› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ8 synscan payload 50.kg
- Dette emne har 135 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 6 mÄneder siden af jesper. This post has been viewed 4547 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
16. juni 2013 kl. 14:23 #104311
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg vil pÄ det kraftigste frarÄde at bruge en sÄ ringe trefod, som den originale EQ-6 trefod, til en sÄ tung montering som EQ-8. Der var en VOLDSOM forskel i stabiliteten pÄ min EQ-6 ved at opgradere den originale trefod til en Baader trefod af trÊ.
Jeg vil i det hele taget pĂ„ det kraftigste fordĂžmme den usle trefod, der fulgte med min EQ-6. Efter nogle Ă„r begyndte den simpelthen at falde fra hinanden og stabil var den aldrig, medmindre jeg brugte 60mm – 80mm refraktorer pĂ„ tre-fire kilo pĂ„ den. Da EQ-6’eren fĂžrst fik et rigtigt stativ, ja sĂ„ kunne den sagtens bĂŠre en 6″ refraktor.
Thomas, Bornholm
16. juni 2013 kl. 14:47 #104313
paul- Nova
Hej Thomas!
Jeg er helt enig med dig i at en EQ6 trefod ikke er den bedste pĂ„ markedet og der er selvfĂžlgelig heller ikke nogen tvivl om at EQ8 trefoden er markant bedre end EQ6 trefoden, prisen er ogsĂ„ markant hĂžjere skal man huske pĂ„, men jeg bruger da en 10″ idag pĂ„ min usle EQ6 trefod. đ
Og sÄ meget tungere er en EQ8 altsÄ ikke, den vejer 25kg mod 16 kg for en EQ6, 9 kg mere.
Hvis man pÄtÊnker at laste en EQ8 til bristepunktet (50) kg er jeg helt enig med dig, men hvis man kÞber en EQ8 istedetfor en TDM som i mit tilfÊlde og fortsÊtter med det samme teleskop er det altsÄ kun 9kg ekstra vi taler om.
Jo, hvis det blÊser har EQ8 trefoden en klar fordel, men hvis det blÊser og man ikke kan dÊkke af skal man mÄske alligvel overveje at blive hjemme.
Kan man derimod skÊrme af for vinden vil der stadig vÊre en forskel, men jeg tror altsÄ ikke der behÞver at vÊre en voldsom forskel pÄ de to understel i vindstille, hvorfor det i sÄ tilfÊlde mÄske er at skyde lidt over mÄlet kraftigt at frarÄde brugen af en EQ6 trefod hvis alternativet er den samme trefod + TDM + en 9kg lettere EQ6 montering denne trefod skal bÊre.
Jeg tror fortsat resultatet bliver bedre med en EQ6 trefod / EQ8 montering kombi end med en EQ6 trefod + EQ6 montering.
Man skal ogsÄ huske pÄ at en EQ6 er godkendt til (er det 25kg sÄ vidt jeg husker) sÄledes at en EQ6 trefod skal kunne bÊre en EQ8 hvis man ikke har et teleskop setup der gÄr lige til grÊnsen rent vÊgtmÊssigt.
SÄ kan man altid opgradere til en EQ8 trefod pÄ et senere tidspunkt nÄr man har sparet sammen og hvis man pÄtÊnker at lÊsse mere vÊgt pÄ.
16. juni 2013 kl. 15:00 #104314
Anonym- Super Nova
Hej Jesper.
Nej jeg er nu sĂŠrdeles godt tilfreds med min AZ-Eq6. Den har jo bortset fra bĂŠrevnen alle de andre forbedringer som ses pĂ„ Eq8. Nu i morgen skal jeg have bestilt en ny kikkert hos TS og det bliver nok til en 10 tommer Orion F4,7, med mindre du siger jeg skal kĂžbe en god refractor pĂ„ mĂ„ske 115 – 120 mm. istedet! For ved du hvad – man kan stadig komme i tvivl, hvis tingene samtidig godt mĂ„ vĂŠre lidt transportable.
Vist har vi nok alle det voksevĂŠrk, vores pengepung tillader, men jeg kommer sikkert aldrig igen op pĂ„, hvad jeg engang havde – sĂ„ i mit tilfĂŠlde vil jeg begrĂŠnse mig til at kalde det en forsigtig genrejsning.
