› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…
- Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6412 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. maj 2013 kl. 09:03 #102942
paul- Nova
Hej Finn!
Der står lidt om EQ5 i linket herunder.
Nye lejer og fedt vil sikkert ikke skade, det er mit indtryk at kvaliteten på de senere modeller af EQ6 generelt er bedre end de første modeller, hvis det er korrekt og hvis det samme gælder for en EQ5 er der måske mest at hente ved at servicere de tidlige monteringer, og du skriver jo at din har nogle år på bagen….blot en tanke.
http://stargazerslounge.com/topic/119826-eq6-belt-drive-modification/page__st__20
“Malcolm,
The different mounts have different intermediate gearings.
EQ6Pro / NEQ6 uses a 47/12 ratio and a 180 tooth worm gear overall ratio 705:1
HEQ5Pro uses a 47/9 ratio and a 135 toothed worm gear – overall ratio 705:1
EQMOD knows about all this and tracks/slews correctly with all synscan models/upgrades.
So, if you were to perform the belt mod you would either have to source 47 and 9 tooth pulleys or go for the EQMOD custom mount setup and use a 5:1 pulley ratio (12 and 60 tooth?) – thereby gaining the advantage of better PEC response. EQMOD doesn’t currently have a dropdown selection to preset the various parameters to the for the HEQ5 5:1 ratio but I can easily add this (as things stand you would have to manually calculate and enter them).
Chris. “
11. maj 2013 kl. 10:00 #102944
Anonym- Nova
Ok, tak for det. Det er også dem jeg listede og prøvede at bestille, men HPCs hjemmeside siger at bælterne T2.5/177 ikke eksistere Det er også den kode der står i deres katalog:
http://www.hpcgears.com/pdf_c33/12.88-12.89.pdfMan skal dog huske at fjerne mellemrummet, ellers brokker dere hjemmeside sig også over pully’erne.
11. maj 2013 kl. 10:32 #102945
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Præcist samme problem havde jeg. Jeg skrev dog blot en mail til deres kontakt e-mail, og fik prompte et svar fra en der hedder Abbie. Hun fiksede det hele for mig.
mvh
Jens11. maj 2013 kl. 11:50 #102950
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Har lige nedtaget EQ6’eren igen til en ekstra modificering.
Jeg oplever at det er meget vanskeligt at justere tilspændingen af RA snekken korrekt, uden mulighed for at kunne justere kontra. Min opstilling er jo så gammel at der kun kan spændes til, ikke fra. Der er kun umbrakoskrue i den ene side af Ra drevet.
Jeg laver så en lille blok af aluminium som bliver monteret med to skruer, og en passende umbrakoskrue til at spænde kontra med…..mvh
Jens11. maj 2013 kl. 18:43 #102971
paul- Nova
Set på dr.dk
Profferne har også været igang med et sommer PTM projekt, er der nogen der kan se om det er en 12/47 eller 15/60 modifikation?
Paul 2013-05-11 18:49:17 11. maj 2013 kl. 19:36 #102978
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Så fik jeg monteret både tryk og træk justering på Ra drevet på min EQ6. Det gør det langt lettere at justere det korrekte tryk af snekken mod snekkehjulet.
Jeg kunne også konstatere at smøringen ikke af sig selv fordeler sig på en ok måde, så jeg benyttede lejligheden til at køre en del omgange med snekken og drevet ved hjælp af et stykke slange og en akku-boremaskine. Jeg kørte vel en 10-20 omgange med snekkehjulet med boremaskinen, iøvrigt er det ganske let at justere anlægstrykket med boremaskinen på, man kan med det samme høre hvis snekken går for hårdt.
Så nu er det justeret, og snekke og hjul er smurt med superlube.mvh
JensJens.Jacobsen 2013-05-11 19:40:29 11. maj 2013 kl. 23:14 #102984
leif.hugoDeltager- Nova
Hej gutter
Tillykke med modificeringerne, Jens og Finn!
