EQ8 synscan payload 50.kg

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ8 synscan payload 50.kg

• Dette emne har 135 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af jesper. This post has been viewed 4540 times
Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 136 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Jeg skal da vist kun svare for hvad jeg selv har sagt. Når jeg erklærer mig enig med Thomas, så er det i essensen, nemlig at jeg heller ikke tror det er en god kombination. Lad os nu ikke ende i det rene ordkløveri.

Jeg har som bekendt ringe erfaring visuelt, men jeg betragter Thomas som en kompetent og erfaren person, og jeg har derfor ingen problemer med at tro ham når han siger at trefoden er elendig i sammenligning med et Baader træstativ.

Og nu vil jeg så stoppe her, inden jeg også må gå på ferie … Ouch

paul
        • Nova

Kan se jeg ikke kan få dig til at svare på nogen konkrete eksempler. Det kan kan man så tolke som man vil.

Håber rådgivningen herinde bliver lidt mindre “jeg har ret” og lidt mere “hvad er korrekt”

joergen.k
        Deltager
          • Nova

Paul du er gået off topic tråden omhandler Eq8 og dens tekniske data.

Om Eq8 kan opsættes på en eq6 trefod hører til i en anden tråd.

PS.jeg skal ikke på sommerferie.

Og min kommentar er ikke til diskussion.

paul
            • Nova

Hej Jørgen!

Vær ikke så morgen sur en tidlig hellig Søndag morgen Jørgen.

Har noteret mig at din kommentar ikke er til diskussion, en kommentar jeg i øvrigt i sig selv finder OT i en EQ8 tråd og desuden ukorrekt og helt overflødig hvorfor jeg er enig med dig i at det er overflødigt at tage en diskussion med dig om din kommentar her.

Ikke enig i at det er OT at snakke trefod og vægt (25 kg hoved og små 30 kg original trefod) af EQ8, og adapter plade til EQ8 i en EQ8 tråd, faktisk mener jeg det er særdeles on topic at snakke om disse ting i denne tråd.

Med håbet om at du fremover vil holde dig til at gå efter bolden (står det ikke i forum reglerne at man skal holde sig til bolden) vil jeg ønske dig en fortsat god Søndag Jørgen, måske vi begge en dag har en EQ8 og måske vi en skønne dag mødes så vi kan udveksle erfaringer med denne tilsyneladende meget attraktive montering.

Anonym
              • Super Nova

Kære venner.

Kære venner – sikke dog et ordkløveri! Det er tydeligt at mærke, at vi i denne tid får for lidt tid ved vores kikkerter, hvorfor den får fuld gas her i stedet! Og når det så efterhånden fylder så mange sider, med noget, hvor det kun gælder om at se, hvem der kan pisse længst – kan man næsten komme til at glemme, at det er de bedste astrofolk herhjemme, som er i sving her!!

God søndag

joergen.k
              Deltager
                • Nova

Jeg er stort set ligeglad med hvad du mener Paul, du er gået over stregen i denne tråd.

paul
                  • Nova

Hej Jørgen!

Jeg synes det vil være naturligt hvis du starter ud med at respektere dit eget ønske om at der ikke snakkes OT i denne tråd.

Skriv en PM til mig hvis du har noget på hjertet hvis du ikke allerede har fået luft?

Fortsat god Søndag, håber vi mødes en dag, altid bedre at snakke personligt end via et forum.

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

Håber at denne montering bliver et hit i mellem klassen med dens høje payload og dens fede trefod,der er lige vel dyr.

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Don’t feed the TROLL !

Det er lige før at moderator skal lukke denne tråd.

paul
                        • Nova

Hej Lars!

Hvis du føler det nødvendigt at snakke om trolde virksomhed her på forum er det måske en ide hvis du flytter snakken over i en anden tråd så vi ikke går yderligere OT i denne tråd.

Ligeledes, hvis du ønsker at anklage nogen herinde for at være end trold er du selvfølgelig nødt til at præcisere hvem du mener er en trold, samt hvorfor, så dit indlæg ikke i sig selv risikerer at kunne opfattes som et trolde indlæg.

Herunder et klip af hvad der forstå´s ved troldevirksomhed hvis det er noget du ønsker at tage en snak om, men jeg vil som sagt opfordre dig til at tage snakken i en anden tråd og på en seriøs facon.

http://da.wikipedia.org/wiki/Internet-trold

En internet-trold (inkl. usenet-trold, forum-trold) er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, særligt på nyhedsgrupperne (også benævnt USENET), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion.

En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og “bide på krogen”. Trolls ses meget ofte på sider som Youtube og Facebook

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

http://villains.wikia.com/wiki/Troll_%28Internet%29

http://rationalwiki.org/wiki/Don%27t_feed_the_Troll

Her er lidt flere links til emnet.
                          Jeg synes faktisk, med al respekt, din opførelse i denne tråd passer på beskrivelsen.
                          Det virker som om du kværulere for balladens skyld. Du farer i flint, når nogen antyder, at du går over stregen.
                          Du har allerede fået 1 debattør til at trække sig fra tråden.

