› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQMOD flipper
- Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 149 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. juli 2016 kl. 19:45 #148620
RudiDeltager- Neutron star
Jeg forsøgte mig for første gang med EQMOD til at styrre teleskopet i går aftes. Det er en EQ-5 montering.
Jeg sørgede for at tid samt min position var korrekt i Skychart, satte teleskopet til at pege mod nord (park position). Jeg valgte først Månen, og Skychart/EQMOD slewede fint hen på Månen. Månen stod da vest for meridianen. Dernæst valgte jeg Mars, som også stod vest for meridianen og Skychart/EQMOD slewede fint hen på Mars. Både på Månen og Mars var teleskopet mod øst og kontravægten dermed mod vest.
Men da jeg valgte Saturn, som stod øst for meridianen, så begyndte monteringen at køre laaaaangt vestover og begyndte at pege nedad, somom den ville lave et meridianflip!!! Jeg fik det bremset med abort slew i Skychart. I stedet brigte jeg N/S/E/W i EQMOD til at slewe over meridianen, dernæst kunne jeg sagtent højre-clicke på Saturn og vælge slew to cursor position.
Hvis det er et meridian flip den vil igang med, hvordan undgår jeg så det? Jeg kunne ikke lige i kampens hede i går aftes finde en indstilling til det hverken i Skychart eller EQMOD.
Edit: stavefejl
rudibr 2016-07-18 08:10:33 /Rudi B. Rasmussen
16. juli 2016 kl. 08:52 #148646
Det skyldes tilsyneladende at EQMOD helst vil have kontravægtene til at pege nedad efter en GOTO.
Der står lidt om det her: link
Jeg skal lige prøve at lege med settings og se om det kan disables (i limits?).
/Rudi B. Rasmussen
16. juli 2016 kl. 11:54 #148653
xplodeDeltager- Nova
Hak av på force flipped goto før slew
16. juli 2016 kl. 15:45 #148656
Det fungerer fint Ole. Men efter hvert GOTO fjernes fluebenet.
/Rudi B. Rasmussen
16. juli 2016 kl. 15:47 #148657
xplodeDeltager- Nova
Det er slik pga sikkerhet, flipped goto kan være skummelt langt unna meridian
16. juli 2016 kl. 17:15 #148659
En anden lille ting. Jeg bruger Skychart/Cartes du Ciel som planetarie program.
Kan det virkelig passe at dette planetarie program kun kan synce på et objekt!!!??? Hvis jeg tager et billede, platesolver det og får en center ra/dec, så ville det være rart at kunne synce på et vilkårligt ra/dec.
/Rudi B. Rasmussen
16. juli 2016 kl. 23:55 #148664
mhansenDeltager- Nova
rudibr wrote: En anden lille ting. Jeg bruger Skychart/Cartes du Ciel som planetarie program.
Kan det virkelig passe at dette planetarie program kun kan synce på et objekt!!!??? Hvis jeg tager et billede, platesolver det og får en center ra/dec, så ville det være rart at kunne synce på et vilkårligt ra/dec.
Kan du ikke synce i det program du platesolver med? Du skal jo kun synce en stepperposition til en ra/dec.
Jeg har aldrig haft brug for at synce til en vilkårlig ra/dec, så jeg skal ikke kunne afvise at CdC skulle kunne gøre det, men jeg har ærlig talt lidt svært ved at se formålet, da du kan finde gratis programmer som kan platesolve og synce.17. juli 2016 kl. 10:46 #148667
Jeg bruger Astroart’s platesolver, den solver et billede hurtigere end jeg kan kaste min kasket!
Dog syntes jeg at dens’ ASCOM teleskop interface er lidt løjerlig, men jeg forsøger det lige senere.
/Rudi B. Rasmussen
17. juli 2016 kl. 11:36 #148668
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg vil give Michael ret. Der er normalt ingen grund til at blande CdC ind i en plate solve sync. Det bør plate solver-programmet kunne gøre. Sådan virker det i hvertfald i AstroTortilla. Hvis du selv skal gøre det manuelt efterfølgende, mister du da den tid, Astroart sparer dig ved at være hurtig til plate solving.
17. juli 2016 kl. 15:01 #148676
Jeg fandt lige ud af at EQMOD kan fungere som “server” med flere “klienter”, dvs at både Cartes du Ciel og AstroArt kan være forbundet med EQMOD samtidig, det er jo genialt.
Så skrev jeg nedenstående script der platesolver det aktuelle billede i AstroArt og dernæst sync’er monteringen.
Script funktionaliteten i AstroArt er virkelig godt!!!
[TUBE]qw3T4uZ_Gs8[/TUBE]
‘ get the telescopes ra and dec
ra = Telescope.RA
de = Telescope.DEC
‘ try platesolving from the ra/dec
result = Image.FindCoordinates(ra, de, 5)
if result = 0 then
print “Platesolve failed!”
goto end_of_script
end if
dist = Image.DistanceFrom(ra, de)
if dist < 4 then
Telescope.SyncTo(Image.RA, Image.DEC)
print “Telescope synched with image”
else
print “Image more than 4∞ from teleskope position”
end if
end_of_script:
/Rudi B. Rasmussen
17. juli 2016 kl. 17:48 #148679
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Kører du ikke ASCOM? Hele ideen i ASCOM er egentlig at dele ressourcer samt skabe nogle generiske interfaces mellem programmerner 😉
17. juli 2016 kl. 19:50 #148680
Jo. ASCOM
/Rudi B. Rasmussen
21. juli 2016 kl. 23:20 #148785
mhansenDeltager- Nova
rudibr wrote: Jeg fandt lige ud af at EQMOD kan fungere som “server” med flere “klienter”, dvs at både Cartes du Ciel og AstroArt kan være forbundet med EQMOD samtidig, det er jo genialt.
Så skrev jeg nedenstående script der platesolver det aktuelle billede i AstroArt og dernæst sync’er monteringen.
Script funktionaliteten i AstroArt er virkelig godt!!!
Det lyder som en glimrende mulighed, men jeg vil dog alligevel advare imod det. Jeg ved ikke om det er en brist ved colorccd’er, men MaxIm DL kan ofte gætte meget forkert ved en platesolve med min MX7 og du kan derfor risikere at synce til noget som er helt forkert.
Jeg får altid en residual error på min platesolve og hvis den ser god ud, sync’er jeg.MHansen 2016-07-21 23:20:38 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQMOD flipper' er lukket for nye svar.