EQ8 synscan payload 50.kg

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ8 synscan payload 50.kg

Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 136 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

paul
      • Nova

Nogen der fĂžr har handlet hos eller kender den Ăžstrigske butik?

joergen.k
      Deltager
        • Nova

Der bli er spĂŠndende uanset hvad, men det vĂŠre man skulle vente til de fĂžrste fejl er blevet rettet.

paul
          • Nova

Ja det sikre valg er altid at vente til man rent faktisk ved hvad man kÞber og til alle mandags modellerne er vÊk, men det er mÄske ogsÄ derfor man kan fÄ 700 euro i rabat ved at vÊre blandt de fÞrste og ved at vÊre villig til at sende 1500 euro afsted pÄ forhÄnd.

Der er sÄ ogsÄ 2 Ärs garanti hvis den skulle vÊre helt gal med noget.

Lidt grÊnseoverskridende at sende en ordre afsted pÄ et produkt man ikke har alle data pÄ og til en butik man ikke kender.

Nu kommer sommeren ogsÄ lige om lidt, sÄ hvis man fÄr den leveret i Juni kan man kigge pÄ den i et par mÄneder indtil det bliver mÞrkt igen, den er jo sÄ lÊkker at se pÄ at den bÞr fÄ den plads juletrÊet normalt har, her blot med en solid juletrÊs fod

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Du kan sgudda sÊtte juletrÊet op pÄ monteringen og sÄ lade den kÞre det lidt rundt, sÄ slipper man ogsÄ for at rende rundt om det! Den kan jo bÊre 50kg, sÄ et bette juletrÊ skulle ikke vÊre noget problem. Bare sÞrg for, at der er hÞjt til loftet. Levende lys frarÄdes.

Thomas, Bornholm

paul
              • Nova

Det var ski en go ide Thomas, sÄ fÄr man ogsÄ afprÞvet et helt nyt koncept, ikke pakker under trÊet men trÊet op pÄ pakken.

Ultra prÊcis juletrÊsfod hvis man sÞrger for at pol aligne pÄ julestjernen, tror sÄdan en EQ8 juletrÊsfod kunne blive et hit julen 2013

paul
                • Nova

I henhold til den Polske side http://deltasky.pl/?p=1568 er der remtrÊk pÄ RA akslen mens Østrigeren uden at vÊre helt sikker pÄstÄr der ikke er en rem. Ligeledes siger de i en Engelsk video der ikke er en rem. Hvad er mon korrekt?

Østrigeren der siger han har et tĂŠt samarbejde med Synta og af den grund har fĂ„et tildelt verdens premieren var ikke sikker pĂ„ om der er remtrĂŠk pĂ„ RA akslen…hmmmmm , mĂ„ske det er normalt forhandlerne ikke kender alle detaljer pĂ„ premiere produkter?

Er det normalt indenfor astro verdenen at forhandler og kunder til premiere produkter ikke kender alle specs. fĂžr der afgives ordre men alene afgiver ordre udfra en forventning til produktet?

Well, rem eller ej har jeg tillid til at man fÄr god valuta for pengene med en EQ8, pÄ mig virker det blot lidt useriÞst hvis man ikke kan fÄ oplyst alle specs. med sikkerhed.

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Jeg havde indtryk af at der var remtrĂŠk mellem motor og snekke, ligesom 10micron.

Jeg ville nok vÊre lidt forsigtig med den Þstrigske forhandler. Jeg glÊder mig til at se hvad du kan fÄ ud af den montering Paul

paul
                    • Nova

IfĂžlge en google translate af den polske hjemmeside er motor og snekke direkte forbundet pĂ„ DEC akslen mens der er en rem mellem motor og snekke pĂ„ RA akslen tilsyneladende med det formĂ„l at dĂŠmpe mikro vibrationer….hmmmm er dĂŠmpe mon blot et synonym for elastik? og hvorfor tilfĂžre PE og elastik hvis man har mulighed for at koble motor og snekke direkte sammen som pĂ„ DEC akslen? Og har polakkerne fĂ„et fat i en prototype der er forskellig fra den endelige version.?

EnglĂŠnderne og Ăžstrigerne siger som sagt der ikke er nogen rem at finde i EQ8, er der overhovedet nogen der er blevet informeret af Synta om specs. PĂ„ den endelige version eller er alle der udtaler sig reelt uvidende?

Bryder mig principielt ikke om at kÞbe ind med en viden baseret pÄ rygter, omvendt har jeg tillid til Synta produkter.

Ved heller ikke med den Østriger, det er mÄske en super forhandler blot virker det pÄ mig underligt at de ikke er sikker pÄ de tekniske specifikationer nÄr de samtidig siger de har et tÊt samarbejde med Synta, ligeledes ved jeg heller ikke om det er normalt i astro verdenen at man skal betale et stort forskud for at fÄ en vare til intro pris. Derfor kunne det vÊre rart hvis nogen kunne sige god for den forhandler.

