› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…
- Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 4 mÄneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6409 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
28. april 2013 kl. 21:52 #102347
leif.hugoDeltager- Nova
No worries – skriv i bare
28. april 2013 kl. 21:54 #102348
Kim ChristensenDeltager- Giant
Skriv I bare lĂžs.
30. april 2013 kl. 07:40 #102381
paul- Nova
Tak Leif Hugo og Kim!
Har fÄet lidt mere info fra Jack, de remhjul han benytter er lidt anderledes end dem fra motionco sÄledes at hullet i 15T hjulet ikke skal bores op, stor fordel sÄ man ikke risikerer at introducere PE stÞj ved selv at lave skÊve huller.
Omvendt hvis man selv laver et hul i et motionco kit der er en anelse skÊvt kan man nok vÊre heldig at frekvensen pÄ 4 gange snekke frekvensen fortsat er sÄ lavfrekvent at det kan guides vÊk.
Derudover oplyste han at hvis man installerer det hele meget prÊcist kan man mÄske installere remtrÊkket uden at fjerne materiale fra huset med en dremel, men at det var klogest at lave lidt ekstra plads til hjul og rem hvis man er i tvivl.
Alt i alt burde det vÊre en overkommelig opgave at opgradere til remtrÊk med det kit Jack leverer (time will show), men selvfÞlgelig, har man adgang til en drejebÊnk er det bÄde billigere og sjovere selv at tilpasse et motionco kit.
6. maj 2013 kl. 22:31 #102718
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
NÄ, sÄ er jeg igang med min gamle EQ6 opstilling. Der kom 4 sÊt 47/12 remhjul i fredags, med tilhÞrende bÊlter, og efter en weekend i haven havde jeg samlet mod nok til at splitte opstillingen af i gÄr aftes.
En ting: Det ser sÄ pÊnt og rent ud pÄ jeres billeder i starten af trÄden, men DET ER DET IKKE!!!
Min opstilling var smurt med kinesisk synta-glue, kulsort. Det har jeg nu vasket af med en gammel tandbÞrste og et par dl Oktan 95. FÞj for pokker. Jeg tror der er gÄet en halv meter svarfega til fingrene bagefter.
Men nu er det vĂŠrste svineri borte, og snekkerne er pillet ud og jeg har tjekket dem.
En pudsig ting: Min opstilling er sÄ gammel at snekkerne er lavet af Messing!? Det har jeg ikke set nogen EQ6 have fÞr. Der er masser af billeder pÄ nettet af bronzesnekkehjul, men altid med snekker af stÄl. Her er begge altsÄ lavet af messing eller bronze. Mon det overhovedet gÞr en forskel.
Snekkerne lÞber meget fint, hvis jeg sÊtter dem i en drejebÊnk med et mÄleur pÄ. Det ser godt ud. De ser ogsÄ ud til at vÊre ens, sÄ jeg tror at jeg sÊtter den der ser allerbedst ud i RA, den anden i Dec.. Det mÄ vÊre muligt.
Der er lidt overfladiske skrammer i snekkerne, men det tror jeg at jeg pudser med lidt polermiddel. Skal lige overveje…
mvh
Jens7. maj 2013 kl. 07:48 #102727
Anonym- Nova
Hej Jens!
Passer de nye remtrÊk direkte pÄ snekken eller skal de bores op? Hvad blev prisen incl porto?
Mvh
SĂžren
7. maj 2013 kl. 08:46 #102730
paul- Nova
Tak for info Jens, sÄ mÄ jeg ud og kÞbe lidt ekstra hÄndsÊbe inden jeg begynder :-).
Har lavet en PE curve med min umodificerede EQ6PRO, PECPrep blev fodret med en brÊndvidde pÄ 1093mm samt pixels size af 4.54my.
Resultatet overrasker mig lidt med en max. PE pĂ„ +- 5″ og en gennemsnitlig pĂ„ under 2″ hvorfor der mĂ„ske er noget galt et eller andet sted.
Omvendt holdt jeg Ăžje med PHD guiding, og ilĂžbet af de 45 minutter uden guiding stod guide stjernen nĂŠsten pĂ„ samme sted, sĂ„ mĂ„ske den er god nok. I sĂ„ fald synes jeg det er meget godt gĂ„et af en standard EQ6Pro med en gennemsnitlig PE pĂ„ under 2″.
