› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQ6PRO design fejl!!
- Dette emne har 34 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af kubach. This post has been viewed 1074 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. november 2008 kl. 22:11 #4988
kubachDeltager- Super Giant
Hej.
Jeg har lige fået min nye EQ6PRO ind af døren og har været meget spændt på at udforske mounten før jeg skal ud og observerer. Jeg har derfor monteret trefod med mount inde i stuen og begynder at justerer polhøjde til omkring 55 grader. Her opstår så et problem jeg ikke lige havde forventet: Mounten er ikke designet til at kunne justeres på vores breddegrader, da den sydvendte justerings bolt ikke har ordentlig kontakt med den invendige plade og derfor bøjer (glider ned over pladen) når man spænder den nordvendte bolt!! Selv om man kun spænder den nordvendte bolt med 2 fingre kan jeg se at polhøjden siger 55 54 53 52 51.Er der nogen herinde der har haft et lignende problem og hvad kan i foreslå jeg kan gøre for at løse dette irriterende problem? Kan man købe en bolt af stivere stål så den ikke bøjer eller er man nødt til at bore gevindet op og sætte en større bolt i?30. november 2008 kl. 22:17 #4990
tommyfDeltager- Neutron star
Den er rigtigt nok lidt ringe i den retning, jeg har smidt en anden bolt i, men spænder
som regel ikke nordbolten.30. november 2008 kl. 22:19 #4991
Tommy,For pokker da, det kan da ikke være rigtigt.30. november 2008 kl. 22:22 #4992
k_holstDeltager- Nova
Samme problem med CG5!
Jeg har overvejet at slibe af anlægsfladen til “sydbolten”, så den passer til vores polhøjde.30. november 2008 kl. 22:30 #4993
hoestDeltager- Nova
Det er osse det samme her,
de er ikke designet til så høje bredegrader
30. november 2008 kl. 22:31 #4994
jesperDeltager- Neutron star
Jeg har også købt en ny bolt i byggemarkedet som løste problemet. Det tror jeg de fleste EQ6 ejere gør. Det er ikke nødvendigt at bore hullet op, det er bare fordi bolten er for blød. En designfejl må det siges at være, men heldigvis er det nemt og billigt at kurere den.
30. november 2008 kl. 22:31 #4995
Hej Kim,
Jeg havde ikke dette problem på min CG5 og jeg havde ikke forventet at det skulle være et problem på en EQ6PRO der ellers i alle andre henseende virker gennemtænkt…30. november 2008 kl. 22:34 #4996
Jesper,
Jeg iler ned efter en ny bolt i morgen30. november 2008 kl. 22:36 #4997
hoestDeltager- Nova
God ide det har vi andre gjort
30. november 2008 kl. 22:39 #4998
HÆHÆ Høst,
Ja det kan jeg så forstå. Tak skal i have alle sammen.30. november 2008 kl. 23:43 #5002
bjoern.andersen- Main Sequence
Hej mark,
Jeg har lige fået en EQ5PRO SKYSCAN, og har også oplevet det samme problem + et mere:1: Det er rigtigt at disse mounts tilsyneladende ikke er tænkt anvendt så tæt på Nordpolen.jeg regner med at måtte udskifte begge bolte .ed et par stykker at væsentlig bedrestålkvalitet.(jeg har godt nok ikke direkte set at bolten bøjer, men det kan mærkes når man drejerpå den, og alene af den grund må man jo konstatere at fikseringen lader noget tilbageat ønske.2: Problem 2: Når man skruer “sydbolten” ind kommer man til et punkt hvor man ikkelængere kan dreje “på håndsvinget” da bolten støder mod beskyttelseskappen overpolsøgeren.Jeg har været nødt til at skrue kappen af for at kunne få polakslen op i de 55 grader.1. december 2008 kl. 00:14 #5005
astrojensenDeltager- Neutron star
Hmm. Mærkeligt.
Jeg har en af de første udgaver af EQ-6, da de endnu kun var født med den simple 1.generations håndkontrol. Jeg har ikke oplevet nogen problemer med altitude-boltene. Men justeringen bliver meget stram når man kommer over de 50 grader, og det bliver hastigt værre! Men at sydboltens håndsving går mod polsøgerkappen er jeg bekendt med.
Heldigvis observerer jeg kun visuelt, så jeg justerer yderst sjældent på polhældningen.
Men motordrevet (stepmotorer) i den første udgave var en ren joke! Håndkontrollen var yderst bekvem og behagelig i brug, rent visuelt, og skulle nok også kunne have virket OK til manuel guiding ved korte brændvidder, MEN: Stepmotorerne tog så store “skridt” at det kunne ses ved ret lave forstørrelser. Over 100x var umuligt. Det var muligt at se teleskopet starte, tage et step, og stoppe igen. Frekvensen var vel omtrent 25 gange i sekundet. Resultatet var, at stjernerne så ud som små peanuts i okularet. Planetdetaljer var helt umulige. Slukkede man for drevet, var det som om teleskopet pludselig blev fem gange så skarpt!
Løsningen (dyr) var en TS EQ-6 foto-upgrade med nye motorer og gear, samt en MTS-3 SDI stepmotorstyring fra Boxdörfer.
Den er meget avanceret, og jeg har slet ikke styr på alle de ting den kan, men trackingen er nu HELT perfekt. Der er overhovedet ikke spor af steps, selv ved extremt høje forstørrelser +800x.
Desværre er enkeltheden gået lidt tabt, da man ikke så enkelt kan ændre hastighed på motorerne, og der er mange flere ledninger end før, men da valget stod mellem at sælge en i realiteten ubrugelig montering med stort tab, og købe noget meget dyrere (det var før EQ-6 PRO kom på markedet, eller leve med en ubrugelig montering, ja så var der ikke meget andet at gøre end at hoste op med pengene og købe de nye motorer.
Clear skies!
Thomas, Bornholm
1. december 2008 kl. 10:02 #5013
mogensDeltager- Super Nova
Jeg kan med lethed instille til polhøjden mellem 57 og 58.- Jeg løsner nordskruen og presser nedad til en passende højde, hvorefter jeg fininstiller og efterspænder med sydskruen, som den jo hviler på.
VH Mogensmogens 2008-12-01 09:03:33 1. december 2008 kl. 11:07 #5014
henrikDeltager- Nova
Ja det er et helt generelt problem at de åbenbart er designet til centraleuropa/Japan/Californien.
Jeg har nu ikke været ude for at skruerne bøjede før, men…
Efter min erfaring kan de nu godt nå de 56grader, men det er nogle dage siden jeg har åbnet en EQ6pro ol. så jeg kan huske forkert
Celestron CG5 advanced kan ud af boxen, omend skruen bag polaksen komme ri karabolage med polsøgerhætten.
Den kan løses ved at bytte om på skruerne, da den forreste (sydvendte) er kortere end den bagerste.
Takahashi’s monteringer er lavet til 20-50graders breddegrad.
De fåes dog også i en særlig “North” edition om kan nå op til 55-70graders breddegrad.
1. december 2008 kl. 11:40 #5015
henrikDeltager- Nova
Hvad er det for en bolt i har udskifter den med?
(Stigning, diameter/længde)
Kunne være en idé i, at købe en håndfuld af dem og levere med fremover.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ6PRO design fejl!!' er lukket for nye svar.