› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…
- Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 4 mÄneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6411 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
10. maj 2013 kl. 09:55 #102905
paul- Nova
Fine billeder Finn , kan forestille mig i har haft det hyggeligt med at rode lidt med mekanikken….der er ikke noget sĂ„ godt som at fĂ„ lidt beskidte fingre.
Hej Jens!
Det er jo vildt godt hvis du har en PE kurve der er +- 1″ det er vel nĂŠsten kun en ASA montering der kan overgĂ„ det.
Kan der have sneget sig en fejl ind et eller andet sted? Er der anvendt en stjerne tÊt pÄ 0 grader Dec?
Kan se du ogsĂ„ kun har flueben i “RAW”, er det RA aksen du har lavet en kurve over?
http://eq-mod.sourceforge.net/docs/PECPrep.pdf
“Star Selection
âą The higher the declination the less movement that will be detected by your tracking program. As a
result the movement data has to be corrected with respect to declination. Some capture programs do
this themselves, whilst for others this is an option provided as part of the PECPrep import. As a result
the resolution of PE becomes less at higher declinations. For optimal PE resolution a star with
declination close to 0 should be chosen (where little or no compensation is required). However there
may be other factors to consider.
âą At declination 0 you will experience the maximum rate of drift due to any polar misalignment. For PE
analysis this drift is irrelevant but its presence may restrict the amount of data you can capture data in
the first place. For instance PHD has a limited search area of 50 pixels and if the target moves outside
of this it will stop logging movement.
âą The key point is to capture lots of data. So if you find yourself having to use a higher declination star
simply to be able to capture 5 or more cycles then do it – the analysis results will be better than
capturing just a single cycle at a lower declination.
âą Avoid using a star that will track over the meridian during the data capture as balance shifts occurring
may affect the nature of PE trace.
âą You may want to start your PE recording in twilight and this can be doe using a bright star. It doesn’t
matter too much if seeing conditions or the telescope hasn’t cooled down as fluctuations in image due
to those effects can be filtered from the data at a later stage.”
Paul 2013-05-10 09:56:43 10. maj 2013 kl. 10:14 #102906
FinnDeltager- Neutron star
SĂ„ kom der lige en snekke med posten fra Aeroquest, sĂ„ nu skal der samles montering đ
10. maj 2013 kl. 10:16 #102907
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allesammen.
Jeg har lige tjekket opsĂŠtningen i Pecprep, og det er lavet som fĂžlgende:
Jeg har brugt min 102 mm f/7 refraktor, den har en brÊndvidde pÄ 716 mm, eller er det 714??. NÄ det kan nÊppe komme an pÄ det.
jeg har guidet med PHD guide, som var sat til logning. Der er ikke slÄet noise reduction til i PHD, og jeg har brugt mit DMK21 kamera som guidekamera, bar i okularudtrÊkket. Ingen barlow.
Stjernen der er brugt er lige under <(Âœ grad fra) Denebola i lĂžven, som har en Dec pĂ„ +14.
DMK’eren har en pixelstĂžrrelse pĂ„ 5,6 um ifĂžlge TIS’s hjemmeside.
Her er opstartsbilledet i Pecprep:
Og det giver dette pillede i Pecprep:
Det kan godt vÊre der er noget forkert, men hvad?? jeg har aldrig brugt Pecprep fÞr. Jeg vil gerne smide den rÄ PHD log op?
mvh
Jens10. maj 2013 kl. 10:27 #102908
paul- Nova
Hej Jens!
Du skal ikke vÊre ked af at du er uerfaren mht. PECPREP, det tror jeg vi alle er, men mÄske med fÊlles hjÊlp og masser af tid vi kan finde ud af at bruge PECPREP.
Jeg tager ogsÄ mine egne data med et gran salt, se bla. den fejl jeg lavede herover.
Du skriver “jeg har guidet med PHD guide, som var sat til logning.”
Har du husket at slÄ guiding fra inden du logger? ellers logger du jo ikke din PE kurve men blot din guiding.
Er dit guide kamera binned 1×1?
Det lyder bare for godt til at vÊre sandt at man for under 500 dkk kan fÄ en gammel EQ6 til at yde som en ASA montering.
10. maj 2013 kl. 11:04 #102909
Hejsa.
Det er det sÄ ogsÄ. Logfilen fr PHD er selvfÞlgelig guide-loggen, ikke en log uden guidning, sÄ det er korrektionerne der er logget, ikke hvor stjernen er uden korrektioner. SÄ den rigtige PE vil helt sikkert vÊre meget stÞrre, hvor meget stÞrre ved jeg ikke. At man ikke skal guide ser man jo fÞrst hvis man lÊser manualen.