Min PE kan nok kun blive stĂžrre efter en modificering, men forhĂ„bentlig blĂždere…time will show.
Paul 2013-05-07 09:16:11 7. maj 2013 kl. 20:13 #102758
paul- Nova
Kunne ikke helt forstÄ det lille PE udsving og har fundet ud af at der var en Ärsag til det lille udsving.
Det var sÄmÊnd en banal fejl hvor jeg har brugt pixel size fra mit Atik kamera og ikke mit lodestar guide kamera . Data i min post herover er nu korrekte.
PE ligger stadig under +- 10″ hvilket fortsat er overraskende for mig, men det er ikke stĂžrrelsen af PE kurven men stĂžjen pĂ„ den der har primĂŠr interesse.
Her er det stĂžjen i punkt 2 – 6 i analysen herunder jeg gerne skulle fĂ„ dĂŠmpet med remtrĂŠk og SKF lejer til snekken. Hvis jeg kan fĂ„ fjernet denne stĂžj gĂžr det mindre om kurven som helhed er +- 2″ eller 20″.
Skal blive spĂŠndende at se om en ombygning vil lave mere gavn en skade….kun en mĂ„de at finde ud af det :-).
7. maj 2013 kl. 20:58 #102761
JohnDeltager- Nova
hej Paul – udover over en forbedret(forhĂ„bentlig) mĂ„lbar PE, hvordan forventer du sĂ„, at det rent faktisk viser sig i dine fotos, som jo allerede er i den hĂžje ende af karakterskalaen?
mvh John
John 2013-05-07 20:59:45 7. maj 2013 kl. 21:29 #102763
paul- Nova
Hej John!
Tak, man kan guide selv store udsving vÊk sÄ lÊnge de er blÞde. Derfor er det mindre relevant at kende peak PE og mere relevant at kende stÞjen pÄ kurven.
Rent visuelt kan du se at kurven ligner noget en olding pÄ 103 Är har tegned med rystende hÄnd, noget skyldes sikkert seeing, mens noget skyldes den hÞjfrekvente stÞj fra tandhjul og kuglelejer.
Denne hĂžjfrekvente stĂžj fra tandhjul, og lejer er sĂ„ hurtig at man ikke kan guide den vĂŠk, sĂ„ hvis man kan fjerne denne stĂžj sammen med de tandhjul man fjerner og lejer man udskifter vil man fĂ„ en mere blĂžd kurve der mere ligner noget der er tegnet af en ung kunstner. đ
Det er meget nemmere for PHD guiding at guide en blĂžd kurve vĂŠk end hidsige udsving, hvorfor jeg forventer at PHD guiding evt. i kombination med PEC som en integreret del af âsideral rateâ i EQMOD kan lave en korrigeret PE kurve der kommer meget tĂŠttere pĂ„ det perfekte og de kurver man kan fĂ„ fra langt dyrere monteringer.
Groft sagt kan man sige at det er nÊsten ligegyldigt hvor stort udsvinget er pÄ PE kurven sÄ lÊnge den er blÞd nok til at kunne blive guidet vÊk.
Jeg hÄber derfor at en vellykket modificering (ligesom med Bandit og Leif Hugo) i fÞrste omgang kan spare mig for udgiften til en dyr montering samt at den vil fÞre til mindre FWHM vÊrdier i mine subs der igen vil fÞre til skarpere billeder.
At forbedre sin PE kurve ved at fjerne stĂžj fra transmissionen starter en god spiral fordi man med en blĂždere PE kurve kan benytte lĂŠngere guide subs hvilket igen vil fĂžre til mindre guiding pĂ„ seeing hvilket igen vil fĂžre til bedre og flere brugbare guide stjerner hvilket fĂžrer til fĂŠrre guide input hvilket vil medfĂžre skarpere billeder đ
Vi fÄr se om projektet ender godt eller skidt, men spÊndende er det :-).
7. maj 2013 kl. 22:49 #102764
NÄ, sÄ kom jeg lidt videre med arbejdet med at sÊtte bÊltedrev i min EQ6.
