› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQMOD problemer
- Dette emne har 28 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af nive. This post has been viewed 722 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. januar 2009 kl. 21:31 #7421
k_holstDeltager- Nova
Nu fandt jeg en trådløs gamepad til at styre monteringen med. Det virker rigtig fint og den kan række mere end dobbelt så lang som jeg har behov for.
Så tror jeg den eneste ulempe jeg har kunnet finde ved EQMod er elimineret.10. januar 2009 kl. 00:08 #7455
tommyfDeltager- Neutron star
Hvad connecter den trådløse pad til??????
10. januar 2009 kl. 00:13 #7456
k_holstDeltager- Nova
Øhh! Mener du software?
Vista har sin egen driver til den. Opsætningen forgår i EQMod.Hardwaren er en lille USB-stick/antenne.10. januar 2009 kl. 00:15 #7458
Aha usb antenne!! er det noget blåtand noget
10. januar 2009 kl. 00:29 #7464
k_holstDeltager- Nova
Ved faktisk ikke hvordan den virker men det er ikke bluetooth.
Det er den her http://www.speed-link.com/?p=2&cat=312&pid=17947&paus=110. januar 2009 kl. 00:45 #7465
Aha, tro som man kunne bruge joystik isf, har aldrig ejet en gamebox kun PC, ser om jeg ikke kan skaffe en gammel pad et sted fra, bare til test, …
10. januar 2009 kl. 17:11 #7494
bjoern.andersen- Main Sequence
Hej,
Sidder nu og føler mig noget fortabt:1: har købt et nyt USB/Seriel kabel, og fik opgraderet til nyeste verison, så der fint “hul igennem” nu. (Ver. 3.23 og Loader VER 2.8)(CdC selection viser nydeligt EQ ASCOM EQ5/6, og der er checkmark ved ASCOM, så den kan jo læse mounten???)2: har så indstillet både CdC og EQMod til samme sted på kloden, og forsøgt at tilslutte: kun et splitsekund, så forsvinder forbindelsen,3: har så indstillet håndsættet til PC direct, og sat serielstikket i håndkontrollen: Igen kun et splitsekund- og stop.4: har taget håndkontrollen helt af, og tilsluttet serielstikket direkte til “autiguider” stikket på EQ5Pro’en: Kun et splitsekund, og igen stop. (Forstår “PC Dierct” sådan at håndkontrollen ikke skal bruges, og at forbindelsen til PC ikke behøver at gå igennem håndkontrollen i det hele taget)5: har “up-dateret” ASCOM PLATFORMEN og ASCOM driveren, men det har heller ikke hjulpet.Hvad pokker gør jeg galt????10. januar 2009 kl. 17:46 #7497
tommy.frank- Super Giant
Hej Bjørn. Du SKAL bruge håndsættet. Prøv at tjekke om du bruger den rigtige COM port.
Mvh tommy10. januar 2009 kl. 19:30 #7505
Hej Frank,
Har checket COM port, og den er korrekt COM 4 (USB til Seriel), og der er hul igennem.Når jeg prøver at tilslutte “teleskop”, med stikket sat i “Autoguider stikket”, kan jeg høre at der sker noget, men den kommer kun op i et ganske kort sekund og lukker så ned igen.Jeg prøvede så at køre en 3-punkts alligment med håndkontrollen fra “Home position”, og den sagde “Alligment successful”. Så gik jeg ind i “Utillity” og bad den gå til “Home position” – og der skete bare ingenting.Så tog jeg stikket ud igen (af Auto Guding stikket), og så kørte den hjem til “Home position”Prøvede så at køre en 3-punkts allignment fra håndkontrollen alene (PC ikke tilkoblet) og tilbage til “home position, ingen problem.Prøvede så at sætte USB/SERIEL stikket i håndkontrollen, så der måske kunne opnås forbindelse mellem CdC og EQ5′ eren ad den vej.Men, stadig kun en ganske kort forbindelse, og så slut igen, men nu kunne den da gå tilbage til home position via håndkontrollen.Hvad f—– gør jeg forkert ?????(Venligst noter at jeg er af en alder hvor man brugte en regnestok, regnemaskiner og PC’er var ikke almindeligt kendt dengang)10. januar 2009 kl. 19:45 #7506
tommy.frank- Super Giant
Okay. Det med alderen havde jeg næsten regnet ud. Når du siger autoguiderstikket går jeg ud fra at det er det i håndkontrollen ( brug KUN det!).
Du skal først aligne. Brug bare en´ stjerne, bare til test, og så OK. Kør ikke til HOME, dvs. ikke parke scope. Derefter UTILITY / PC direct/ OK. Så skulle den være der. Hvis ikke kan skal du gå ind i ASCOM´s setup, og sætte den rigtige COMport.
Tommy Frank 2009-01-10 18:46:56 10. januar 2009 kl. 19:56 #7507
niveDeltager- Super Nova
Hej Bjørn
Jeg hAR en Heq5 pro montering styret med cartes du ciel og eqmod som virker nu .I cartes du ciel1 #teleskop#2 #opsætningspanel #3 ” select#så kommer ASCOM Telescope Choservælg eqmod ascom eq5/6 (boks til venstre) og i propeerties (boks til høje )så kommer eqmod ascom setup , da jeg i #baud # vælger 9600 virker detHåber dette hjælper/Nils Vest10. januar 2009 kl. 20:53 #7512
Hej Tommy og Niels,
Tusind tak for god hjælp, nu virker det hele som det skal. jeg har “futtet rundt” til forskellige stjerner, og har fået prøvet de fleste ting af.Det ærgre mig bare lidt at man ikke kan læse sig til hvordan man kommer frem til korrekt virkemåde. Det er jo (i det mindste for mig) ikke til at gætte sig til i hvilken rækkefølge tingene skal gøres. Men nu har jeg s– skrevet det ned indtil jeg bliver helt fortrolig med det hele.Tusind tak.10. januar 2009 kl. 21:03 #7514
tommy.frank- Super Giant
Fedt nok
Og hver gang du spørger hjælper du jo osse andre10. januar 2009 kl. 21:40 #7515
niveDeltager- Super Nova
Det var godt
/Nils Vest -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQMOD problemer' er lukket for nye svar.