MÄske det er bedre at vente til efterÄret nÄr man ved hvad man fÄr og nÄr man kender den endelige pris, mÄske den lander lavere end den sÄkaldte intro pris, noget Synta ikke plejer at give. Og hvem ved, mÄske nogen af alle de andre super monteringer fÞlger med ned i pris hvis Synta starter en priskrig pÄ super monteringer. MÄske man kommer til at betale 700 euro ekstra, omvendt hvem har brug for at fÄ en uprÞvet montering leveret 1 Juni.

Jeg glĂŠder mig skam ogsĂ„ til den dag jeg fĂ„r en bedre montering, mĂ„ske det bliver en EQ8 🙂

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg ville ogsÄ vente til monteringen har vÊret pÄ markedet et stykke tid. Det virker som om de fleste nye monteringer bliver sendt pÄ markedet uden at vÊre gennemtestede. Der er nÊsten altid problemer af den ene eller den anden art. Selv Paramount MX har tilsyneladende haft flere forskellige problemer og de fÞrste kÞbere har fungeret som betatestere. Silvio har jo ogsÄ sine problemer, men det er nok mere en basal designfejl end noget der kan rettes. Hvis man vil vÊre sÄ sikker pÄ at undgÄ bÞrnesygdomme og designsjusk som det er muligt at blive er AP nok vejen frem.

paul
                        • Nova

Ja i den forbindelse er gammelt og gennemprĂžvet godt mens man tager en risiko ved at kĂžbe nyt.

Nu er der 2 Ärs garanti pÄ EQ8, ved ikke om man kan forvente at bÞrnesygdomme kan blive rettet under sÄdan en garanti selvom det altid er irriterende at skulle slÄs med bÞrnesygdomme.

Hvad er historien med EQ6, var der meget galt med de fÞrste modeller og blev eventuelle bÞrnesygdomme rettet pÄ garantien eller havde man mulighed for at opgradere?

Hvis der er alvorlige bÞrnesygdomme der krÊver en design Êndring sÄ man ikke kan rette fejlen pÄ allerede producerede monteringer er man lidt pÄ den, ved ikke hvor ofte det er sket?

Dog vil jeg mene Synta har lavet monteringer lÊnge samt at de har produceret mange hvorfor man vel kan forvente der ikke er de helt store alvorlige designfejl der ikke kan rettes senere men mÄske mere smÄ smuttere, eller tager jeg mon fejl her?

Hvilken type bÞrnesygdomme har man set pÄ Paramount MX og andre monteringer i samme vÊgtklasse?

Man kan selvfÞlgelig ogsÄ bare punge ud til en stor AP, men sÄdan en kan vist ikke kÞbes for 3500 euro.

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Mht AP, sÄ vil jeg sige at efter jeg har fÄet OAG til at fungere, sÄ ser man forskellen mellen AP og EQ6. Jeg Êder mine tidligere ord

Mht MX

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Board/lxd55/Number/5793664/page/0/view/collapsed/sb/5/o/o/fpart/all

Jeg elsker min AP, den har der ingen, overhovedet ingen problemer vÊret med. Der er en ny pÄ vej, 1100 , den ville jeg gÄ eftermorten2013-04-13 19:35:08

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Det var netop den trÄd om MX jeg havde lÊst Morten.

Jeg fik vistnok en af de fĂžrste EQ6pro’er lige da den kom frem. Der var ingen alvorlige fejl, men den havde stĂžrre PE end de nyere eksemplarer typisk har. Derfor skiftede jeg RA snekken med en hĂ„ndlavet. HĂ„ndkontrollen stod af efter nogen tid, men det kan jo ske og Henrik skaffede fluks en anden. Der var ogsĂ„ en kold lodning eller noget, der en sjĂŠlden gang imellem gav sig til kende ved at den resettede (resad?).

paul
                              • Nova

Tak for info Morten og Jesper!

Ja det var en grim historie med en sÄ dyr montering, dog mÄ man alligevel formode at problemerne lÞses hen af vejen samt at garantien dÊkker hvis noget direkte fejler, men lyder absolut ikke som om der her er et rimeligt forhold mellem pris og support.

Har lÊst at andre er tilfredse med MX, sÄ det mÄ kunne lade sig gÞre ogsÄ at fÄ den pÄgÊldende montering til at fungere.

Opgradering af snekker og fejl i hÄndkontrollen der alligevel ligger i en kasse og samler stÞv for mit vedkommende er irriterende men dog ikke ruin i den store sammenhÊng.

Hvis man vil vÊre fÞrst og spare 700 euro samtidig mÄ man nok vÊre indstillet pÄ at Êde lidt fejl, men hvis de kan udbedres/opgraderes pÄ garantien uden alt for meget bÞvl og for en rimelig pris kan jeg godt leve med det.

