› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…
- Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6408 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. maj 2013 kl. 17:35 #103259
mogenskhDeltager- Main Sequence
Hej Søren
Jeg købte 60/15 remhjul,da jeg har læst om nogen,der havde haft havari
med 12 t hjulet,da der ikke var ret meget gods tilbage,efter at hjulet
var boret op til 5 mm hul.hjulet knækkede lige ved overgangen mellem
tænder og flange.
Mvh Mogens
17. maj 2013 kl. 20:25 #103271
niveDeltager- Super Nova
Så er der en eq6 mere der er med belt drive .
Her er det der blev til overs efter jeg samlede monteringen igen
Bliver spændende hvor den kommer til at guide nu ..
nive 2013-05-17 20:30:16 17. maj 2013 kl. 20:30 #103272
FinnDeltager- Neutron star
Velkommen i klubben Niels
Kan forstå hele operationen gik som planlagt.
Hvordan lyder den, sikkert dejlig stille ??????mvh FinnFinn 2013-05-17 20:34:27 17. maj 2013 kl. 20:40 #103274
niveDeltager- Super Nova
Tak Finn . Det gik faktisk nemt med at montere de 2 motorer på bælterne , jeg brugte låget til sigtet igennem monteringen med pol skopet til at ligge under bæltet inden jeg monterede motoren så fangede den hurtigt bæltet . Så det slap jeg nemt igennem
Den er næsten lydløs under slev
nive 2013-05-17 20:40:52 19. maj 2013 kl. 20:18 #103325
leif.hugoDeltager- Nova
Sådan, Nils – tillykke med operationen
Leif Hugo 2013-05-19 20:18:54 19. maj 2013 kl. 21:56 #103331
niveDeltager- Super Nova
Tak Leif Hugo . Spændende ombygning .
21. maj 2013 kl. 16:39 #103374
paul- Nova
Tillykke til alle jer med nye mods…bælte virusset har også bredt sig til Øst Jylland og der er således blevet installeret et 15T/60T mod her til formiddag.
Lidt kommentarer.
Det er rimelig logisk og uproblematisk at skille/samle monteringen, samtidig føles det godt at have set hvordan det hele er samlet.
Det tager kun nogle få timer at montere remme…dog er det altid bedre at bruge lidt ekstra tid så man er omhyggelig hele vejen igennem.
Det var ikke nødvendigt at benytte store hamre m.m., alt gik fra hinanden rimelig let.
Nu har jeg en af de senere versioner af EQ6 og snekkerne var blanke som nypoleret stål, lejer virkede som af god kvalitet hvorfor jeg ikke skiftede dem og fedtet så godt ud, lignede frisk gennemsigtig superlube hvorfor fedtet heller ikke blev skiftet.
Købte mit kit hos AlphaGeek i Skotland, (lidt pebret, 110 pund inkl fragt) så alt passede uden at jeg behøvede at bruge dremel eller bore huller.
15T remhjulet var ikke boret op så det passede perfekt og stramt på akslen, 60T remhjulet var drejet ud og passede fint, dog kunne pasningen godt have været lavet lidt strammere, så der kommer nok en blød 1/4 frekvens i PE kurven der kan guides væk…men alligevel.
Ellers påstår AlphaGeek at remhjulene han leverer skulle være af en rigtig god kvalitet, og 15T remhjulet så da også ud til at være af god kvalitet, håber derfor de 110 pund er givet godt ud på trods af at jeg kun er 90% tilfreds med pasningen på 60T hjulet.
Fordi jeg ikke fjernede materiale med min Dremel var jeg i stedet nødt til at placere et par afstandsskiver ved snekke lejet i den ende remhjulet er monteret. Fordelen er så at det er nemmere at placere et par afstandsskiver end det er at fjerne materiale med en Dremel ligesom man undgår at få metal støv ind i systemet.
Der var ikke de helt store problemer med at installere remmen på stepper motorerne, så hvis man tager det stille og roligt og lige giver sig tid til at regne den ud kan det også lade sig gøre. (kan selvfølgelig variere med forskellige mods.)
Det er også helt uproblematisk at give Eqmod besked om at gearingen nu er 1:4, hvilket så også betyder at håndkontrollen ikke kan benyttes medmindre der på et tidspunkt kommer en update hvor man kan vælge forskellige gearinger.
Når man samler det hele er det jo også en god lejlighed til at justere snekker og lejer så det hele er top tunet til den kommende sæson.
Igen drejer det sig her om at have lidt føling med hvad man gør, der skal aldrig bruges mange kræfter, i stedet skal alt spændes forsigtigt til med en blød hånd så tingene hverken er overspændt så det kører stramt eller underspændt så der er slør.
Endelig lyder den jo rigtig godt nu….det tæller vel også lidt :-).
Glæder mig til at komme ud i sommernatten hvis det klarer op på et tidspunkt og få testet at alt er som det skal være og få lavet en PE kurve…projektet er således ikke færdigt før monteringen er testet til at virke som ønsket, men anden gang man skiller monteringen ad går det nok rimelig hurtigt.
21. maj 2013 kl. 21:58 #103385
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Paul
Tillykke med operationen
22. maj 2013 kl. 12:03 #103392
Anonym- Nova
Jeg fik en mail i fredags fra Astro i Ålborg hvor de bla skrev at de snart fik beltedrev til EQ6 på lager igen. Det lyder rigtig spændende, så jeg spurgte om det var 12/47 så det virker med håndkontrollen men det har de endnu ikke svaret på. Emails i nordjylland bliver åbenbart sendt med post danmark…
Er der nogle her som har erfaringer med sættet fra Astro?
