EQ8 synscan payload 50.kg

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ8 synscan payload 50.kg

Viser 15 indlĂŠg - 91 til 105 (af 136 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

paul
      • Nova

Ja sÄdan har det altid vÊret, og fabrikanterne fornÊrmer sikkert nogen af de seriÞse visulle observatÞrer nÄr de oplyser strengere vÊgtkrav til foto brug end visuelt brug.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

NĂ„e, man skal da godt nok vĂŠre ekstremt tyndhudet, for at blive fornĂŠrmet af den slags, man har jo lov at tĂŠnke selv. Forhandlere har jo altid vĂŠret overdrevent positive omkring deres produkter.

Jeg har leget lidt med tanken om, at man burde kunne opsÊtte en formel for, hvor stort og tungt et teleskop, man kunne sÊtte pÄ en given montering, ved en given teleskoplÊngde.

Min personlige tommelfingerregel er, at teleskopet maksimalt mÄ veje omkring halvdelen af monteringens annoncerede maksimale kapacitet, hvis man skal have nogenlunde stabilitet. Og har man en meget lang refraktor, ja sÄ sÊttes grÊnsen ned til 1/3! Op til 2/3 i det fÞrste tilfÊlde og halvdelen i det andet kan gÄ, men da begynder det at gynge noget fÊlt.

Visse monteringsfabrikanter er meget konservative og disse monteringer kan belastes fuldt (Zeiss, Takahashi, Losmandy, Astro-Physics).

Thomas, Bornholm

paul
          • Nova

Ja den gode gamle 50% tommelfingerregel er sikkert et godt udgangspunkt, og ingen regel uden undtagelser.

Der findes myriader af variabler inkl. personlige variabler der har stor indflydelse pÄ den flydende grÊnse, sÄ ved ikke om det er muligt at lave en universel og meningsfuld formel.

Men trovÊrdig oplysning om hvad der pÄvirker ydelsen og i hvilken grad er altid godt

paul
            • Nova

SĂ„ er der kommet et diagram ifald man ikke Ăžnsker at benytte standard 3-foden.

http://www.firstlightoptics.com/skywatcher-mounts/skywatcher-eq8-mount.html

Firstlightoptics har forÞvrigt oplyst de ikke sÊlger EQ8 ud af England. Ved sÄ ikke om det gÊlder permanent eller kun for det fÞrste batch.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Det er godt nok nogle imponerende specifikationer den har til den pris. De fĂžrste eksemplarer er ude hos kĂžberne i New Zealand og Australien nu. En fĂžrst test viste en PEC pĂ„ 4.4″ totalt, direkte ud af kassen.

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5903281/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

Stativet er lidt lavt, hvis man er visuel med en lang refraktor, men det ser ud til, at stativet er let at modificere med nogle lĂŠngere ben, alternativt kan man jo bygge et selv.

Thomas, Bornholm

paul
                • Nova

Ja downunder har de haft den i et par uger nu.

Nok ingen tvivl om at det er en god montering, specielt til prisen, og en peak to peak PE pĂ„ under 5″ lyder heller ikke usandsynligt.

Det fÞrste forbehold jeg vil tage er om manden har mÄlt korrekt, det ved vi ikke men hans data ser ved fÞrste Þjekast ikke usandsynlige ud.

Og nĂ„r man sammenligner med f.eks. en EQ6 skal man huske pĂ„ at det er 5” pĂ„ godt 3 minutter hvor det pĂ„ en EQ6 typisk er 15 til 25” pĂ„ 8 minutter, sĂ„ skal man omsĂŠtte gennemsnits hastigheden pĂ„ PE til EQ6 hastighed svarer det til at EQ8 har en Peak to Peak pĂ„ ca. 10” over en 8 minutters periode.

Nu er det ikke Peak to Peak der er det afgÞrende nÄr man guider, (mÄske peak to peak betyder mere visuelt?) det er hvor blÞd og stÞjfri kurven er, og her mÄ man forvente at en EQ8 fejer en EQ6 (uden TDM) af banen med flere lÊngder ligesom den jo ogsÄ har mange andre kvaliteter som at den er mere solid og stabil hvilket betyder noget for bla. vind (hvis man ikke har skÊrmet af for vinden).