Godt nok har vi ytringsfrihed, også her på dette forum, men det er ikke en retsal og ingen kan kræve bevisførelse af andre.
                          Har en anden debattør argumenteret for sit indlæg, må man stille sig tilfreds med det.
                          Man må selvfølgelig gerne være uenig.

Men ved at opføre sig som du har gjort i denne tråd, med den form for vedholdende krav om nærmest en bevisførelse – uden at høre på de andres hidtidige argumenter samt at læse deres svar som fanden læser biblen, så bidrager du ikke med noget til debatten.
                          Tværtimod når andre debattører trækker sig, så er det altså chikane.
                          Det synes jeg ikke er ok, og derfor min kommentar ovenfor.

Jeg vil gentage, at jeg synes moderator skal lukke denne tråd.

mhansen
                          Deltager
                            • Nova

Paul, jeg synes du kræver urimeligheder. Det er som om man kun kan give en anbeling, i dine øjne, ud fra de apparater man selv har erfaring med. I så fald ville jeg kun kunne udtale mig om EQ6, EQ3-2, Skywatcher 6″ Newton og GSO 8″ Newton, Starlight Xpress og så videre. Går ud fra at du kan se billedet.

Når folk rådgiver i generelle vendinger, så er det netop det. At du måske kan få succes med at smide en EQ8 på et stativ beregnet til EQ6 med dit specifikke setup, er jo netop ikke generelt, men specifikt. Og bemærk, at hverken Thomas eller Jesper har skrevet at det under ingen omstændigheder kan lade sig gøre. Men at de, med deres individuelle erfaringer, ikke kan anbefale det. Hvilket jeg i øvrigt heller ikke kan.

Der er ingen tvivl om at en af de største laster indenfor amatørastronomi er, at når man har fået et stort teleskop, har man brug for et større. Med mit setup har jeg ikke haft problemet med stativet til EQ6, men generelt vil jeg heller ikke anbefale at benytte et EQ6 stativ til en EQ8. Faktisk vil jeg kun anbefale et EQ6 stativ til en EQ6, hvis man har et setup som mit eller mindre.

Så jeg vil afslutte det på denne måde. Jeg kan, ud fra mine erfaringer med en EQ6 montering ikke anbefale at benytte et EQ6 stativ til et EQ9 hoved. Men jeg forholder mig også til sagen således, at hvis du oplever at de to enheder fint kan spille sammen, så er vi alle blevet en praktisk erfaring rigere.

I øvrigt Jesper, skal du lige huske på, at når du flytter benene ud, så er det rigtigt at du gør berøringsoverfladen for monteringen større, men du flytter også tyngdepunktet opad.

joergen.k
                            Deltager
                              • Nova

Helt enig lars.

Anonym
                                • Super Nova

Som tidligere nævnt er min AZ-Eq6 også leveret med den almindelige Eq6 trefod, og som jeg stadig benytter. Men nu får jeg imorgen leveret en 10 tommer Boren-Simon (Som jeg glæder mig til)og herefter kommer vægten incl. guidekikkert og min ED80 jo noget op. Jeg regner da med det går idet jeg i fliserne har lavet 3 fordybninger til benene og når jeg så spænder monteringen godt op, står benene i spænd og stativet virker nærmest urokkelig!

Men nu får vi se, når jeg læsser små 18 kg. på!

Ellers må jeg jo overvinde min dovenskab og få lavet en søjle, som ingen vel er i tvivl om er nummer et. Så kan trefoden altid bruges til rejsebrug!

Men min forholdsvise gode erfaring med min trefod, er personlig, og jeg vil ikke anbefale hverken det ene eller det andet. Iøvrigt er jeg af og til, især på tyske starparties, blevet mødt med hovedrysten, over min håbløse overlæsning af monteringen – men pudsigt nok er der ingen der har rystet på hovedet af mine billeder, taget med setoppet!

Mvh.

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

johannes wrote: Var det ikke billigere at købe en brugt kran fra Lindøværftet.

Undskyld jeg driller. Men tendensen til særdeles kraftige monteringer så vi også nede på vores astrocamping i Vogelsberg. Samtidig så vi ofte en lille 12 kg. “hønsekikkert” på monteringer, som kunne bære langt over 50 kg. Det rene owerkill simpelthen!

ROFL! LOL

Det var godt du sagde ifra før jeg postet et billede med den konfigurationen. (Men jeg må jo have montering og hønsekikkert først, må vide).

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 136 i alt)
                                • Emnet 'EQ8 synscan payload 50.kg' er lukket for nye svar.