Hvad man sĂ„ kan konstatere er at PHD sagtens kan guide opstillingen pĂ„ plads, sĂ„ det er jo godt.IĂžvrigt, jeg fik ikke nĂŠvnt lyde af opstillingen, den er nĂŠsten vĂŠk… LydlĂžs..
mvh
Jens10. maj 2013 kl. 11:16 #102910
paul- Nova
Ahaaaa, det er jo en naturlig forklaring…vi glĂŠder os til at se en uguided logfil.
Det interessante er ikke sÄ meget hvor stor kurven er men hvor meget stÞj der er pÄ kurven.
Lyder ellers som om du har gjort det hele korrekt, lige pÄ nÊr at slÄ guiding fra.
Det bedste nÄr man skal optage en PE kurve er at finde en stille nat med god seeing sÄ man har ringe forstyrrelser fra seeing og vind selvom der er filtre mod disse i pecprep.
Ser ud til at kurven ikke er guided helt flad, sĂ„ mĂ„ske/mĂ„ske ikke der kan optimeres lidt her, evt. med PEC i EQMOD eller mere “handlekraftig” guiding.
10. maj 2013 kl. 12:32 #102912
Hejsa
Man skal jo ogsÄ huske pÄ hvad formÄlet med at skifte til bÊlte drev er.
For mit vedkomne bruges EQ6 opstillingen udelukkende til fotometri, dvs til at tage mange ens eksponeringer af typisk 60 sekunders varighed. Stjernen mÄ meget gerne trÊkke lidt streg under eksponeringen, sÄledes man mÄler med flere pixels. Dog er der en Þvre grÊnse for trÊkkeriet, stjernen mÄ ikke flytte sig sÄ meget fra billede til billede at softwaren ikke kan genfinde den. Det har den umodificerede EQ6 vÊret fint brugbar til med 102/714 refraktoren. Jeg ville dog gerne kunne opgradere til at bruge min C8 med reducer til f/6,3 dvs omkring 1200 mm brÊndvidde, da det giver noget bedre S/N pÄ exoplaneter. Jeg vil gerne undgÄ guidning, da det blot er endnu en ubekendt faktor.
SĂ„ en PE pĂ„ f.eks 15″ vil vĂŠre meget fint brugbart til mig, der skal blot helst ikke vĂŠre voldsomme ekskursioner.Med den umodoficerede EQ6 var det et tydeligt hop frem, og lidt senere et tilbage pĂ„ drevet, som jeg stadig tror er der, blot i mindre udtalt grad. Det er der hvor PHD guider “op” og lidt senere ned. Det var ret mange ” stjernen vandrede frem og senere tilbage. Ikke noget der gav problemer, men alligevel en del. Jeg tror det er det man kan se som en ekskursion pĂ„ den rĂ„, grĂ„ kurve som et bidrag i negativ retning, lidt over halvvejs i perioden. Det ser ud til at vĂŠre mindre, men om det er halveret, mĂ„ en test med C8’eren vise.
IĂžvrigt, brug af 47/12 tands bĂŠltedrev virker fuldstĂŠndigt, hĂ„ndkontrollen virker prĂŠcist som fĂžr. Ingen ĂŠndring. Den kan slew’e en halv himmel rundt, og placere stjernen fint i midten. Et slev fra arcturus til pollux var nĂŠrmest perfekt. Og stort set lydlĂžst.
mvh
jens10. maj 2013 kl. 13:15 #102917
paul- Nova
PE kurven behĂžver ikke at blive mindre fordi man skifter til bĂŠltedrev, faktisk er der rapporter om at PE kurven er blevet stĂžrre efter at man har haft det hele skilt ad og samlet igen.
Men den hÞjfrekvente stÞj fra punkt 2-6 i analysen fjernes og aflÞses forhÄbentlig af et remtrÊk der stÞjer mindre hÞjfrekvent sÄ man stÄr tilbage med en PE kurve der kan guides mere eller mindre vÊk.
Derfor tror jeg det kan have almenhedens interesse at se en PE kurve (som laves uden guiding) sÄ vi andre kan fÄ en ide om hvordan en PE kurve med dit valg af remhjul, snekke, lejer ser ud.
Fordelen med dit valg af remhjul er som du siger at gearingen passer med standard gearing sÄ hÄndkontrollen kan benyttes mens den 15/60 gearing andre har valgt kun kan benyttes med EQMOD, men hvor gevinsten sÄ skulle vÊre en bedre PE kurve. Det kan Bandit og Leif Hugo nok snakke med om, de har prÞvet begge dele.
