EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

• Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6402 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 174 i alt)
  • Forfatter

leif.hugo
    Deltager
      • Nova
      Hej igen
      Her er mit første ordentlige resultat med “EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings”:
      M13 med C11 + Canon EOS1100D ved f/10 guidet med 80mm guidescope og DMK618 kamera og PHD.
      6 x 120 sec ved iso1600 stakket i DeepSkyStacker og færdigbehandlet i PSE10
      – ingen darks, flats eller bias.
      Det er mit første deep-sky foto overhovedet – indtil nu har jeg kun dyrket Måne og planet-foto – så jeg er fuldstændig grøn mht guiding, lange exponeringer osv. Embarrassed

Leif Hugo2012-08-28 20:12:12

nive
      Deltager
        • Super Nova

Hej Leif Hugo . Bliv endelig ved med det . Flot M13 med runde stjerner .

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Ser flot ud,, det mod kunne jeg også finde på at lave, måske er der en i nærheden, så kan vi lave det sammen, lidt nemmere på den måde….

Kim Christensen
          Deltager
            • Giant

Thumbs%20Up her fra.

Mvh Kim C.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Jeg har eksperimenteret lidt med skf lejer på et tidspunkt. Jeg havde den opfattelse at fedtet blev for stift når man kom lejerne i fryseren.

Bæltedrevet ser vildt interessant ud. I min EQ6 er der et væsentligt bidrag fra gearet fra motor til snekke, så princippet er helt rigtigt.

morten2012-08-28 22:55:08

ole
                • Main Sequence

Alletiders post,

kunne også finde på at konvertere til belt-drive. Nu har vi nogle med erfaring herinde – skønt Clap

/Ole

leif.hugo
                Deltager
                  • Nova

Takker mange gange for jeres kommentarer.

Som smøremiddel til de koniske rullelejer har vi brugt Super Lube fedt:

Hvis det viser sig at monteringerne kommer til at køre for “stramt” når det bliver rigtigt koldt, kan man jo skifte fedt – altså vaske lejerne rene og smøre med et andet smøremiddel – en lidt træls opgave men ikke umuligt…

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

så skal det blive rigtigt koldt jeg strippede min sidste år og smurte alle lejer med super lube,har prøvet ned til -22 grader, havde monteringen i dybfryseren i 12 timer og indfrysningen tændt,så det skal i ikke være urolige for,der var ingen problemer.Big%20smile

leif.hugo
                    Deltager
                      • Nova

Hej Jørgen

Det var da en test der vil noget – alletiders, så der der en bekymring mindre Thumbs%20Up

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

-22°C? Hvad med -84°C?

Billede fra Astro-Physics hjemmeside http://www.astro-physics.com/

Thomas, Bornholm

Astrojensen2012-08-29 19:19:10

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

jørgen k wrote:

så skal det blive rigtigt koldt jeg strippede min sidste år og smurte alle lejer med super lube,har prøvet ned til -22 grader, havde monteringen i dybfryseren i 12 timer og indfrysningen tændt,så det skal i ikke være urolige for,der var ingen problemer.Big%20smile

Jeg har også testet superlube fra skytteforeningen i dybfryseren, det bliver ved med at smøre.
                          De SKF lejer jeg købte fra sanistål fik bare meget friktion efter en tur i -18. Kuglerne er givet af bedre kvalitet, så det er bare et spørgsmål om smøring, men jeg fik aldrig skiftet smøring på dem.

munkholm
                          Deltager
                            • Neutron star

Meget spændende, man får jo ligefrem lyst til at prøve det, som et projekt til sommer. Man skulle jo nødig gå glip af nogle stjerneklare nætter, så kunne man jo slå sig sammen med Tommy???

Hvad blev den samlede pris for den fornøjelse?
                            Flot billede iøvrigtThumbs%20Up med fine runde stjerner, dog syntes der at mangle lidt farver i stjernerne, men 6 x 2 min er jo ikke så meget

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

leif.hugo
                            Deltager
                              • Nova
                              Hej Bent
                              Takker Big%20smile
                              Tandremstrækket kostede ca. 35 pund hos Motionco i England
                              SKF-lejernes pris afhænger vel af hvor man kan få dem – jeg købte dem igennem min arbejdsplads med de rabatter de har, min pris var ca 1700 dkk for alle lejer.

michael.bertelsen
                              Deltager
                                • Nova

Meget spændende indlæg.

Der er er bestilt tandhjul og remme. Så må vi se om jeg får tid til at skifte til belt drive.
                                Det ville pynte lidt på lyden ihvertfald – for min montering skruer fælt ved start og stop.
                                Så kan det være jeg endelig kan få taget mig sammen til at smøre lejerne med den tube jeg har haft liggende længe i skabet Wink

kila
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej LeifHugo og Bandit,

Spændende projekt I har udført der – og fin tråd!

Har nogen af jer lavet en PE-måling med høj tidsopløsning efter ombygningen som vi kan få at se?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 174 i alt)
                                • Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.