Jeg har mĂ„lt pĂ„ snekkerne, ved at sĂŠtte dem om imellem et kugleleje og en pinol. Jeg har et godt mĂ„leur, som kan vise 0.01 mm direkte, og man kan godt vurdere mindre end det, hvis man er lidt omhyggelig. Snekken til Dec har et udsving pĂ„ 2/100 mm ved en hurtig mĂ„ling, jeg prĂžvede ikke at vende den rundt for at se om det kunne blive bedre. Snekken til RA, altsĂ„ timeakslen, som er den vigtige, viste sig at have udsving pĂ„ mindre end 0,4/100, eller 4 um. Det er sĂ„ lidt at det er ved at vĂŠre svĂŠrt at mĂ„le. Et fingeraftryk vil nĂŠrmest vise mere…. Det kan vist ikke vĂŠre bedre pĂ„ en EQ opstilling. Ok med det, snekkerne kommer tilbage i samme opsĂŠtning.Hjulene fra HPC gears har nĂŠsten den rigtige bredde, de store 47 tands er 15 mm brede, sĂ„ der kommer jeg til at dreje 1 mm af bredden, tror jeg. Udboringen af hullet til 12 mm gik ganske let, jeg har et stykke 12 mm fodstĂ„l, tjekket med mikrometerskrue, og det gamle tandhjul. FodstĂ„let mĂ„ler prĂŠcist det samme som akslen pĂ„ snekken, og det viser sig at nĂ„r remhjulet passer pĂ„ fodstĂ„let, passer den ogsĂ„ pĂ„ snekken. Fint at have en prĂžvedorn. Aluminiummet som remhjulene er lavet af, er meget fint bearbejdeligt, og med omhyggelighed kan hullet drejes op til 12 mm ude problemer. I morgen vil jeg tjekke hvilken mĂ„de det store hjul bedst tilpasses pĂ„, om der skal drejes af bredden, eller der skal tages lidt af stykket med pinolskruens diameter. SĂ„ lidt bearbejdning som muligt. SĂ„ har jeg modellen til de andre hjul.
Det lille 12 tands hjul er noget lettere, det skal vÊre Þ5 indvendigt for at passe pÄ motoren. Det laves ved gradvist udboring op til 4,9 mm, dernÊst en 5 mm rival igennem.SÄ er hullet Þ5 med en H7 pasning.
AngĂ„ende remhjulene, sĂ„ kommer de som tidligere nĂŠvnt fra HPC Gears i England. Fin kvalitet, og det specielle tandhjul pĂ„ 47 tĂŠnder er egentligt ikke sĂ„ meget dyrere end “standardhjul” pĂ„ 48 tĂŠnder. Kvaliteten virker god, og hjulene lĂžber fint nĂ„r de er i drejebĂŠnken. Dejligt at se at kvalitet stadig kan fĂ„s i Europa. Pudsigt nok, sĂ„ manglede der de smĂ„ umbrakoskruer i to af de 12 tands hjul de havde sendt. Jeg sendte en mail i fredags, og de undskyldte meget, og mailede at de ville lige sende nogle. I dag lĂ„ der et brev i postkassen med en pose, med 15-20 stk umbrakoskruer, nogle i rustfri nogle i alm sort. Fint med hurtig respons. Undskyldningen fra HPC var at hjulene var fremstillet specielt, og da vi gerne ville have dem hurtigt (2 ugers tid pĂ„ fremstilling og levering) var der altsĂ„ smuttet to uden skruer. Nu kan vi sĂ„ slippe godt fra at tabe en skrue pĂ„ gulvet….
Men summa summarum. Hullerne skal bores op, og hjulene skal tilpasses en smule. Jeg tror ikke det kan gĂžres uden adgang til en drejebĂŠnk.
mvh
jens9. maj 2013 kl. 21:34 #102882
Hejsa.
SĂ„ gik torsdagen i hyggeligt samvĂŠr.