Jeg kan dog ikke lade vĂŠre med at tĂŠnke pĂ„, at havde man nu gemt alle de penge, som forskellige udskiftninger har kostet – kunne der nok have stĂ„et en EQ8 med en 16 tommer i en pĂŠn kuppel hjemme hos mig idag!
Mvh.
16. juni 2013 kl. 17:38 #104317
jesperDeltager- Neutron star
Hej Johannes,
Ja du er jo ikke den eneste der har brugt mange penge i Ă„renes lĂžb. Jeg tĂžr ikke begynde at regne pĂ„ det for mit eget vedkommende. Ăkonomerne mĂ„ vĂŠre stolte af os, for de siger jo at hvis danskerne bare ville bruge pengene i stedet for at spare op, sĂ„ bliver alting godt igen – og hvornĂ„r har Ăžkonomerne da nogensinde taget fejl …Om du skal kĂžbe en refraktor i stedet for ved jeg ikke. Jeg ved kun at det har vĂŠret det rigtige for mig efter at have prĂžvet meget forskelligt. Ikke sĂ„dan at forstĂ„ at jeg ikke kunne fristes af en Planewave nĂ„r nu lottogevinsten kommer.@Paul: Jeg er tilbĂžjelig til at holde med Thomas. EQ6 trefoden er for ringe til en EQ8. Jeg prĂžvede at sĂŠtte min Silvio, som kun er lidt stĂžrre end EQ6, pĂ„ den, og det virkede ikke videre stabilt. Det hjĂŠlper dog noget at man kan have benene helt oppe i laveste position nĂ„r det er et fotografisk setup.16. juni 2013 kl. 18:00 #104318
paul- Nova
Hej Jesper!
Jamen vi er som sagt slet ikke uenige, En EQ6 trefod er langt fra optimalt til en EQ8.
Jeg er fortaler for at fundamentet skal vÊre iorden, at man skal angribe problemerne ved deres rod og det optimale var sikkert en pier og en beton klods, men som jeg argumenterer kan en EQ8 pÄ en EQ6 trefod og et teleskop setup der selvfÞlgelig ikke er i nÊrheden af 50kg sikkert give et bedre resultat end en EQ6 pÄ en EQ6 trefod.
Er ens astrobudget opbrugt efter de 22.000 dkk en EQ8 koster uden trefod er jeg sikker pÄ en EQ8 pÄ en EQ6 trefod er bedre end en EQ6 pÄ en EQ6 trefod.
SÄ kan man udskyde kÞbet af en EQ8 trefod til nÊste Ärs astro budget forudsat at den efterfÞlgende kan tilkÞbes til ca. difference prisen og forudsat man relativt nemt kan montere en EQ6 pÄ en EQ6 trefod, hvilket mÄske ikke er tilfÊldet. Who knows.
Alt skal jo ses i forhold til prisen, og kan man undgÄ et tabsgivende mellemkÞb ved at kÞbe en EQ8 i to etaper giver det alligevel mening for mig at have en mellemlÞsning et stykke tid.
16. juni 2013 kl. 19:42 #104327
men som jeg argumenterer kan en EQ8 pÄ en EQ6 trefod og et teleskop setup der selvfÞlgelig ikke er i nÊrheden af 50kg sikkert give et bedre resultat end en EQ6 pÄ en EQ6 trefod.
[]…er jeg sikker pĂ„ en EQ8 pĂ„ en EQ6 trefod er bedre end en EQ6 pĂ„ en EQ6 trefod.
Det er jeg slet ikke sikker pÄ. Jeg kunne nemlig slet ikke belaste min EQ-6 pÄ originalstativet til bare i nÊrheden af halvdelen af den oplyste kapacitet, uden at det gyngede noget forfÊrdeligt, hvorimod den med det langt kraftigere Baader stativ kan belastes langt mere og bÊre lange teleskoper uden vanskeligheder.