22. maj 2013 kl. 12:54 #103394
purDeltager- Giant
Ja, Jeg fik i sin tid lavet et sæt 12/48 og 15/60 og der var ingen problemer. Dog leverede jeg selv tandhjulene.
Jeg ved at Erik/Astro pt er på messe, så det er nok der for du ikke har fået svar endnu 🙂
Vh
HenrikPur 2013-05-22 12:55:08 22. maj 2013 kl. 12:58 #103395
Anonym- Nova
Ok, tak for det. Hvis det er 12/48 er det ikke interessant for mig, men vi må se hvad de svarer…
22. maj 2013 kl. 13:51 #103396
paul- Nova
Tak Leif Hugo…det er mig der siger tak for inspiration.
Her et billede så man måske kan se hvordan det vigtige 15T remhjul er lavet i AlphaGeek kittet.
Der er lavet nogle snit så remhjulet har en meget præcis “fjeder” pasning over 5mm akslen så man ikke monterer den med traditionelle låse skruer.
Det finder jeg er en meget stor fordel specielt på 15T remhjulet så man får et remhjul der er centreret meget præcist på 5mm akslen således at 1/4 udsving på PE kurven minimeres.
60T remhjulet med traditionelle låse skruer og en pasning der er mindre præcis er ikke centreret lige så præcist, hvilket ikke som jeg ved en fejl kom til at skrive herover vil give 1/4 udsving men istedet vil give 1/1 udsving der således enten vil forstærke eller udjævne snekkens udsving alt efter hvor heldig man er med hvordan 60T remhjulet tilfældigvis er roteret på snekke akslen.
Jeg skriver iøvrigt i øjeblikket med motionco jeg er ved at overtale til at lave et 12/47 samt et 15/60 kit der passer på 5mm og 12mm akslerne og med de tilpasninger jeg har foreslået, så måske der snart kommer to kit fra motionco der nemt kan installeres direkte uden man behøver at have en drejebænk eller Dremel.
24. maj 2013 kl. 18:28 #103496
paul- Nova
Så kom der lidt kurver i kassen.
Umiddelbart ser det ud til at PE kurverne er blevet både større og grimmere efter konverteringen men også anderledes, dog skal man tage forbehold for at der ikke er to nætter hvor vejret er ens, at der måske kan hentes lidt ved at finjustere monteringen samt at der formodentlig er mindre backlash nu hvilket måske giver en synlig forskel under aktuel guiding.
Det er derfor for tidligt at konkludere noget endnu, der skal testes lidt mere først og der er heldigvis stadig et par sommermåneder tilbage hvor der kan testes og justeres yderligere.
En perfekt vindstille nat vil uden tvivl give nogle pænere kurver, så man er nok nødt til at lave flere kurver over flere nætter for at få et godt og brugbart gennemsnit.
Har ikke mistanke om at der er noget der skraber på nogen steder, men man skal aldrig sige aldrig.
26. maj 2013 kl. 20:52 #103554
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa
Har lavet et lille forsøg idag med EQ6’eren. Som Paul har jeg oplevet at PE egentligt ikke bliver mindre med bæltedrev, men man kan sige at det bliver mere “rent” Der er kun selve snekkens bidrag tilbage, groft sagt.
Jeg skilte så opstillingen ad igen, og eksaminerede snekken under en lup. Med det blotte øje er der en del “uregelmæssigheder” i snekkens færdiggørelse, og det er nok medvirkende til, eller i det mindste bidragsyder til PE. Jeg husker at Roland Christen har udtalt at præcisionen af snekken bedst beskrives ved “brøkdele af lysets bølgelængde”, altså omtrent det samme som for et teleskopspejl. Der skal altså ikke meget til at give PE, snekken har meget store krav til præcision.
Jeg prøvede så at polere snekken, og det bedste middel jeg kunne komme på var en smule brasso, som jo sædvanligvis bruges til at pudse messing med. Mine snekker er jo af messing.
Jeg samlede så drevet med en smule brasso på snekkehjulet, og så satte jeg en boremaskine på snekkens akse (der bruges et stykke slange til at trække rundt med). Efter tre omgange hver vej kunne et tydeligt blankere område ses:
Der kan ses små rester af tør brasso, som jeg har børstet væk med en kunststofbørste.
Et andet perspektiv:
Iøvrigt bemærkes at snekken ikke trækker lige midt på.
De tre omgange frem og tilbage var hvad jeg gav den. Nu må vi se hvor meget det har ændret på kurverne, om overhovedet.
mvh
Jens26. maj 2013 kl. 21:09 #103555
FinnDeltager- Neutron star
Ser godt ud Jens, skæv er den da ikke 🙂 men du kan jo justere de 2 leje anlæg så den køre midt på wormen, men det ved du.
Jeg har selv først popleret snekken for mikro ridser i hånden korn 1000 vandslivningspapir og derefter kørt med snekke og krans spændt sammen med korn 1200 poleringsmidel blandet op med vand, så er man sikker på det passer sammen.
Men et pokkers arbejde.
Poul, var der blæst den dag du kørte den PEC ?????? Umidmilbart ser det da ganske godt ud.
Vil så også lige sige at min lille EQ5er fik en ordentlig tur også, fik poleret krans og Worm på samme måde, samt at jeg fik poleret de 3 tandhjul stramt oppe mod hinanden, fik den afrenset og fedtet op på ny, så jo, den lyder også som en symanskine, men ingen belt på den endnu.
mvh Finn
Finn 2013-05-26 21:27:13 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.