› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…
- Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 4 mÄneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6404 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. juni 2013 kl. 20:16 #104006
ovecDeltager- Giant
Hej
Jeg er blevet inspireret af denne trÄd til at undersÞge min egen EQ6pro montering en aften uden vind. Den er ikke modificeret pÄ nogen mÄde men den har vÊret skilt ad, smurt med super lube og samlet igen, og det hjalp gevaldigt pÄ stÞjen.
PE varierer mellem -5,3″ og 6,5″, RMSPE er 2,06″ og Max Rate er 1,21 “/s.
Det er faktisk ret godt at et umodificeret instrument. Det, der helt klart har stĂžrst indflydelse er den mindste vind, der kan fĂ„ Maxrate op pĂ„ omkring 4″/S.
Data herunder.
Mvh Ove
7. juni 2013 kl. 22:53 #104014
paul- Nova
Hej Ove!
Super med lidt flere data her.
Hvor pÄ himlen har du mÄlt og hvilken brÊndvidde samt pixel stÞrrelse har du fodret pecprep med?
Paul 2013-06-07 22:54:37 8. juni 2013 kl. 11:40 #104015
ovecDeltager- Giant
Hej Paul
Jeg mÄlte pÄ gamma Cygnii. Jeg brugte Lunatico 80 mm guiding scope med f=318 mm og optog med Qcam5 med pixel stÞrrelse pÄ 5.2 um.
Med venlig hilsen
Ove
9. juni 2013 kl. 20:52 #104061
paul- Nova
Hej Ove!
Ok, der er nogle problemer med den mÄde du har mÄlt pÄ. Dels mht. skaleringen af dine data og dels mht. at det kunne vÊre sjovt hvis vi herinde mÄlte pÄ samme mÄde sÄ vi kan sammenligne vores EQ6 monteringer.
Gamma Cygni ligger pÄ DEC +40 hvor man skal mÄle pÄ DEC 0 = ca. 34 grader over horisonten i Danmark sÄledes at man mÄler vinkelret pÄ Jordens Nord/Syd akse.
Alle andre steder pÄ himlen end DEC 0 vil dine data vise mindre fejl end der reelt er hvilket er noget af forklaringen pÄ dine data.
Det er heller optimalt ikke at mÄle gennem teleskopet og med et guide scope med kort brÊndvidde, men hvis man ikke har en OAG er man selvfÞlgelig nÞdt til at gÞre det.
NÄr du har importeret din logfil til PECPrep, har du sÄ ogsÄ husket at vÊlge EQ6 montering, indtaste den korrekt brÊndvidde samt pixel stÞrrelse?
Er der mulighed for at se din logfil?
Herunder lidt udklip fra brugsforvirringen til PECPrep som vi alle bÞr fÞlge for at fÄ korrekte og sammenlignelige mÄlinger.
– Man skal mĂ„le i ca. 0 DEC = ca. 34 grader over horisonten i Danmark og mod syd uden at passere tĂŠt pĂ„ Syd meridianen men uden at passere denne under mĂ„lingen.
– Jo flere data man logger, jo mere data har PECPrep at arbejde med og jo mere prĂŠcis bliver mĂ„lingen. Det betyder at man skal have guide subs pĂ„ max. 1 sekund (seeing bliver filtreret fra senere) ligesom man skal optage mindst 5 snekke omdrejninger af 8 minutter + buffer = mindst 45 minutter…en time er endnu bedre.
– Man skal helst benytte OAG sĂ„ man mĂ„ler ud gennem teleskopet, men ikke strengt nĂždvendigt.
– Man skal tage hĂžjde for den reelle brĂŠndvidde inkl. koma korrektor
– Man skal vĂŠlge den korrekt montering i PECPrep
– Man skal indtaste den korrekte brĂŠndvidde
– Man skal indtaste den korrekte pixel size for guide kameraet
– Man skal i under âhjernenâ i PHD guiding lave guide ruden (search region (pixels)) sĂ„ stor som mulig (hvilket er 50 pixels) sĂ„ guide stjernen ikke driver vĂŠk grundet at der ikke guides pĂ„ DEC aksen hvis ens pol alignment ikke sidder lige i Ăžjet.
– Man skal lave en prĂŠcis pol alignment inden man begynder, helst vha. driftalignment eller software som alignmaster.
– Man skal helst vĂŠlge en nat uden skyer, uden vind og med god seeing.
– Man skal huske at stoppe guiding pĂ„ bĂ„de DEC og RA aksen
– Hvis man vil bruge sin PHD log fil til at lave en PEC fil til EQMOD skal man huske at trykke pĂ„ âtime stampâ i EQMOD en gang under guiding ligesom man nĂ„r man importerer log filen til PECPrep skal huske at vĂŠlge import med timestamp (sĂ„ den synkroniseres med EQ6)
– lĂžsner man RA koblingen pĂ„ sin EQ6 efter man har produceres en PEC fil er ens PEC fil ikke lĂŠngere synkroniseret med snekken.
– + hvad jeg mĂ„tte have glemt i listen herover.
http://eq-mod.sourceforge.net/docs/PECPrep.pdf
Star Selection
âą The higher the declination the less movement that will be detected by your tracking program. As a
result the movement data has to be corrected with respect to declination. Some capture programs do
this themselves, whilst for others this is an option provided as part of the PECPrep import. As a result the resolution of PE becomes less at higher declinations. For optimal PE resolution a star with
declination close to 0 should be chosen (where little or no compensation is required). However there
may be other factors to consider.
âą At declination 0 you will experience the maximum rate of drift due to any polar misalignment. For PE analysis this drift is irrelevant but its presence may restrict the amount of data you can capture data in the first place. For instance PHD has a limited search area of 50 pixels and if the target moves outside of this it will stop logging movement.