Men lÊkkert at den er kommet pÄ markedet et par mÄneder fÞr den kommer til Europa, sÄ har vi andre en chance for at kigge med pÄ om der skulle vÊre nogen bÞrnesygdomme inden vi hopper pÄ den fÞrste EU sending.

Var det ikke mellem 75 og 100cm stativet kunne justeres, plus justeringsfĂždder + monteringen…hvis du gerne vil have stabilitet gĂ„r man jo pĂ„ kompromis med denne jo hĂžjere stativet er ligesom der er mere vind deroppe i de hĂžjere luftlag.

Men det er jo blot endnu et kompromis man mÄ indgÄ mellem hvad der er praktisk anvendeligt og teknisk optimalt.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

PE har overhovedet ingen betydning for nÊsten al visuel observation. Kun ved mÄlinger af dobbeltstjerner med trÄdmikrometer kan det vÊre af betydning, men antallet af amatÞrer (og professionelle) der begiver sig af med dette kan i dag let tÊlles pÄ nogle fÄ hÊnder.

Skulle jeg investere i denne montering, sĂ„ var det med tanke pĂ„ en fremtidig eventuel 7″ f/15 – 8″ f/12 refraktor. En sĂ„dan kan uden videre bygges til at veje 20 – 25kg, altsĂ„ langt indenfor monteringens kapacitet, men stativet er ved denne teleskoplĂŠngde nok alt for lavt.

Hvorfor sĂ„dan et monsterteleskop, spĂžrger du sikkert nu. Min erfaring er, at en refraktor udnytter den tilgĂŠngelige seeing maksimalt og er fremragende egnet til meget hĂžje forstĂžrrelser, uden at skulle bekymre sig alt for meget om hypernĂžjagtig kollimering og temperaturtilpasning. Jeg har her i sommerhalvĂ„ret ofte helt ekstremt god seeing, sommetider meget bedre end 0,5″. Det kunne derfor vĂŠre sĂŠrdeles spĂŠndende at have et teleskop, der under disse forhold kunne udnytte seeingen maksimalt, til observation af meget smĂ„ planetariske tĂ„ger og snĂŠvre dobbeltstjerner.

Det sjove er, at en 8″ akromat ikke koster mere, snarere mindre, end en 5″ apokromat (bortset fra de allerbilligste ED halvapokromater).

Jeg kunne sikkert uden videre bygge en montering selv, af SKF kuglelejeblokke og stÄlplader, men problemet bliver RA drevet. Og kuglelejer i den stÞrrelse er ikke helt billige, sÄ Þkonomien i at kÞbe en fÊrdig EQ-8, med drev og det hele, er bedre end man skulle vente.

Thomas, Bornholm

paul
                    • Nova

Meget bedre end 0,5″…ser du pĂ„ dobbelt stjerner eller ser du blot dobbelt nĂ„r du vurderer det , nej spĂžg tilside, der er jo en masse kold vand omkring Bornholm der kan holde termikken i ro, og hvis de Ăžvre luftlag arter sig en god sommerdag med hĂžjtryk….hmmmm, lyder som om Bornholm bĂžr vĂŠre stedet man laver sommer astro camp.

paul
                      • Nova

Kan se de har lidt problemer med at fÄ EQmod til at virke med EQ8, der kommer nok snart en lÞsning, men blot et eksempel pÄ at det ikke altid ubetinget er lykken at vÊre beta tester af fÞrste sending.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Meget bedre end 0,5″…ser du pĂ„ dobbelt stjerner eller ser du blot dobbelt nĂ„r du vurderer det

HÊhÊ! Men ja, dobbeltstjerner er jo noget af det, der gÄr bedst gennem den lyse sommerhimmel. Og jeg havde nÊtter sidste Är, hvor billedet stod nÊsten helt stabilt med over 1000x. Der var kun let bÞlgen i fÞrste diffraktionsring og denne var ubrudt. Dette med en C8.

I gĂ„r var seeingen omtrent 1″, i det mindste hĂžjt pĂ„ himlen, men billedet var ikke helt roligt i min 5″ refraktor, og der var en del flimren i min 12″ ved 330x, men jeg kunne da glimtvis se airy disk’en, og denne ligger jo i en 12″ nede omkring 0,5″ diameter.

DesvĂŠrre lider min 12″ af afskyelige mĂŠngder astigmatisme.