Jeg tror snarere en EQ-6 pĂ„ et EQ-8 stativ er vejen frem for den Ăžkonomisk trĂŠngte astrofotograf…
Thomas, Bornholm
16. juni 2013 kl. 20:10 #104329
paul- Nova
Ja det kunne vÊre fÞrste skridt pÄ vejen, tror dog man i sÄ tilfÊlde vil fÄ mere ud af at kÞbe en TDM til 10.000 dkk.
En EQ6 trefod gynger altsÄ ikke medmindre man enten selv rusker i den eller vind gÞr det. Det ved jeg af praktisk erfaring uanset at andre mÄtte mene noget andet fordi jeg fÄr temmelig ok resultater nÄr der ikke er vind, og hvis der er vind nok til at ruske i min blÄ kanon er det nok ligegyldigt om min EQ6 er svejset fast til en tysk bunker, bÄde den og min Newton vil vÊre det svage led.
I vindstille er det ikke min EQ6 trefod der er det svage led, det er primĂŠrt min EQ6 montering.
Jeg har som sagt klaret mig med min usle EQ6 trefod og min 10″ blĂ„ kanon, og jo min billedkvalitet er ikke pĂ„ hĂžjde med Mortens men jeg vil nu langt fra tillĂŠgge min usle EQ6 trefod hele skylden.
Jeg tror sÄledes ikke pÄ at min billedkvalitet daler hvis jeg udskifter en EQ6 med en EQ8, men det kunne jo komme an pÄ en test, billeder siger jo mere end lÞs snak sÄ hvis det bliver lÞsningen (tror det nu ikke) kan vi jo snakkes ved til den tid og lade de kolde pixels fortÊlle historien istedet ;-).
Der kunne jo ogsÄ vÊre dem der har en pier derhjemme og ikke Þnsker at bruge 7000 dkk pÄ en trefod de nÊsten aldrig bruger, de kan mÄske godt acceptere at bruge en mindre stabil trefod som rejse montering nÄr de en sjÊlden gang tager ud hvor de sÄ samtidig fÄr en understel der vejer og fylder mindre i bilen.
Lige nu hĂŠlder jeg mest til at fortsĂŠtte med min usle EQ6 trefod og en TDM og sĂ„ lave skiftet til en EQ8 lidt senere nĂ„r der forhĂ„bentlig findes en TDM adapter til EQ8 og nĂ„r eventuelle bĂžrnesygdomme er fortid i en EQ8…men den frister, sĂ„ vi fĂ„r se.
16. juni 2013 kl. 20:40 #104332
Nu er jeg jo visuel, sÄ jeg skal fokusere ofte og flytte teleskopet lidt pÄ himlen og den slags, og havde ogsÄ oftest trefoden slÄet ud til maksimallÊngde, sÄ det pÄvirker sikkert min vurdering af EQ-6 trefoden i negativ retning, men jeg vil alligevel igen fremhÊve, hvor stor forskellen var, da jeg fik min Baader trefod. Den originale trefod var ALTID det svage led. ogsÄ i helt vindstille vejr, for jeg skulle alligevel fokusere manuelt hvert andet Þjeblik og derved rÞre teleskopet og skabe rystelser.
Og et fem Är gammelt stativ skal altsÄ ikke begynde at tabe smÄstumper, nÄr man flytter det. Helt Êrligt! Skrammelbunke.
Thomas, Bornholm
16. juni 2013 kl. 21:27 #104335
paul- Nova
Ja til visuel brug med benene slÄet helt ud kan jeg forestille mig at det er noget skrammel, men til astrofoto brug hvor benene altid er slÄet helt sammen, hvor alt er fjernebetjent og hvis der ikke er vind er den ikke det svageste led i en EQ6 opstilling.
SÄ man skal nok skelne mellem om man kÞber en EQ8 til visuel eller foto brug samt se pÄ det som en helhed hvor man skal sÊtte ind der hvor man fÄr mest for pengene.
Kan man undgÄ ydre pÄvirkninger som vind og direkte kontakt med monteringen er det ikke en 7000 kroners trefod der fÞrst skal investeres i, men er man visuel kan det godt vÊre at det netop er i trefoden man skal smide 7000 dkk.
16. juni 2013 kl. 21:42 #104336
Det gav i hvert fald en betydelig forbedring i mit tilfĂŠlde. NĂ„, men til gengĂŠld slipper jeg for at skulle investere i TDM eller autoguider!
