› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQMOD med SynScan
- Dette emne har 62 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Rudi. This post has been viewed 2307 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. maj 2015 kl. 23:01 #133300
RudiDeltager- Neutron star
Hvordan kommer PHD så ind i billedet?
Kan jeg bare sætte PHD op som med SynScan håndkontrolleren, dvs at den kører uafhængig af alt andet og blot giver korrektions impulser?
/Rudi B. Rasmussen
18. maj 2015 kl. 16:40 #133386
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hvis ellers du bruger ST4 interfacet til guide-impulser, kører dette helt uafhængigtaf styringen af mount’en. Det vil sige du bare skal gøre, som du plejer.
Hvis du bruger PHD2 vil jeg dog anbefale at du connecter mount’en i PHD som Aux mount via ASCOM. Så ved PHD nemlig automatisk hvor den peger hen, og du skal ikke bekymre dig om at flippe kalibreringen.
18. maj 2015 kl. 16:58 #133387
rudibr wrote: Ok Ole, jeg skal prøve at sætte radius ned senere. Og ja, exposure time er vel til når man skal iterere sig frem i automatisk mode.
Jo større search radius du angiver, jo længere kan du risikere at solving tager, da den skal gennemsøge et større område. Hvis din montering er sat nogenlunde fornuftigt op, vil du sjældent ramme mere end 2-3 grader ved siden af. Det kan du se på den værdi oppe under “Camera” der står ud for “Previous solution”. Jeg bruger selv en search radius på 10 grader, og det plejer at være mere end rigeligt. Her er mine samlede indstillinger:
Scale minimum og maximum afhænger selvfølgelig af kamera og teleskop, men man skal være opmærksom på, hvad der står som scale unit. Der er iøvrigt ingen grund til at angive disse igen på custom options som Johannes har gjort i hans opsætning.
Sigma-værdien afhænger af det konkrete billede men er ikke så kritisk efter min erfaring. Hvis AT ikke finder nogle stjerner, selv om man selv kan se dem på billedet, kan man prøve at sætte den ned. Jo højere den er, jo mere vil den sortere fra som støj. Derudover er kvaliteten af billedet ligegyldig. Sæt bare ISO højt op og brug kort eksponering. Jeg plejer at bruge ISO 3200 eller 6400 og 2-3 sekunders eksponering. Det er som regel nok.
Med disse indstillinger tager det typisk 8-12 sekunder på min computer.
Jakob Andersen 2015-05-18 17:01:06 20. november 2015 kl. 00:35 #139362
Nu med lidt mere potent PC kan jeg opnå lidt bedre resultater.
Som Ole skriver overfor, så er min eksponering på 11nok lige i overkanten og der er for mange stjerner med. Jeg har “fusket” med levels i PhotoShop og reduceret antal stjerner.AT solver nu på under et halvt minut, det er OK i min verden.Så nu glæder jeg mig (igen) til noget klart vejr./Rudi B. Rasmussen
6. februar 2017 kl. 11:34 #157403
…suk – nu har jeg så problemer med Windows 10.
Det er denne type jeg har:
Så vidt jeg kan google, så findes der ingen Windows 10 drivere til den der fungerer!
Er der nogen der kan anbefale en anden tilsvarende USB->seriel til at styre en SynScan controller box (EQ5)?
/Rudi B. Rasmussen
6. februar 2017 kl. 12:14 #157405
opdatering…
Anvendte blot Windows 8 vejledningen overfor http://www.firstlightoptics.com/user/Hitecastro_EQMOD_Win8.pdf, der skulle lige en mellemliggende genstart til, så nu kører det hele som det skal…
Så mangler der bare lige en lille detalje, KLART VEJR!!!
/Rudi B. Rasmussen
6. februar 2017 kl. 13:24 #157407
Jeg vill også undre mig meget, hvis du ikke kunne finde en driver til den. At Hitecastro ikke har den, betyder ikke nødvendigvis, at den ikke findes. Jeg er ret sikker på, at der sidder en helt standard-chip inde i den. Højst sandsynligt køber Hitec USB-delen færdig med kabel, sætter et stik i den anden ende og et klistermærke på. Så det gælder om at finde ud af, hvilken chip, der sidder i den, og finde en driver hos producenten.
Jakob A.
6. februar 2017 kl. 13:32 #157409
Ja, det tænkte jeg også Jakob. Jeg har virkelig søgt vidt omkring. USB dimsen er jo gammel, så måske understøttes chipsættet ikke mere – mener jeg fandt noget om det på Cloudy Nights.
Nå men pyt, man skal bare lige kende tricket med at slå automatisk driver opdatering fra, installere driveren, slå automatisk driver opdatering til igen og så til sidst rulle prolific driveren tilbage, krydret med et par genstart
/Rudi B. Rasmussen
6. februar 2017 kl. 13:49 #157411
Det lyder besværligt. Jeg havde nok valgt en anden tilgang, men det kræver man ved lidt om hvordan: Find USB’ens ID-streng i Windows og google den for at finde ud af, hvad det er (der findes databaser over den slags). Derefter finde en opdateret driver hos producenten.
Jakob A.
6. februar 2017 kl. 14:43 #157413
Ok, Jakob, jeg prøver lige at grave et ID frem og søger.
/Rudi B. Rasmussen
6. februar 2017 kl. 15:11 #157417
VID = 067B
PIC = 2303
Finder bl.a dette på PCIDatabase.com
>>Prolific USB 2 Serial Comm Port контроллеl<<
Pointen med den besværlige Windows 8 (og 10) fremgangsmåde er jo at seneste driver ikke dur til Windows 8 og 10.
Hvor kan man så se en liste over drivere ud fra VID/PIC Jakob?
/Rudi B. Rasmussen
6. februar 2017 kl. 17:42 #157425
xplodeDeltager- Nova
Det er en Prolific PL2303 chip som er brukt, veldig populær chip som dessverre også er populær å piratkopiere.
Driver til PL2303 kan du finne her http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41
På Win10 har jeg ikke trengt å installert driver, Win10 har gjort det selv og det har fungert 100% etterpå.
Hva er problemet du sliter med?
6. februar 2017 kl. 19:00 #157430
helgerasDeltager- Giant
Jeg har haft det samme problem. Mit gæt er, at Hitecastro devicet indeholder en pirat version af chippen, og at de nyeste drivers checker for dette.
Surt at det skal gå ud over os at der er brugt pirat chips, men måske producenten af EQ interfacet ikke engang var klar over det.
Anyway, det er bare et gæt.
Mvh. Helge
6. februar 2017 kl. 19:03 #157431
xplodeDeltager- Nova
Er det en piratchip kommer det opp error 10 i device manager.
Fant en løsning her http://www.totalcardiagnostics.com/support/Knowledgebase/Article/View/92/20/prolific-usb-to-serial-fix-official-solution-to-code-10-error
6. februar 2017 kl. 20:39 #157434
Tak for link Ole. Det gemmer jeg lige til næste gang der skal installeres drivere.
Træls hvis det er en pirat chip, så bør man jo sende den tilbage til Hitecastro og forlange den ombyttet til en lovlig version.
Ellers er der vel ikke andet for end at købe en ny og så håbe at den virker.
Har trawlet vores lokale astronomi bikse igennem, samt tyske, men uden held.
Det tætteste jeg er kommet er denne fra Telescope-Express:
Den skulle være Win10 kompatibel og man kan vel bare klippe RS-232 stikket af og selv sætte et RJ stik på?
Jeg har endda en crimp tang liggende…
rudibr 2017-02-06 19:40:16 /Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQMOD med SynScan' er lukket for nye svar.