› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQMOD med SynScan
- Dette emne har 62 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Rudi. This post has been viewed 2306 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. maj 2015 kl. 21:48 #132894
mhansenDeltager- Nova
Jeg kører udelukkende med et USB kabel fra min EQ6 Pro til computeren (Jeg har så en 4 ports USB adaptor siddende på monteringen, så jeg kan trække et kabel fra mount til computer. Det er også en rar feature når et observatorium bliver relevant (læs: når vi får købt hus).
Jeg har også haft lidt bøvl med styringen af teleskopet, når jeg skulle stjerne alligne, men jeg har fundet en anden løsning. Jeg finder simpelthen min allignestjerne via guideteleskopet, som har et noget større felt og så placere jeg stjernen så den passer med mit felt for primærskopet og alligner på denne måde. Men jeg tror også jeg skal prøve at lege lidt med AstroTortilla.2. maj 2015 kl. 22:47 #132896
tommyfDeltager- Neutron star
Er du nu også helt sikker på det? Jeg tror, det er en lidt større cylinder, der skal til. På den måde vil aksen dreje mere stabilt på opsætningen. Det vil så igen resultere i en meget klarere opløsning i billederne, når du ser dit arbejde fra mørkekammeret.
2. maj 2015 kl. 23:20 #132897
JohnDeltager- Nova
John wrote: Denne her bruger jeg LINK
Jeg har taget fejl – det er denne model jeg bruger, jeg er ikke klar over hvordan den nye model tilsluttes, er det via St4 porten?
3. maj 2015 kl. 00:03 #132898
store.bjoernDeltager- Giant
Tutorial til astrotortilla, hvis nogen har brug for det. Interessant program…
direkte link
http://lightvortexastronomy.blogspot.dk/2013/08/tutorial-imaging-setting-up-and-using.htmlStore Bjørn 2015-05-03 00:11:19 3. maj 2015 kl. 09:44 #132903
RudiDeltager- Neutron star
John wrote:
Denne her bruger jeg LINK
Jeg har taget fejl – det er denne model jeg bruger, jeg er ikke klar over hvordan den nye model tilsluttes, er det via St4 porten?
Måske fordi jeg har en anden type håndkontrol?
Jeg tror at min er en nyeste model, her er stikket ikke gammeldags seriel med en RJ type, du kan se et billede af min håndkontrol her:
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13250&PN=2
/Rudi B. Rasmussen
3. maj 2015 kl. 11:52 #132905
xplodeDeltager- Nova
Håndkontrollen har ingenting å si, det er hvilken montering du har som er viktig.
EQ6NEQ6 har en RS232 tilkobling til håndkontrolleren mens dem andre har en RJ45 tilkobling.
EQ5, HEQ5, EQ8 AZ-EQ6 til venstre. EQ6/NEQ6 til høyre.
3. maj 2015 kl. 12:30 #132906
Min montering er jo en oldnordisk sort EQ5, med SynScan upgrade. Kontrol boksen har et RJ stik.
/Rudi B. Rasmussen
3. maj 2015 kl. 18:05 #132919
mhansenDeltager- Nova
Mit setup til at styre min EQ6 ser således ud.
Man kan fornemme den lille grå boks med RS232 stikket, som går med et USB kabel fra monteringen til min USB hub. Det er den måde jeg styrer teleskopet. Jeg har overvejet at bruge min Logitech kontrol til at styre teleskopet, ude ved teleskopet, men så kan jeg så ikke tage den med “ind” igen, fordi den mister forbindelsen til EQMOD hvis man trækker den ud og sætter den i igen. Det gjorde den ihvertfald sidst jeg prøvede.
Men hvis pol-alligneringen ellers er rimelig fornuftig, så kan jeg som sagt sagtens finde ud af det ved at bruge guideskopet til grovindstillingen.
3. maj 2015 kl. 20:10 #132921
johannes- Moon
Hej Rudi.
Jeg kan se, at du får mange velmente råd. Men lad nu være med at blive forvirret. Den EQdirect, som er på vej, passer helt perfekt til din montering. For sjovs skyld har jeg lige udfyldt et skema, som du kan bruge, hvis du vil i gang med Astrotortilla. I højre side er definitionerne og beregningerne, som passer til lige nøjagtigt dit grej!
Når du downloader Astrotortilla, bliver du spurgt om hvilke Indexfiler du vil have med. Her downloader du alle indexfiler fra 4205 til 4211.
