

Jeg kan se at når jeg trækker okularet ud mens jeg kigger i det, så rammer jeg fokus. Desværre liiiige

akkurat så langt ude, at jeg holder okularet svævende i luften et par millimeter fra selv

udtrækket *g* – det ser måske lidt sjovt ud, men det er dælme en skidt løsning.

Vil en diagonal give mig de millimeter jeg mangler for at ramme fokus? Eller har jeg gjort et skidt køb?

På forhånd tak for hjælpen.Shawn Sørensen2009-08-05 22:57:28

bwinkler
      Deltager
        • Nova

Hej Shawn

Som du jo selv har fundet ud af, skal du bare have et forlænger-stykke sat på udtrækket.

DVS du skal finde et rør der kan skrues på udtrækket hvor du så kan indsætte dine okularer. Købet er godt nok, men manualen må være dårlig når der ikke er forklaret hvordan man skal betjene teleskopet. Spørg ved de forskellige sælgere som arbejder med teleskoper, de har selvfølgelig den adapter du mangler, det behøver ikke at være en diagonal. Men hvis du også vil sætte kamera på, skal du også her have en adapter der passer, både til kameraet og til teleskopet.

eirik
          • Planet

Hei Shawn,

Kan du skru av “linsen” til din barlow? Jeg hadde samme problem med en 66 mm refraktor og hadde heldigvis en slik liggende. Kunne skru av kun linsen og brukte røret som forlenger fikk dermed de nødvendige millimeter til at fokus kunne oppnås.

Da mangler du selvsagt barlow Ermm men til du har en annen løsning….

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

De fleste refractorer som jeg har haft kræver en forlænger eller en diagonal, eks på min 120mm Equinox med en 2x barlow skal jeg helt ud med udtrækket og stadig bruge en120mm forlænger.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Tja, da det er i de fleste apo producenters interesse at lave en så kort tubus som overhovedet muligt er det sådan, at hvad man tjerner ind på gyngerne sætter man til på karruselen gælder også her. Bruger man derimod en gammeldaw’s FH er fokuseren som regel lang nok. Da udtrækket skal helt ud på moderne refraktorer bidrager desværre ikke til stabiliteten.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Har nu ikke mærket noget slak helt ude, og så længe jeg bruger T2 givind er der nok heller ikke noget,, men ved 1.25″ er det ikke helt så godt, der er mulighed for slak.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Equinox 80 og fokus' er lukket for nye svar.