Det er alletiders at høre om jeres erfaringer – fortsæt endelig
12. maj 2013 kl. 06:56 #102985
FinnDeltager- Neutron star
Takker Leif, ja det er en god, lærrig og inspirerende tråd dig og Kim fik startet op og jeg er sikker på der er flere der følger efter, nu skal vi så bare havde noget stjerneklart vejr så vi kan få det afprøvet ordentligt.
Ja Jens, man kan næsten ikke undvære at kunne spænde kontra, det gør det noget nemmere at justere og at holde trykket da det er meget lidt der skal justeres tilbage.
mvh FinnFinn 2013-05-12 07:49:45 12. maj 2013 kl. 11:03 #102992
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Finn.
Ja, det gør en kæmpe forskel. Der må være mange gamle EQ6’ere derude, som kunne have glæde af at få en kontraskrue monteret.
Også dit tip med slangen på tappen til snekken virker fint. Jeg er helt sikker på at køre en masse omgange med snekken (jeg satte en boremaskine på slangen, et stykke gevindstang kan snildt holde fast i slangen, og så bare køre derudaf, hjælper godt til at få superluben fordelt i alle tænder. Man kan også med det samme fornemme når snekken er stram nok. Remmene skal iøvrigt strammes godt op, ellers kan man se de står og hopper under slew. Nu må vi se hvor længe de holder. Jeg tror iøvrigt godt se kunne være en fem-ti tænder længere, så ville de være lettere at sætte på. Måske endda 190 tænder?
mvh
Jens12. maj 2013 kl. 17:54 #103014
Anonym- Nova
Jens.Jacobsen wrote: Jeg tror iøvrigt godt se kunne være en fem-ti tænder længere, så ville de være lettere at sætte på. Måske endda 190 tænder?
Jeg bestiller inden længe et sæt, sig til hvis du skal have nogle remme med.MvhSøren12. maj 2013 kl. 21:00 #103032
FinnDeltager- Neutron star
Ti tænder mere ville havde været dejligt Jens for et arbejde at få dem på , det gør vi når de skal skiftes engang 🙂
Finn 2013-05-12 21:01:04 13. maj 2013 kl. 10:41 #103043
Anonym- Nova
Ok, så svarede HPC, måske kan andre som skal bestille bruge svaret:
“You will need to enter the belt width for example is you require 10mm wide
it
will be T2.5/177/10.”MvhSøren13. maj 2013 kl. 14:07 #103048
ovecDeltager- Giant
Det er spændende at følge med i. Er fristet til at hoppe med på holdet. Der er en urmager i nærheden, der godt kunne lave det mekaniske..
Men jeg sidder og tænker. Det man gør er jo at “skifte” mellemhjulet ud med en rem. Kunne man ikke opnå det samme ved at skifte mellemhjulet ud med et hjul af blødere materiale. Der må være nogle af de mekanisk kyndige, der kan svare på det – det ville jo være en del nemmere…
Mvh Ove
13. maj 2013 kl. 15:46 #103051
tommyfDeltager- Neutron star
Tror ikke det vil virke, den konstante kontakt der er med rem betyder meget, man kunne måske bruge et glat rem system for endnu bedre PE, ulempen er så at det kan skride, men en god afbalanceret EQ burde funke fint på den måde.I hvert fald i min lille hjerne..
13. maj 2013 kl. 17:36 #103054
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Fordelen ved at bruge bæltedrev er at der altid er mange tænder der har fat i remmen. Ved almindelige ligeskårne tandhjul som man bruger i EQ6, er der kun et tandpar der har fat af gangen. Hvis man så guider skal man i princippet først have bakket sluppet mellem tandhjulene væk, før man kører den anden vej.
Tandremmen (hvis man har købt den rigtige) er med stål indlagt og meget stiv imod træk. Så fordelene kan summeres:
1: Der er mange tænder i indgreb til ethvert tidspunkt.
2: Der er ikke noget , eller i det mindste meget mindre slup “Backlash”
3: Der er et trin mindre, da der kun er to bæltehjul, mens der er mellemhjul på tandhjulene, og dermed to trin i udvekslingen.
4: Lydenmvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.