› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ8 synscan payload 50.kg
- Dette emne har 135 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af jesper. This post has been viewed 4542 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. april 2013 kl. 18:16 #101532
jesperDeltager- Neutron star
Monteringen kommer jo fra Kina, og USA har så vidt jeg ved deres egne handelsbarrierer, så forskellen burde ikke være så stor. EQ6pro koster næsten det samme som den Amerikanske udgave Atlas EQ-G. Vi har før set prisforskelle, som udover told og moms også skyldtes prispolitikker og en alt for lang kæde af mellemhandlere. Vi må se hvordan det går.
11. april 2013 kl. 18:23 #101533
paul- Nova
Jeg er helt enig med dig Jesper, de tager røven på os.
EU er jo på vej til at blive en fattig mand´s zone der er på falittens rand, så prisen burde være lavere end i USA, men sådan går det desværre nok ikke.
11. april 2013 kl. 18:46 #101535
FinnDeltager- Neutron star
Jeg har ikke så meget forstand på at læse og omsætte dens specificasioner så hvad vil den evt. svare til af andre Monteringer feks. en lille AP, CGE, Paramont ME eller en lille rød Silvio 🙂 ???
11. april 2013 kl. 18:52 #101536
paul- Nova
Hej Finn! Vi har ikke alle specifikationer endnu som f.eks. en PE kurve, men blot ved at kigge på den og størrelsen af de to gearkasser vil jeg blive slemt skuffet hvis den med et 20kg teleskop ikke kan yde sammenligneligt med AP og Paramount under vindstille konditioner med guiding, blot til en helt anden pris.
Hvordan den kommer til at yde i praksis og hvordan den yder i vind ved vi nok ikke før den er blevet testet et par måneder IRL.
11. april 2013 kl. 19:06 #101537
Ja, den ser jo helt spændende ud, men troede faktisk at den var testet da den jo har været reklameret for et stykke tid. Hvis prisen holdes nede omkring de 25-30000kr ville det jo være en stor konkurent til de andre store og gode monteringer, men det kan jeg ligesom forstå at i ikke regner med at den kan holdes nede på med told og moms og andet de kan finde på at lægge oven i. Men spændende bliver det at se hvad den ender med.
11. april 2013 kl. 19:47 #101539
Ingen tvivl om at der er tale om en stor montering med de 50 kg. payload, så hvis ydelsen er god er 30-35.000,- jo faktisk billigt. Silvio kostede 30k og har kun det halve i payload. Det er bare unfair hvis Amerikanerne eller Canadierne endnu engang skal have tingene væsentligt billigere. Især da den ikke er American made.
Morten skrev engang at forskellen på EQ6 og AP900 mht. tracking var mindre end man skulle tro. Set i det lys burde Skywatcher kunne levere en rigtig god ydelse med så meget større gear, lejer og så videre. betatesterne har sikkert været igang længe, men er nok under NDA.11. april 2013 kl. 20:10 #101541
Ja det er jo rigtigt nok Jesper, hvis EQ6 er trimmet og afbalanceret korekt køre den jo ganske godt også med den pris den nu engang har, omkring de 10000 kr .
Men med en nyttelast på 50 kg og en stabalitet som en god EQ6 ville den måske også være mere taknemlig over for Balance/vind og andet, tror ikke de større monteringer ( AP900 og opefter ) er så kritiske med det ( men ved det ikke )Og der er lige bestilt en skiferie til Quebec til vinter og en montering i håndbagasjen hjem 🙂11. april 2013 kl. 20:30 #101542
paul- Nova
Med et mindre teleskop op til ca. 10kg og en brændvidde op til 6-700mm i vindstille er der måske ikke helt sammenhæng mellem pris/ydelse forskellen en EQ og AP imellem når man kigger på sine billeder.
ALT justeringen på EQ6 er noget skod og tager man fat i hele monteringen uden teleskop med trefod og rusker bare lidt i den er den blød som smør, det alene giver selv sagt en masse slup og unøjagtighed i systemet.