Jeg fik besÞg fra Fyn, Finn kom forbi, og vi fik modificeret fire sÊt bÊltehjul til montage i EQ6 opstillinger. Der blev mÄlt og diskuteret, og generelt fik vi et rigtig godt indtryk af bÊltehjulene fra HPC gears. Tykkelsen af hjulene var lige tilpas sÄdan at vi ikke behÞvede at tage af tykkelsen, og det at der er kraver pÄ hjulene giver en ekstra sikkerhed for at remmene ikke kÞrer af. Der blev ogsÄ skiftet kuglelejer pÄ snekken, de lilla kuglelejer i klasse ABEC 9 blev monteret. Sammenlignet med de gamle kÞrer de som i smÞr!Der blev efterfÞlgende smurt med godt med suberlube, der var iÞvrigt en del metalspÄner i det sorte fedt, uha.
Pudsigt nok kunne vi se forskel i opbygningen af min meget gamle (med messing-snekker!) EQ6 og Finn’s nyere hvide EQ6. Der er f.eks ikke nogen kontra skruer til indstilling af snekkernes tryk pĂ„ min gamle. Der var ogsĂ„ overraskelser ved mĂ„ling pĂ„ snekkerne, men det mĂ„ Finn hellere berette om.
Montagen af belterne pÄ remhjulene er ikke uden bÞvl, men tricket med at hive remmene ud med elastikker og derigennem fÄ dem pÄ motorene virker med lidt fingersnilde. Elastikkerne klippes derefter over, og motorene kan tilspÊndes korrekt.
Det ser ud til at holde klart til aften, sÄ jeg vil prÞve med PHD om jeg kan lave en kurve..
mvh
Jens10. maj 2013 kl. 02:29 #102892
Hejsa.
SÄ fik jeg lavet et par timers guidning pÄ den modificerede EQ6, med bÊltedrev og nye lejer pÄ snekken. Nu Êrger det mig at jeg ikke har en fil fra fÞr jeg begyndte.
Men summa summarum, sÄ ser det fint ud.
Jeg brugte en 102 mm ED refraktor (f/7) med et DMK21 i udtrÊkket og PHD guide med logning slÄet til. Filen blev hentet ind i PecPrep, og resultatet er dette;
Kurven er de rÄ data, og man kan se et par steder hvor der kom skyer ind over.
Her er de smoothede data:Frekvenskurven ser sÄledes ud:
mvh
Jens10. maj 2013 kl. 07:17 #102894
Anonym- Nova
Hej Jens!
Hvis det er buesekunder du har ud af y-aksen ser det da super ud! Er de pludselige store spikes pga skyer?
Jeg kan prÞve at mÄle pÄ min atlas inden jeg modificere, mon ikke det er ca det samme som din.
Mvh sĂžren
10. maj 2013 kl. 07:34 #102895
paul- Nova
Hej Jens!
Tillykke med konverteringen.
Der er mÄske noget galt med scaling nÄr du har +- 1 buesekund pÄ din kurve.
Har du fodret Pecprep med korrekt brĂŠndvidde og pixel size for dit guide kamera?
10. maj 2013 kl. 08:26 #102898
FinnDeltager- Neutron star
Det ser lovende ud Jens, er ogsÄ meget spÊndt pÄ at fÄ min mÄlt.
Jeg havde lidt flere problemer end Jens havde med sin, det koniske leje i RA aksen var klemt sĂ„ der er 3 ruller der har lidt svĂŠrt med at kĂžre rundt, min RA snekke er slidt pĂ„ midten og da vi fik den op i drejebĂŠnken var den ogsĂ„ skĂŠv ” meget skĂŠv ” sĂ„ den er skrottet, sĂ„ der skulle meget gerne lande en ny en af dagene.
Jeg har skiftet samtlige lejer i monteringen og det lĂžber “til orintering” op i ca 700 kr, hĂ„ber det er det vĂŠrd.
Lige et par billeder af remhjulet og hvor man skal slibe i huset for at de kan vĂŠre der, brugte en drimmel og det hurtigt gjort.
Ja det var en hyggelig dag Jens, sÄ hvad skal vi sÄ finde pÄ
Billed af Remhjul og rem, flodt finis pÄ remhjulene.
Billed af hvor der skal slibes bÄde i DEC og RA huse.
Nà ja ogsÄ lige et billed af det lille remhjul pÄ motorene.
Finn 2013-05-10 08:32:52 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.