Thomas, BornholmAstrojensen2013-06-17 23:48:24

paul
                          • Nova

NĂ„r jeg kommer til Bornholm nĂŠste gang mĂ„ du lige lĂŠre mig nogle af de visuelle tricks man bĂžr kende…hvis jeg fĂžr eller siden fĂ„r en EQ8 kan det jo vĂŠre jeg fĂ„r tid til at dyrke nattehimlen visuelt med min EQ6 mens EQ8 fisker fotoner….det krĂŠver sĂ„ nok at jeg opgraderer til en VW transporter eller anskaffer mig en trailer der kan slĂŠbe EQ8 understellet med ;-).

Astro Optics
                          Deltager
                            • Main Sequence

Hej,

Har lige fÄet danske vejl. priser pÄ Sky-Watcher EQ8 Pro fra importÞren:

Varenummer

Vare

Pris inkl.moms

#20292 & #20293

EQ8 PRO Mount Head & Synscan Handset & Pier Tripod

33.000*

EQ8 PRO Mount Head & Synscan Handset without (UDEN) pier tripod

24.500

Pier Tripod for EQ8

8.100

Optional Polarscope for EQ8

1.100

ImportĂžren oplyser:

Forventet leveringstid:

De fĂžrste leveringer forventes primo oktober og primo november.

Der tages imod bestillinger nu, efter fĂžrst til mĂžlle princip.

* Prisen pÄ komplet setup:

EQ8 PRO Mount Head & Synscan Handset & Pier Tripod

– er i Ăžvrigt justeret ned til kr. 32.500 inkl. moms

ASTRO OPTICS2013-06-21 13:24:49

Mvh
                            Mogens Zachariasen
                            http://www.astro-optics.dk

Forhandler og importĂžr af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
                            Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
                            Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.

joergen.k
                            Deltager
                              • Nova

Tak til Mogens for den information, og prisen er indtil vi ser og prĂžver monteringen kanon.

paul
                                • Nova

Inden vi alle kÞber os fattige i den super lÊkre EQ8, og inden vi handler udfra tommelfinger regler der er i omlÞb, er der sÄ nogen der rent faktisk har tested det fulde potentiale i en EQ6?

Her er der en mand der taler af erfaring og kan understĂžtte hans erfaringer med et fotoalbum, han har lastet en gammel (sort) EQ6 model med + 25kg teleskoper og +25kg kontravĂŠgt og fĂ„r stadig runde stjerner…kig selv i hans fotoalbum.

Hvordan mon sÄ en TDM-EQ6PRO yder med +50kg pÄ ryggen?

Billeder siger nogen gange mere end ord.

http://stargazerslounge.com/topic/100809-eq6-payload/

“Up until yesterday (I just got an extended counterweight bar) I was running with 25kg+ in counterweight so I must have at least 25kg on the scope side (10” newt and 80ed side by side) I have been shooting 30 min subs @ 1200mm with tight round stars.

Mike.”

http://www.freewebs.com/mikesastroimaging/index.htm

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jeg tror gerne, han fÄr fine stjerner med det setup. Notér hvad han har gjort: Kraftig sÞjle, istedet for det usle stativ, samt observatorium = lÊ.

Jeg har visuelt prĂžvet en 125mm f/14 refraktor (1750mm brĂŠndvidde) pĂ„ 18kg (plus det samme i modvĂŠgt) pĂ„ en EQ-6 med originalstativ. Monteringen kunne sagtens bĂŠre vĂŠgten, men stativet gyngede og svajede voldsomt. Selv om det var helt spĂŠndt op, sĂ„ kunne man, nĂ„r monteringen var lĂ„st i begge akser, dreje teleskopet 2° – 5° til hver side, fordi stativet gav sig sĂ„ meget. Man kunne se, at benene bĂžjede sig. Havde jeg haft monteringen pĂ„ en kraftig sĂžjle, sĂ„ er jeg sikker pĂ„, det havde gĂ„et temmelig meget bedre.

Har man lÊ og ikke skal sidde og fingerere med teleskopet hele tiden, sÄ kan man klart belaste monteringen mere, end hvis man som jeg, ikke har lÊ (eller kun delvist) og skal skifte okular hele tiden og fumle med okularudtrÊkket.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlĂŠg - 91 til 105 (af 136 i alt)
                                • Emnet 'EQ8 synscan payload 50.kg' er lukket for nye svar.