› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQMOD med SynScan
- Dette emne har 62 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Rudi. This post has been viewed 2305 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. april 2015 kl. 06:58 #132836
RudiDeltager- Neutron star
Jeg vil igang med EQMOD på min Skywatcher EQ5 med SynScan, og kan se det kan gøres på flere måder:
Jeg vil helst anvende en af de to nederste løsninger; EQDIRECT-USB eller EQDIRECT-BT, fordi det er de enkleste. Jeg kan ikke lige se hvorfor man skal have SynScan håndkontrolleren med i loopet? Så vidt jeg kan se, så kan EQMOD jo også star aligne og indeholder en goto database. Envidere vil jeg selvfølgelig kombinere med et planetarium program, f.eks Cartes Du Ceil.
Så hvad anbefaler I af forbindelses type?
/Rudi B. Rasmussen
30. april 2015 kl. 07:17 #132837
Anonym- Nova
Hvis du går igennem håndkontrollen så skal håndkontrollen sættes i pc direct mode så den bare virker som en EQDIRECT adapter, dvs den kører ikke i den normale tilstand med align osv. Featuren er dog usupporteret så det anbefales ikke at gøre det til noget seriøst, men jeg syntes ikke jeg har hørt om nogle som har haft problemer med det. Fordelen ved et EQDIRECTinterface lader derfor til at være at man kan smide håndkontrollen helt væk. Der skulle dog være lidt mere delay hvis du går igennem håndkontrollen.
Hvis du endnu ikke har et eqdirect interface, så kan du altid prøve at bruge håndkontrollen og så skifte hvis det ikke spiller.30. april 2015 kl. 07:22 #132838
helgerasDeltager- Giant
Jeg har ingen håndcontroller imellem og bruger EQMOD, Stellarium og Astrotortilla til at styre mounten med.
Det er ikke en EQDirect jeg bruger, men en bluetooth adapter jeg købte på Ebay for et par år siden.
Mvh. Helge
30. april 2015 kl. 09:12 #132840
JohnDeltager- Nova
Jeg bruger løsningen EQDIRECT-USB. En fordel ved at bibeholde hånkontrollen er, at du har piletasterne på HC til at styre teleskopet rundt med, hvilket elles gøres gennem eqmod, eller du kan bruge en gamepad.
30. april 2015 kl. 09:50 #132844
Nå ja – god pointe John. Det havde jeg slet ikke tænkt over. Det kan hurtigt blive lidt akavet at kikke gennem søge teleskop samtidig med at skulle trykke N/S/E/W i EQMOD. Går efter EQDIRECT-USB til at begynde med.
Mange tak for input allesammen.
/Rudi B. Rasmussen
30. april 2015 kl. 16:06 #132849
Så er det vel et kabel som dette jeg skal bruge?
rudibr 2015-04-30 16:08:28 /Rudi B. Rasmussen
30. april 2015 kl. 16:42 #132850
JohnDeltager- Nova
Denne her bruger jeg LINK
30. april 2015 kl. 18:23 #132851
Tak John, den bestiller jeg lige.
Jeg glæder mig til at komme igang med EQMOD, især “pulse guiding” (dårligt udtryk) vs ST-4 glæder jeg mig til at prøve af.
Emnet har været berørt her på forum før: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9151&PID=93760
Jeg er lidt overrasket over at EQMOD teamet selv siger at “pulse guiding” ikke nødvendigvis er bedre end ST-4 guiding
/Rudi B. Rasmussen
2. maj 2015 kl. 10:41 #132880
johannes- Moon
Hej Rudi.
Nu ved jeg ikke om du allerede har bestilt, for jeg har faktisk en næsten ny liggende, som jeg ikke længere skal bruge, eftersom jeg skifter over til en Celestron montering. Virker rigtig godt, og du får adgang til mange spændende funktioner, såsom EQmosaic!
Kunne 250,- kr. incl. forsendelse i brev være interessant!
Mvh.
2. maj 2015 kl. 12:44 #132882
Jo da Johannes. Hvis det er USB udgaven.
/Rudi B. Rasmussen
2. maj 2015 kl. 13:37 #132883
johannes- Moon
Hej Rudi.
Ja det er USB udgaven, som skal bruges til din EQ5. Dog begge typer er faktisk USB, men det skal være lig med stikket, som kommer fra din håndkontrol.
Og det er den her jeg har:
Mvh.
Johannes
2. maj 2015 kl. 15:50 #132884
Den køber jeg gerne, sender du en PB med kontonr eller mobil pay nummer eller lign.?
/Rudi B. Rasmussen
2. maj 2015 kl. 18:38 #132888
johannes- Moon
Alle tiders Rudi.
Det er en løsning, du bliver glad for! Jeg har sendt dig en PB med mobilnummer, du kan bruge. Husk lige at svare der med din adresse!
De bedste hilsner
2. maj 2015 kl. 20:47 #132890
Det er hermed gjort, tak for det Johannes.
PS: godt at se dig her igen
/Rudi B. Rasmussen
2. maj 2015 kl. 21:17 #132892
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Nu kan jeg se, at du har fået fat i en. Jeg har selv købt min via ebay. EQ-direct kablet er egentlig bare en USB til RS232 converter, men med TTL-niveau signaler. Dem kan man købe masser af rundt omkring uden stik i TTL-enden. Jeg har så bare selv sat et RJ12 stik på, så den passer i mount’en.
Lidt afhængigt af, hvilken mount man har, skal man dog være opmærksom på at nogle af dem skal have 5 volt signaler, og mange af konverterne kører med 3,3 volt signalniveau. Der gælder det om lige at søge den rigtige. Jeg tror jeg gav ca. 10 EUR for min på ebay fra Tyskland.
Jeg har også droppet Stellarium helt til fordel for Cartes Du Ciel, som spiller bedre sammen med mounten og ASCOM. Når først man vender sig til det lidt mindre elegante interface, begynder Stellarium at føles som legetøj.
Når man så føjer AstroTortilla til, kan man endda glemme alt om 3-punkts alignment. Bare kør den hen, hvor den skal være, og lade AT køre den helt på plads og samtidig tilføje et alignment-punkt. Det virker rigtig godt.Det er rigtigt nok, at man mangler lidt håndkontrollen, når man står ude ved teleskopet. Men det er der også råd for. EQMOD har mulighed for at man sætter et joystick eller en anden form for game controller til at styre teleskopet. Hvis man i forvejen har USB ude ved det, så ligger den jo lige til højrebenet.
Jeg har dog gjort noget andet: Jeg har tilføjet endnu et program, nemlig WiFi Scope, som er et lille stykke software, der virker som mellemled mellem ASCOM og Android/Iphone app’en SkySafari 4 Plus. Det er en planetarie-app, som kan styre teleskopet. Normalt foregår det via et lille stykke hardware, som de også sælger. Dette udelukker dog samtidig forbindelse til PC’en. WiFi Scope emulerer dette stykke hardware, og lader dermed app’en styre teleskopet via ASCOM. Dermed har man pludselig både goto og direkte styring samt sync fra sin smartphone eller tablet, bare der er forbindelse til netværket PC’en er på. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQMOD med SynScan' er lukket for nye svar.