EQMOD problemer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR EQMOD problemer

• Dette emne har 28 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af nive. This post has been viewed 722 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

k_holst
    Deltager
      • Nova

Nu fandt jeg en trådløs gamepad til at styre monteringen med. Det virker rigtig fint og den kan række mere end dobbelt så lang som jeg har behov for.

Så tror jeg den eneste ulempe jeg har kunnet finde ved EQMod er elimineret.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Hvad connecter den trådløse pad til??????

k_holst
        Deltager
          • Nova

Øhh! Mener du software?

Vista har sin egen driver til den. Opsætningen forgår i EQMod.

Hardwaren er en lille USB-stick/antenne.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Aha usb antenne!! er det noget blåtand noget

k_holst
            Deltager
              • Nova

Ved faktisk ikke hvordan den virker men det er ikke bluetooth.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Aha, tro som man kunne bruge joystik isf, har aldrig ejet en gamebox kun PC, ser om jeg ikke kan skaffe en gammel pad et sted fra, bare til test, …

bjoern.andersen
                  • Main Sequence

Hej,

Sidder nu og føler mig noget fortabt:

1: har købt et nyt USB/Seriel kabel, og fik opgraderet til nyeste verison, så der fint “hul igennem” nu. (Ver. 3.23 og Loader VER 2.8)

(CdC selection viser nydeligt EQ ASCOM EQ5/6, og der er checkmark ved ASCOM, så den kan jo læse mounten???)

2: har så indstillet både CdC og EQMod til samme sted på kloden, og forsøgt at tilslutte: kun et splitsekund, så forsvinder forbindelsen,

3: har så indstillet håndsættet til PC direct, og sat serielstikket i håndkontrollen: Igen kun et splitsekund- og stop.

4: har taget håndkontrollen helt af, og tilsluttet serielstikket direkte til “autiguider” stikket på EQ5Pro’en: Kun et splitsekund, og igen stop. (Forstår “PC Dierct” sådan at håndkontrollen ikke skal bruges, og at forbindelsen til PC ikke behøver at gå igennem håndkontrollen i det hele taget)

5: har “up-dateret” ASCOM PLATFORMEN og ASCOM driveren, men det har heller ikke hjulpet.

Hvad pokker gør jeg galt????DeadDeadDead

tommy.frank
                    • Super Giant

Hej Bjørn. Du SKAL bruge håndsættet. Prøv at tjekke om du bruger den rigtige COM port.
                    Mvh tommy

bjoern.andersen
                      • Main Sequence

Hej Frank,

Har checket COM port, og den er korrekt COM 4 (USB til Seriel), og der er hul igennem.

Når jeg prøver at tilslutte “teleskop”, med stikket sat i “Autoguider stikket”, kan jeg høre at der sker noget, men den kommer kun op i et ganske kort sekund og lukker så ned igen.

Jeg prøvede så at køre en 3-punkts alligment med håndkontrollen fra “Home position”, og den sagde “Alligment successful”. Så gik jeg ind i “Utillity” og bad den gå til “Home position” – og der skete bare ingenting.

Så tog jeg stikket ud igen (af Auto Guding stikket), og så kørte den hjem til “Home position”

Prøvede så at køre en 3-punkts allignment fra håndkontrollen alene (PC ikke tilkoblet) og tilbage til “home position, ingen problem.

Prøvede så at sætte USB/SERIEL stikket i håndkontrollen, så der måske kunne opnås forbindelse mellem CdC og EQ5′ eren ad den vej.

Men, stadig kun en ganske kort forbindelse, og så slut igen, men nu kunne den da gå tilbage til home position via håndkontrollen.

Hvad f—– gør jeg forkert ?????(Venligst noter at jeg er af en alder hvor man brugte en regnestok, regnemaskiner og PC’er var ikke almindeligt kendt dengang)

tommy.frank
                        • Super Giant

Okay. Det med alderen havde jeg næsten regnet udWink. Når du siger autoguiderstikket går jeg ud fra at det er det i håndkontrollen ( brug KUN det!).
                        Du skal først aligne. Brug bare en´ stjerne, bare til test, og så OK. Kør ikke til HOME, dvs. ikke parke scope. Derefter UTILITY / PC direct/ OK. Så skulle den være der. Hvis ikke kan skal du gå ind i ASCOM´s setup, og sætte den rigtige COMport.
                        Tommy Frank2009-01-10 18:46:56

nive
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Bjørn

Jeg hAR en Heq5 pro montering styret med cartes du ciel og eqmod som virker nu .

I cartes du ciel

1 #teleskop#

2 #opsætningspanel #

3 ” select#

så kommer ASCOM Telescope Choser

vælg eqmod ascom eq5/6 (boks til venstre) og i propeerties (boks til høje )

så kommer eqmod ascom setup , da jeg i #baud # vælger 9600 virker det

Håber dette hjælper

/Nils Vest Confused

bjoern.andersen
                            • Main Sequence

Hej Tommy og Niels,

Tusind tak for god hjælp, nu virker det hele som det skal. jeg har “futtet rundt” til forskellige stjerner, og har fået prøvet de fleste ting af.

Det ærgre mig bare lidt at man ikke kan læse sig til hvordan man kommer frem til korrekt virkemåde. Det er jo (i det mindste for mig) ikke til at gætte sig til i hvilken rækkefølge tingene skal gøres. Men nu har jeg s– skrevet det ned indtil jeg bliver helt fortrolig med det hele.

Tusind tak.

tommy.frank
                              • Super Giant

Fedt nokThumbs%20Up
                              Og hver gang du spørger hjælper du jo osse andreWink

nive
                              Deltager
                                • Super Nova

Det var godt

/Nils Vest
                              Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'EQMOD problemer' er lukket for nye svar.