Har svÊrt ved at tro en stor virksomhed som Synta kan tillade sig at fejle totalt med en ny montering og lade kunderne i stikken, sÄ det er vel mest lidt frustration i starten og mÄske en upgrade senere man risikerer ved at vÊre fÞrst.

SÄ mister man selvfÞlgelig ogsÄ den lokale support hvis man handler ind i Þstrig.

Alt er jo relativt som en tysker sagde, betaler man 10-15000 USD for en gennemprÞvet AP skal den helst vÊre bedre end en Kineser til 3500 euro, men stÄr prisen mÄl med forskellen? Det ved vi nok ikke fÞr om et Är.

Hvad forventes prisen pĂ„ en AP1100 at blive i DK?, en AP1100 er jo ogsĂ„ ny, ser ud til den er i samme vĂŠgtklasse som en EQ8 men uden encoders pĂ„ begge aksler. En PE pĂ„ op til 7” er da ikke dĂ„rligt, men nok ikke bedre end EQ8.

Mht. Synta produkter kan jeg kun sige at jeg har vĂŠret sĂŠrdeles tilfreds mht. pris/ydelse, fantastisk ydelse til prisen for EQ6 og mine Skywatcher NewtonÂŽs, men selvfĂžlgelig kan de i ren ydelse ikke sammenlignes med produkter der koster 5 – 10 gange sĂ„ meget.

Derfor er jeg ikke bange for at blive skuffet mht. ”value for money” hvis jeg kþber en EQ8.

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Helt klart at EQ6Pro er forrygende til prisen, og man mÄ forvente at EQ8 ogsÄ bliver det. SpÞrgsmÄlet er bare om man er stÊrk nok i troen til at ryge pÄ den med det samme, og ikke vente pÄ testrapporter og erfaringer fra felten. Og selvom de ikke skulle Êndre en tÞddel pÄ den kan det jo vise sig at fabrikation og kvalitetskontrol bliver mere strÞmlinet hen ad vejen. Jeg tror det skete med EQ6pro sÄdan at de der er kommet ud fra fabrikken de seneste Är generelt er bedre end de fÞrste.

paul
                                  • Nova

Kunne ikke have beskrevet det meget bedre Jesper.

Troen herfra pÄ Synta produkter er stÊrk.

Ville normalt vente mindst et par mÄneder efter den er kommet pÄ markedet, og gÞr det mÄske ogsÄ.

Venter man flere Är fÄr man en model hvor alle bÞrnesygdomme er udryddet og produktionen er strÞmlinet, men sÄ skal man ogsÄ vente, livet er kort osv.

Kigger man alene pÄ hvad man fÄr for sine penge, hvilket normalt er det kraftigste salgsargument for Synta produkter, hjÊlper de 700 euroŽs intro rabat i det regnestykke forstÄet pÄ den mÄde at rimeligt meget skal gÄ galt fÞr man fÄr mere for pengene ved at vente og betale 700 euro mere.

Derfra skal trÊkkes at man fÄr en montering midt pÄ sommeren hvor man ikke har meget at bruge den til hvorfor man mister rente penge, man skal forudbetale 1500 euro hvilket ogsÄ koster rentepenge samt at man mister den lokale support hvad end den sÄ mÄtte vise sig at vÊre vÊrd. Her kan man jo ogsÄ blive positivt overrasket over fjernsupport fra Østrig.

Ligeledes er der ogsÄ en ubekendt med at man ikke kender forhandleren og om man har lyst til at sende flere tusinde euro ned til en forhandler man ikke har handlet med fÞr (tror nu han er ok) ligesom man ikke kender markedsprisen der mÄske kommer til at ligge tÊttere pÄ eller lÊngere vÊk end de oplyste 700 euro fra intro prisen.

I sidste ende er det vel ens tro pÄ produktet og forhandleren der afgÞr om man kÞber nu eller senere.

Synta kender jeg lidt til, forhandleren kender jeg ikke.

Det sidste jeg i Ăžvrigt har hĂžrt fra Østrig er at ”hvis Grzegorz fra Delte har taget disse fotoÂŽs viser de sikkert hvordan det forholder sig, altsĂ„ at der er et 1:1 remtrĂŠk mellem RA motor og snekke.”

”Indtil nu har Synta ikke leveret nogle manualer” hvorfor han ikke kender alle detaljer men kun hvad han kan se pĂ„ monteringen, og han har ikke skilt den ad, sĂ„ det er vel en halv legitim begrundelse for ikke at vide der er et remtrĂŠk selvom jeg nu nok vil mene han burde vide det inden han tager mod forskud.

Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 136 i alt)
                                • Emnet 'EQ8 synscan payload 50.kg' er lukket for nye svar.