Har man en fysisk lidt større Newton med en brændvidde over 1000mm og bare en svag brise eller en mellem god seeing så man er nødt til at have længere guide subs der eksponerer PE, backlash og andre fejl mere kan man for alvor begynde at se hvad man ikke har betalt for med en EQ6.
Men enig, kigger man blot på de meget store gear der sidder på en EQ8 dikterer de fysiske love at den skal yde markant bedre end en EQ6PRO, alene det at den har mere masse gør den mere stabil, og kan PE kurven blot komme derned hvor man kan guide den væk uden de små ryk som EQ6PRO lider under, og er transmissionen stiv nok til at den ikke er så vindfølsom og bliver prisen konkurrence dygtig hvad jeg er overbevist om at den gør, jamen så har vi en vinder montering der godt kan håndtere de lidt større teleskoper op til 20-25 kg måske lige så godt som langt dyrere monteringer.
11. april 2013 kl. 22:19 #101549
astrojensenDeltager- Neutron star
3500 Euro!!!
http://www.teleskop-austria.at/shop/index.php?lng=de&m=2&kod=mont-eq8-adv-sw
Det skulle ikke undre mig, om denne her kom til at rode lige så meget op i markedet, som EQ-6’eren gjorde i sin tid.
Thomas, Bornholm
11. april 2013 kl. 22:40 #101552
Astrojensen wrote: 3500 Euro!!!
Det lyder jo straks bedre12. april 2013 kl. 06:55 #101556
amelsen- Giant
…. Altså den der 31kgs tripod der følger med ser eddermame voldsom ud 🙂
12. april 2013 kl. 07:08 #101557
paul- Nova
WOW, 3500 euro ,ja den pris kan vi li, så har de alligvel givet os en krise pris.
Betyder det mon at den officielt er på EU markedet nu? ser umiddelbart ud til man kan komme den i indkøbskurven.
Havde blot forventet en officiel introduktion når den kom på markedet i EU, men måske den stille og roligt sniges ind via Østrig?
Kommer den til at yde som forventet bliver en EU pris på 3500 euro en giftig pris der kommer til at ændre markedet.
12. april 2013 kl. 09:26 #101564
astrojensenDeltager- Neutron star
Kommer den til at yde som forventet bliver en EU pris på 3500 euro en giftig pris der kommer til at ændre markedet.
Præcis som med EQ-6. Den lave pris er vist en introduktionspris. Jeg tror, den derefter vil stige til omkring 4000 Euro. Efter en tid vil den nok falde lidt igen. Sådan skete det med EQ-6’eren.
Thomas, Bornholm
12. april 2013 kl. 12:25 #101573
henrikDeltager- Nova
¤#¤”¤#%
Jeg har spurgt Skywatcher Nnordeuropa (OVL) m EQ8’eren og den østrigske pris, og de svarer:
Skywatcher wrote:
This product is still in developing stage. Teleskop Austria is trying to sell working samples.
Muligvis er det bullsxxt, men de har åbenbart ikke fået pris/levering om den endnu. Den endelige pris er næppe heller fastlagt endnu, så de 4500EUR er sikkert et forsigtigt gæt er jeg bange for
Mvh Henrik
12. april 2013 kl. 15:36 #101580
paul- Nova
Ok, det lader til at de nede i Østrig har et tæt samarbejde med Synta så de kan få nogle eksemplarer lidt før alle andre med en intro pris til 3500 og en listepris til 4200 i Østrig hvorfor det lyder rimeligt hvis DK prisen bliver 4500 euro, altså en del mere end vores venner i USA skal betale.
Mon ikke modellen til intropris er den endelige version hvis vi er meget tæt på en officielle release? de burde jo have produceret en masse de har på lager inden de slipper den løs på markedet.
Se lige dette link herunder og læg mærke til PE kurven, den kan man vist ikke klage så meget over.
Skal vi leje en lastbil og fylde den op nede i Østrig 😉
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ8 synscan payload 50.kg' er lukket for nye svar.