Hvis du ikke vil guide og forventer at fĂ„ en mindre PE kurve ved konverteringen er det ikke sikkert du har fĂ„et det, men hvis du forventer at fĂ„ en mere jĂŠvn PE kurver er der gode chancer for at du nu har det. Under alle omstĂŠndigheder har du fĂ„et en montering der lyder bedre, og det tĂŠller vel ogsĂ„ lidt. đ
En PE kurve vil jo kunne fortĂŠlle noget om hvor du skal sĂŠtte ind nĂŠste gang hvis du fortsat ikke er tilfreds med kurven, om der er noget der skraber pĂ„ som du skal have rettet, hvad der sker nĂ„r du laver justeringer pĂ„ snekken og snekke lejer osv, osv.. HĂ„ber du fĂ„r tid til at forsĂžge igen en anden gang, det kunne vĂŠre meget interessant sĂ„ du og vi andre kan se om din kurve holder sig indenfor +- 15â og sĂ„ vi kan se hvor jĂŠvn PE kurven er.
10. maj 2013 kl. 15:21 #102922
SĂ„ er der lige en EQ6er mere der har fĂ„et beltdrive, men for pokker et arbejde at fĂ„ de beldte pĂ„ motorene og sikke et ordforrĂ„d man lige pludselig kan beherske, og hjerteflimmer var der ogsĂ„ lid af đ
NĂ„ men ikke vĂŠrre end jeg blev fĂŠrdig og har fĂ„et den trimmet og er superspĂŠndt pĂ„ at komme ud under en klar himmel med den, den spinder som en lille mis, ingen raslen eller anden mislyd nĂ„r den starter og stopper, der er kun den hĂžjfrekvende lyd som motorene giver fra sin nĂ„r der sleves, sĂ„ hvis den opfĂžre sig som den lyder har jeg da store forventninger til den đ Jeg havde lidt problemer med lidt slok i DEC aksen men fik det justeret helt vĂŠk efter noget justering frem og tilbage som der tog noget tid.
Men nu kĂžre det.
mvh Finn
10. maj 2013 kl. 17:22 #102926
Anonym- Nova
Hej Jens!
Bestilte du nedenstÄende pr. mount ved HPC?2 stk. bÊlter part no. T2.5/1772 stk. 12T part no. 12T 2.5-82 stk. 47T part no. 47T 2.5-8MvhSÞren10. maj 2013 kl. 20:09 #102929
niveDeltager- Super Nova
Finn wrote: SĂ„ er der lige en EQ6er mere der har fĂ„et beltdrive, men for pokker et arbejde at fĂ„ de beldte pĂ„ motorene og sikke et ordforrĂ„d man lige pludselig kan beherske, og hjerteflimmer var der ogsĂ„ lid af đ
NĂ„ men ikke vĂŠrre end jeg blev fĂŠrdig og har fĂ„et den trimmet og er superspĂŠndt pĂ„ at komme ud under en klar himmel med den, den spinder som en lille mis, ingen raslen eller anden mislyd nĂ„r den starter og stopper, der er kun den hĂžjfrekvende lyd som motorene giver fra sin nĂ„r der sleves, sĂ„ hvis den opfĂžre sig som den lyder har jeg da store forventninger til den đ Jeg havde lidt problemer med lidt slok i DEC aksen men fik det justeret helt vĂŠk efter noget justering frem og tilbage som der tog noget tid.
Men nu kĂžre det.
mvh Finn
Ja det bliver spÊndende Finn . GlÊder mig til at foretage belt mod pÄ min montering .
Tak til Jens for at hjemtage og forarbejde beltdrivenive 2013-05-10 20:39:53 10. maj 2013 kl. 22:57 #102933
Hej Nils.
Velbekomme. Det var iĂžvrigt ganske hyggeligt at gĂ„ og dreje hullerne i de store hjul op. Vi prĂžvede alle om de passede pĂ„ Finn’s snekke, og det gĂžr de. SpĂžrgsmĂ„let er sĂ„ om de sĂ„ ogsĂ„ passer pĂ„ din. Vi mĂ„ se.
PrĂžvede lige om jeg kunne lave en ny kurve med min opstilling, men der trak skyer ind over.mvh
Jens10. maj 2013 kl. 22:58 #102934
Hej SĂžren.
Alle dele er bestilt efter denne hjemmeside:
http://www.morningstarobs.com/belt-drive-mod.html
Mvh
Jens11. maj 2013 kl. 08:08 #102940
paul- Nova
OgsÄ tillykke til dig Finn med ombygningen. Nu har du snart en opstilling der er tunet fra top til tÄ, hvad bliver det nÊste mon.
11. maj 2013 kl. 08:19 #102941
Hej Poul og tak, ja den lyder og kÞre ret fint nu, regner da ogsÄ med det har gavnet en del, Det bliver sÄ min lille rejsemontering EQ5 der skal havde et par belter, men jeg syntes ikke rigtigt jeg kan finde noget om det, men en ordentlig omgang skal den havde med nye lejer og nyt fedt, den har jo ogsÄ nogle Är pÄ bagen uden at den har vÊret set efter.
mvh Finn -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.