› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQMOD og autoguiding
- Dette emne har 1 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 147 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. september 2016 kl. 08:27 #150710
RudiDeltager- Neutron star
Hej,
Jeg prøvede at driftaligne med PHD2 i går aftes, det er første gang jeg har prøvet det. Først azimuth mod syd tæt ved dec=0, så latitude i vest tæt ved dec=0 (her blev det helt oppe ved ca dec=20º pga udsyn). Jeg fik begge de røde kurver til at være næsten vandrette, og ved gentagelse af processen uden justeringer konstateret at der næsten ingen drift var på ra/dec, så langt så godt.
Men da jeg startede med at guide fik jeg en kurve hvor både ra/dec cykler rundt mellem +/- 8″ !!! Jeg forsøgte “Guide Assist” men det hjalp ikke. Jeg forsøgte både med ZWO guide kameraet koblet direkte til Synscan kontrollerns ST-4 port, her var PDH2 sat til “on camera” i connections. Samme opførsel hvis jeg trak ST-4 kablet ud af Synscan kontrolleren og satte PHD2 til ASCOM guiding.
Jeg kan normalt få en guidekurve der holder sig inden for 2″ 3″ og ofte endnu bedre når jeg bruger Synscan håndkontrol i stedet for EQDIRECT.
Er der en eller anden indstilling jeg har overset? Jeg har set flere tutorials på YouTube og mener selv at alt er som det skal være.
Et par ting jeg selv kom til at tænke på inden jeg faldt i søvn sent i nat:
1) Prøv en lang uguidet eksponering og se om der er nogen drift i ra og/eller dec. Lidt PE må forventes, men ingen drift.
2) Jeg plejer at have teleskopet lidt ude af balance, så der er overvægt i vest når teleskopet er i øst og peger vest (og visa versa) samt mod f.eks syd på dec. Men i går var det åbenbart for meget for PHD2, da kalibreringen fejlede med at dec ikke flyttede sig nok! Så kom jeg i tanke om at jeg måske skal have opsætningen i perfekt balance under kalibreringen for så efterfølgende at bringe opsætningen ud af balance som beskrevet – eller ødelægger det så kalibreringen?
PS: trods ovenstående bøvl fik jeg da lavet målinger på IRAS 19597+2258
rudibr 2016-09-10 08:31:26 /Rudi B. Rasmussen
10. september 2016 kl. 13:26 #150726
RudiDeltager- Neutron star
Tror jeg måske har fundet frem til den lidt ustabile opsætning i går.
Her til formiddag ville jeg lige pille EQ-5 hovedet af søjlen og sætte den op på trefoden udendørs for at checke polscope/ra kolimeringen. Idet jeg skal til at løsne den store 10mm bolt der er låser EQ-5 hovedet fast mærker jeg at den SIDDER LØS!!!!! For filan da – jeg glemte åbenbart at spænde den i går aftes efter at have drift alignet. Så der er ikke noget at sige til at det hele kørte meget mærkeligt
Og det værste er at det ikke er første gang jeg har lavet det nummer, mon ikke jeg lærer det en gang.
Iøvrigt var polscopet kun ganske lidt ude af kolimering, her ses et billede gennem polscopet efter kollimeringen hvor jeg sigter på en bolt i et gyngestativ ca 10 meter væk (da polscopet og ra aksen jo i teorien er sammenfaldende er der ingen parallaksefejl, så jeg vil tro at det går med et objekt så tæt på?)
Her et kik gennem polscopet:
Og ra aksen drejet 180º:
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQMOD og autoguiding' er lukket for nye svar.