Når du så første gang skal køre platesolving, udfylder du skærmbilledet NØJAGTIGT som jeg har gjort det her. Bemærk at jeg bruger Backyard EOS til at fotografere med. Det program korresponderer nemlig perfekt med Astrotortilla.
Men hvis ellers programmerne er installeret korrekt, vil jeg garantere for at platesolvingen, kører fra første sekund! Ellers kender du mit telefonnummer!
Her er skemaet:
Mvh.
4. maj 2015 kl. 06:04 #132940
Hold da op, fornem service Johannes. Mange tak.
Men for at det ikke skal blive for kedeligt og få alt det sjove med, så må jeg hellere checke dine tal
/Rudi B. Rasmussen
4. maj 2015 kl. 10:01 #132943
helgerasDeltager- Giant
Hej,
Jeg håber det er ok med et par Astrotortilla spørgsmål siden det oprindelige emne med tråden er opfyldt…
Jeg bruger Astrotortilla sammen med EQMOD og det virker helt fantastisk bortset to småting:
– Den rammer en lille smule ved siden af. Jeg har altid mit target i billedet, men aldrig i centrum. Hvad kan det skyldes? Er det måske noget med J2000 vs. JNOW?
– Hvis jeg sætter checkmark i Re-slew til target, så sker der ikke noget, og jeg bliver nødt til at slå Astrotortilla ihjel. Astrotortilla får aldrig startet slew’en. Stellarium og andre programmer kan godt. Hvad kan det skyldes?
Mvh. Helge
4. maj 2015 kl. 10:17 #132944
johannes- Moon
Hej Helge.
Dit target skal havne så præcist i centrum, at du umiddelbart kan stacke billederne, selv om de er flippet over meridianen og dermed “står på hovedet”!
Celestron Monteringer har en speciel rutine, hvor den først kører lidt forbi og derefter går tilbage på målet. Medmindre man indstiller backlash anderledes, kan det godt drille astrotortilla lidt!
Men for at køre korrekt, skal der være krydset af i Re-slew, og resultatet kan du endda forfine ved også at krydse af i Repeat Until …! Ellers korrigerer AT ikke for det første lidt skæve plot.
Så jeg gætter lidt på at opsætningen ikke er korrekt nok – ala det jeg har lavet med Rudi,s eksempel. Det er vigtig at sigma står til 70 og objs til 1000. H op L i Custum options skal også være opført med f.o.v. tallene.
Jeg kører selv med JNOW, men om det er bedre eller ringere end J2000, ved jeg ikke. Blot skal du bruge den samme hele vejen igennem!
Mvh.
4. maj 2015 kl. 12:35 #132946
helgerasDeltager- Giant
Sådan pr. øjemål rammer den lige meget forkert hver gang, så jeg tror det er en systematisk fejl. Jeg er kommet til at tænke på at det måske er Stellarium der angiver en forkert koordinat. Det kan jeg teste ved at bruge et andte planetprogram.
Jeg kan simpelthen ikke få slew til at virke, det er som om Astrotortilla slet ikke får sendt kommandoen, men bare venter på at den bliver færdig, men det gør den jo ikke.
Mvh. Helge
4. maj 2015 kl. 13:07 #132948
johannes- Moon
Helge – det kan også godt skyldes, at den computer man bruger er spændt lige lovligt meget for. Du har, i den her forbindelse, mange programmer, som kører på en gang, og hvis så en masse andet samtidig kører, f.eks. internet, forskellige unødvendige startprogrammer og hvad ved jeg – ja så skal der trods alt noget ram til. For ellers vil computeren lægge opgaven ud på en meget langsom virtuel ram – og så stopper festen.
Derfor check lige din computer og fjern unødvendige startprogrammer. Det er heller ikke godt, hvis skrivebordet er fyldt helt op.
Grunden til at jeg nævner dette, er at jeg selv en sjælden gang har oplevet det. Lidt oprydning, og så var den hjemme igen!
Jeg garanterer ikke at det skyldes det her, men det er da et bud!
Mvh.
4. maj 2015 kl. 13:23 #132949
xplodeDeltager- Nova
Kan det være klokka på pc’en som går feil? Att tida går noen sekunder feil vil påvirke nøyaktigheten på goto med noen buesekunder for hvert sekund klokka går feil.
Jorda roterer med en hastighet på ca 15 arcsec per sek, f. eks vil 12sek feil klokke vil føre til en unøyaktighet på 3 bue minutter.
Xplode 2015-05-04 13:28:28 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQMOD med SynScan' er lukket for nye svar.