Men sĂ„ er der jo altid okularerne, man kan smide penge efter…
Thomas, Bornholm
16. juni 2013 kl. 21:45 #104337
Til omkring ~22k er en EQ-8 faktisk noget jeg seriĂžst overvejer, hvis den kan bĂŠre op imod 50kg, for sĂ„ kan den bĂŠre en 7″ – 8″ refraktor, hvis denne ikke er alt for kraftigt bygget.
Thomas, Bornholm
16. juni 2013 kl. 21:54 #104339
joergen.kDeltager- Nova
Hvorfor laver du ikke en beton pier fast opstillet den koster ikke ret meget.og du kan jo altid bygge et observatorium rundt om pieren.
16. juni 2013 kl. 21:54 #104340
jesperDeltager- Neutron star
Jeg hĂ„ber den kan bĂŠre EQ8 og teleskop(er) uden at brase sammen . Jeg ville hurtigst muligt fĂ„ organiseret en sĂžjle eller et bedre stativ hvis det var mig. Jeg havde i Ăžvrigt lĂŠnge min gamle 12″ LX200 monteret pĂ„ en wedge beregnet til en 8″ LX200. Det var altid spĂŠndende. Apropos LX200 kunne der mĂ„ske vĂŠre nogen der havde en gammel Meade Giant Tripod stĂ„ende som de ville sĂŠlge billigt. SĂ„dan en er i hvert fald solid nok til EQ8.
16. juni 2013 kl. 22:30 #104341
paul- Nova
Hej Thomas.
Ja det er vist kun til visuelt brug de anbefaler at man laster den med 50KG, men ingen tvivl om at den ogsÄ ville vÊre god til visuelt brug, den har jo encoders sÄ den ved hvor den er selvom du lÞsner koblingerne.
Hej JĂžrgen!
Ja en beton pier med en dome omkring er nummer et, men for tiden praktiserer jeg at kÞre ud til de mÞrke steder hvor man jo sÄ samtidig fÄr en lokal naturoplevelse sammen med kÞreturen :-).
Jeg er ked af at hĂžre helbredet driller.
Hej Jesper!
Ja den skulle nÞdig brase sammen, men nÄr den kan bÊre min vÊgt kan den ogsÄ snilt bÊre en EQ8 ;-), sÄ pÄ det punkt er jeg ikke sÄ nervÞs, og om en EQ6 trefod skal bÊre 16kg montering og 25kg teleskop eller omvendt gÞr nok ikke den store forskel .
Det var jo blot en ide med den EQ6 trefod, og det er slet ikke sikkert det er sÄ nemt at lave en adapter sÄ man kan montere en EQ8 pÄ den, derudover er det ogsÄ langt fra sikkert jeg kÞber en EQ8 nu, men de nye priser frister godt nok.
Det specielle ved en EQ8 er at trefoden bÄde fylder mere og vejer mere end monteringen selv, og skal jeg slÊbe en stor kasse pÄ smÄ 40 kg med i min bil alene til trefoden hver gang jeg er ude kunne det vÊre lÊkkert hvis jeg istedet kunne klare mig med en lidt mere mobil trefod, alternativt blot kÞbe en TDM til min EQ6.
Min bil er allerede fyldt godt op nÄr jeg tager ud, sÄ skal jeg vÊlge mellem en stor trefod eller et stort lÊsejl med fÞdder fÄr jeg sÄlÊnge jeg har den blÞde blÄ banan mest ud af at prioritere lÊsejlet, og sÄ kan jeg jo godt li at tage fat om problemets rod ved fÞrst at skÊrme for vinden og derefter kÞber stift udstyr sÄ tingene bliver gjort i den rigtige rÊkkefÞlge.
17. juni 2013 kl. 09:04 #104353
OgsÄ til visuelt brug kan det anbefales at holde sig under den anbefalede maksimumgrÊnse. IsÊr med lange teleskoper, som refraktorer jo generelt er. Og hvis man Þnsker at bruge meget hÞje forstÞrrelser, sÄ skal man vÊre endnu mere konservativ.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'EQ8 synscan payload 50.kg' er lukket for nye svar.