âą The key point is to capture lots of data. So if you find yourself having to use a higher declination star simply to be able to capture 5 or more cycles then do it – the analysis results will be better than
capturing just a single cycle at a lower declination.
âą Avoid using a star that will track over the meridian during the data capture as balance shifts occurring may affect the nature of PE trace.
âą You may want to start your PE recording in twilight and this can be doe using a bright star. It doesn’t matter too much if seeing conditions or the telescope hasn’t cooled down as fluctuations in image due to those effects can be filtered from the data at a later stage.
The first thing to understand is that the data the PECPrep imports shows the apparent movement of a star when your mount is tracking and the error signal produced is a summation of several effect.
âą Periodic signals that correspond to rotating components within the RA drive
âą Linear drifts â tracking rate errors, or alignment induced.
âą Non periodic high frequency ârandomâ events such as seeing fluctuation, wind, bumps
âą Non periodic low frequency effects due to balance shifts, movement restrictions (tight cables), loose clutches, flexure, mirror flop.
9. juni 2013 kl. 22:49 #104069
ovecDeltager- Giant
Hej Paul
Du har ret mht dec af stjernen. Den skuklle vÊre tÊt pÄ 0 i stedet for 40 grader. Det kan kan vel korrigere for ved at gange resultaterne med 1/cos(40) = ca 1.3.
Jeg har iÞvrigt svaret pÄ dit spÞrgsmÄl om brÊndvidde og pixelstÞrrelse.
Time stamp er kun nĂždvendigt hvis man vil bruge resultaterne til PE korrektion.
Jeg sender dig en logfil med PM hvis det er muligt.
Hvad er problemet med skaleringen af data, det vil jeg gerne vide!
Mvh
Ove
OveC 2013-06-09 22:52:05 9. juni 2013 kl. 23:15 #104071
paul- Nova
Hej Ove!
Man kan godt skalere efterfĂžlgende, men det bliver ikke det samme og ved heller ikke hvilken faktor der ville vĂŠre korrekt at benytte i dit tilfĂŠlde.
De ca. 34 grader over horisonten er nÄr man ser stik Syd, DEC 0 er den korrekte betegnelse.
Det korrekte er at mÄle pÄ DEC 0 medmindre det er praktisk umuligt som f.eks. fra Nordkap, og hvis vi skal kunne sammenligne vores monteringer bare nogenlunde er vi nok nÞdt til at fÞlge den samme procedure nÄr vi mÄler, altsÄ mÄle i DEC 0.
Hvis du har indtastet den oplyste brĂŠndvidde, pixel stĂžrrelse samt EQ6 montering er dette punkt korrekt.
Korrekt mht. timestamp, jeg skriver generelt til alle, ogsÄ dem der Þnsker at lave en PEC kurve hvilket selvfÞlgelig kun er nÞdvendigt hvis man Þnsker sÄdan en.
Problemet med skaleringen af data er dels at det ikke er de Êgte data men skalerede data du fÄr.
Derudover er skalerede data endnu en fejlkilde dels for dig selv, men ogsÄ hvis vi vil forsÞge at lave sammenligninger mellem vores EQ6 monteringer nÄr data ikke er optaget under sammenlignelige forhold.
AtmosfĂŠren man kigger igennem er ikke den samme i DEC 0 og DEC 40.
I forvejen er vores data kun nogenlunde sammenlignelige nÄr nogen har OAG, nogen har guidescope, nogen optager lidt over DEC 0, nogen mÄske lidt under, nogen optager 45 minutter hvor andre mÄske optager over en time, nogen optager Þst for meridianen andre vest for og i forskellig afstand fra meridianen, nogen glemmer mÄske at korrigere for koma korrektor eller benytter en forkert faktor, nogen benytter 2 sek. guide subs mens andre benytter 0,5 sek. guide subs osv. osv.
Der er fejlmuligheder nok der kan gÞre vores data mindre sammenlignelige og/eller korrekte, sÄ hvis vi vil sammenligne og lÊre skal vi gÞre os umage med at benytte ens mÄlemetoder.
Men super at du vil deltage med din EQ6, fÞrste gang jeg lavede en graf kom jeg ogsÄ til at indtaste pixel size pÄ mit hovedkamera og ikke mit guide kamera , ligesom jeg mÄske har lavet andre fejl.
Blot synes jeg det kunne vÊre bÄde sjovt og lÊrerigt hvis vi kunne lave en rÊkke trovÊrdige og sammenlignelige mÄlinger, ellers gÄr vi jo lidt pÄ kompromis med de videnskabelige principper hvis vi hver har vores egen personlige testopstilling og test metoder.
10. juni 2013 kl. 15:57 #104112
tommyfDeltager- Neutron star
Jamen Poul du lyder lige som manden der kan skrive en 1-2-3 step seddel sĂ„ vi kan fĂ„ lavet ens rapporter đ
Ville ogsÄ gerne mÄle min, men har ikke pol align pÄ altanen..10. juni 2013 kl. 16:30 #104116
paul- Nova
Hej Tommy!
Lister er herover, men jeg er blot en glad amatÞr der ogsÄ laver fejl hele tiden sÄ mÄske der er fejl i listen, idet mindste laver vi sÄ de samme fejl hvis vi benytter den samme liste :-).
26. oktober 2013 kl. 13:11 #109235
in-wonder- Moon
SÄ har jeg da lige dannet mig et indtryk af hvor stor sÄdan en EQ6 montering egentlig er.
Hvor store er motorene i sÄdan en fÊtter?? nema 17 eller Nema 23? -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.