› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQMOD problemer
- Dette emne har 28 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af nive. This post has been viewed 721 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. januar 2009 kl. 15:38 #6728
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Efter en kold nat med afprøving af synscan håndkontrollen forsøger jeg nu at installere EQASCOM, men har problemer med at få forbindelse til min EQ6 pro mount. Jeg har først installeret ASCOM (v5.0) og derefter EQASCOM. Når jeg kører programmet fra Carte du Ciel og forbinder til mounten, popper EQMOD menuen op, men lukkes ned igen efter et splitsekund. Når jeg kører Pipe diagnostic tool får jeg ingen fejlmelding.
PC er forbundet via com 1 porten til synscan, baudrate=9600, parity=none, stopbits=1. Skal håndkontrollen evt. forlods indstilles på et bestemt menuvalg? Har i et bud på hvor det går galt?
Jeg har efterfølgende installeret Celestron driveren, og det fungerer fint!
Hilsen
Mogens B
Hilsen Mogens B.
4. januar 2009 kl. 15:42 #6729
k_holstDeltager- Nova
Hej Mogens.
Håndkontrollen skal stå på “PC direct”Det vælger du under “Utility func.”4. januar 2009 kl. 15:47 #6730
Hej Kim, godt med de erfarne- så let kan det gøres, nu fungerer det fint.
Tak for hjælpenMogens B
Hilsen Mogens B.
4. januar 2009 kl. 15:59 #6731
k_holstDeltager- Nova
Erfaren
Har brugt EQMod 1 nat
Dejligt at det kunne hjælpe dig.4. januar 2009 kl. 16:31 #6735
tommyfDeltager- Neutron star
Har prøvet det i lang tid, men det driller lidt ind imellem, kan jo være fejl 40
4. januar 2009 kl. 19:40 #6758
mr.mox- Nova
EQMOD (nu EQASCOM) skal bruges UDEN håndkontrollen. Man skal have en boks til at omforme mellem RS-232 og TTL, og så slutte PC’en direkte til teleskopet der hvor håndkontrollen ellers skal sidde. Jeg har prøvet de to-tre gange, og det virker fint.
4. januar 2009 kl. 19:49 #6759
k_holstDeltager- Nova
Med Synscan nyere end
v. 2.21v. 3.21 er det ikke nødvendigt med en boks. Det kører udemærket gennem håndkontrollens seriel tilslutning.k_holst 2009-01-04 19:33:45 4. januar 2009 kl. 20:30 #6762
Kører da også med PCdirect, men den slewer nogen gange bare derudaf, hverken stop eller andet kan stoppe slewingen, tror nu ikke der er EQMod med der i mod håndkontrollen, den kan jeg ret tit når jeg kører med 2 pile samtidig, så når jeg slipper den ene pil kører den videre alligevel, så det er enten dårlig wirering eller mangelfuld programering der tillader det.
4. januar 2009 kl. 20:33 #6763
Min egen version er v.3.23. Det fungerer fint gennem håndkontrollen. Jeg har dog læst på EQMOD’s hjemmesider, at der er flere, som har problemer med kontrollens “PC direct” modus.
Mogens B
Hilsen Mogens B.
4. januar 2009 kl. 21:07 #6767
mr.mox- Nova
Ah, min er en gammel version 2…
4. januar 2009 kl. 23:36 #6790
Bare kort, Eqmod performer flot i aften, skal nok skaffe en fjernbetjening til den, det er noget lettere end at styre på skærmen og øjet mod søgeren 🙂
9. januar 2009 kl. 16:27 #7372
bjoern.andersen- Main Sequence
hej,
jeg har købt en EQ5PRO SYNSCAN, og forsøger at få den til at virke med Cart Du Ciel, og har fulgt de anvisninger I har givet på denne tråd – men ak, den prøver at tilslutte i et splitsekund, og stopper så.jeg har installeret programmerne og EQMOD ASCOM EQ5/& kommer pænt op i valglisten, og den kobler til COM1 (med box og USB) etc.Jeg har sat stikket direkte i stikket til håndkontrollen – men det virker heller ikke. jeg har også forsøgt at finde “PC DIREKT” i Utility menuen, men kan ikke finde den. (Jeg er s– nok blevet lidt for grå i toppen, men håber på lidt hjælp fra jer som kan det her)9. januar 2009 kl. 16:31 #7373
mhansenDeltager- Nova
Hej Bjørn.. Husk at opgradere din Synscan til den seneste firmware. Det er fra og med version 3.21 mener jeg, at PC Direct er en mulighed.
9. januar 2009 kl. 18:48 #7391
bjoern.andersen- Main Sequence
hej,
(HEQ5PRO)Nu har jeg fået downloaded updates til firmwaren 3.2 til 3.23, for så bare at finde ud af at jeg har en kabelfejl et eller andet sted i min nye Sandberg seriel til usb eller i det seriel RJ11 som kom med monteringen. Surt show. Når jeg tilslutter (holder 0 og 8 nede og slutter strømmen kommer den kun op og siger: Ingen kontakt med MC.9. januar 2009 kl. 21:28 #7419
Prøv gemmen et disideret seriel kort, hvis du har et.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQMOD problemer' er lukket for nye svar.