› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EqMod Heq 5/6 Timeout
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af bjoerk. This post has been viewed 73 timesjensen. This post has been viewed 73 timesnova. This post has been viewed 73 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. februar 2016 kl. 21:31 #143800
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Hej derude.
Nu har jeg bøvlet med denne timeout siden jeg har installeret Win10.
Det virkede i Win7. Dog skal der siges, at det er en ren win10 installation.
Er der nogen der kan hjælpe her.
Jeg har alle drivere på plads.
Og jeg kan ikke køre win7 kompatibelt – har prøvet.
Men se lige på det her screendump.
Så snart PHD Guide er connected til mount får jeg fejlen.
Jeg kan godt styre mount via Stellarium. Det virker som det skal.
Clear Sky’s
22. februar 2016 kl. 21:51 #143802
mejerDeltager- Super Nova
Har du prøvet at køre programmet som administrator??
22. februar 2016 kl. 22:10 #143803
Det vil jeg prøve, mejer
24. februar 2016 kl. 00:13 #143847
Med ny installation af Windows 10 er der ikke mulighed for at køre bagud kompatibelt.
Alt fungerer som det skal, lige med undtagelse af når guidekamera skal tage over ved autoguide.
Der er fin kontakt med guidekamera både med QGcam og phd.
Har nogen et forslag til om Eqmod Ascom ikke kan fungere i win10 ?
24. februar 2016 kl. 00:17 #143848
RudiDeltager- Neutron star
Kender du compatability mode indstillinger på programmer? Måske hjælper det at køre det i en anden mode?
Se feks her link
/Rudi B. Rasmussen
24. februar 2016 kl. 17:54 #143883
Hej Rudi.
Som jeg har nævnt lidt tidligere kan der ikke findes kompallitets indstillinger idet vi taler om en ren win10 installation.
Men der må jo findes en metode at bringe det på plads 🙂
24. februar 2016 kl. 18:24 #143885
RudiDeltager- Neutron star
Ok. mærkeligt.
/Rudi B. Rasmussen
27. februar 2016 kl. 21:52 #144051
xplodeDeltager- Nova
Bjørk Jensen ***nova wrote: Hej Rudi.
Som jeg har nævnt lidt tidligere kan der ikke findes kompallitets indstillinger idet vi taler om en ren win10 installation.
Men der må jo findes en metode at bringe det på plads 🙂
Det stemmer ikke, jeg har tatt fresh win 10 install på flere pc’er og alle har kompatibilitetsmodus.
Har du prøvd PHD2? Forskjellig EQMOD versjoner? Nyeste er 1.29a
28. februar 2016 kl. 11:07 #144070
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg tror ikke dette problem har noget at gøre med Windows, og det har helt sikkert ikke noget at gøre med PHD. En timeout-fejl betyder at EQMOD ikke får svar fra mount’en inden for den tid, du har defineret i opsætningen. Der er to muligheder:
1. Check dine indstillinger for EQMOD. Vær særligt opmærksom på det jeg har markeret med gult her:
Der er en chance for at felterne er tomme, hvis du har installeret fra bunden.
2. Det kan også være du har et hardwareproblem, en dårlig forbindelse i et kabel eller lignende.
28. februar 2016 kl. 11:14 #144071
Hej Jakob.
Jeg tror det er sidstnævnte.
Jeg har netop fundet et andet usb-kabel ned aktiv hub.
Det skal lige prøves.
28. februar 2016 kl. 11:17 #144073
Hej Ole.
Det har du delvist ret i.
Det afhænger af hvordan du finder tidligere inst.modus.
Jeg har fundet ud af at køre de fleste programmer i win7 eller win8 modus.
Men jeg tror nu, at det er en hardware fejl jeg har.
Clear Sky’s i nord ☺
28. februar 2016 kl. 17:01 #144087
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Der er ind i mellem et lidt overdrevent fokus på nye windows-versioner som årsag til alt muligt her i forumet. Jeg kører alt på Windows 10, og jeg har altså ingen problemer. Men jeg sørger til gengæld også for at holde min software opdateret.
Det er rigtigt nok, at der traditionelt har været problemer. Gamle programmer skrevet til Window XP (eller endnu værre Windows 2000, 98, 95…) kan godt have problemer på Windows 7+. Men generelt er der ikke de store problemer fra Windows 7 og fremad. Jeg har endnu ikke hørt om noget, der virkede på Windows 8 og ikke på Windows 10.
En anden ting er, at en del problemer, specielt med ældre software, er at programmørerne ikke har fulgt Microsofts vejledninger om hvordan man skal gøre. Efterhånden som MS har strammet grebet med sikkerheden i Windows, kan dette give problemer. F.eks. når ældre programmer skal køres med administrator rettigheder for at virke, er det næsten altid fordi de forsøger at skrive til filer i program-biblioteket. Det kan for eksemplet være konfigurations-filer eller lignende.
Men den slags filer bør ligge i bruger-bibliotekerne i stedet for, evt. i de delte biblioteker hvis alle brugere skal have samme indstillinger. Dette har faktisk været måden at gøre det på helt tilbage til Windows 2000, men mange har som sagt ignoreret dette. I XP var brugeren typisk bare administrator, for så virker det hele jo. Men da det også betyder at en virus der forsøger at ødelægge indstallationen har frit spil, gik man i Vista og senere i Windows 7 over til at have mere begrænsede brugere til normalt brug. Det giver så et problem med de programmer, der absolut vil skrive i deres programbibliotek fordi programmøren var enten doven eller ignorant!
Der er selvfølgelig også andre ting, der kan give problemer, så som forskellig måde at give adgang til hardware og lignende.28. februar 2016 kl. 21:06 #144115
Så lykkedes det endelig. Dejligt, – for nu er det jo ok vejr til lidt foto.
Jeg rensede alle stik i alle kabler. Det hjalp åbenbart.
Sådan skal det se ud – og tak for hjælpen til jer alle.
Clear Sky’s
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EqMod Heq 5/6 Timeout' er lukket for nye svar.