› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…
- Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 4 mÄneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6403 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
31. maj 2013 kl. 05:39 #103677
Anonym- Nova
Jeg har lige fĂ„et en mail fra astro i Ă lborg om at de har remtrĂŠk til eq6 med original gearing til 1000k. SĂ„ kan det vist ikke betale sig at bestille i Ăstrig….
31. maj 2013 kl. 10:54 #103683
paul- Nova
Hej Jens!
Lagde lige nogle kurver ind, hÄber det giver Þget indblik i hvad der sker.
Som du kan se har du logget 3 fulde perioder hvor man normalt anbefaler mindst 5 fulde kurver = 45 minutter hvis du Ăžnsker at benytte PEC i EQmod.
Hvis 2nd og 4th harmonic stammer fra 15T og 60T remhjulet kunne det se ud til at udboringen af 15T og 60T remhjulet ikke er helt centreret, alternativt at selve remhjulene ikke er helt runde.
I sÄ tilfÊlde og hvis man Þnsker at gÞre noget ved 2nd og 4th harmonic har man to muligheder, udskift remhjulene til nogle mere prÊcise remhjul eller forsÞge at dreje dem i forhold til hinanden sÄ snekke + 15T + 60T perioderne ikke forstÊrker hinanden.
Man kan se der er et sammenfald af alle tre perioder i starten af hver snekke omdrejning, mÄske det her ville gÞre en forskel pÄ det totale PE at rotere 60T remhjulet 90 grader hvis 2nd harmonic stammer fra dette, dog er der ingen garanti for hvordan det vil pÄvirke MaxRate.
@Madsen
Hvad indeholder det kit? hvis det “kun” er fire remhjul plus 2 remme er det ikke billigt, hvis der er lagt dreje arbejde i og remhjulene er udboret og forarbejdet prĂŠcist sĂ„ man ikke behĂžver at fjerne materiale fra huset lyder prisen mere rimelig.
Det er meget vigtigt at remhjulene er helt runde og udboringen er helt centreret, sÄ til den pris synes jeg godt man kan stille krav til prÊcision.
Jeg ville spÞrge ind til kvaliteten og om der er lavet mÄlinger pÄ hvor prÊcist remhjulene er forarbejdet. Der burde medfÞlge et certifikat til sÄdanne prÊcisions ting pÄ samme mÄde som nogle spejl producenter vedlÊgger et certifikat til deres spejle.
VÊr opmÊrksom pÄ at motionco har oplyst de ogsÄ kommer med et plug and play kit, om det sÄ bliver billigere, hvordan kvaliteten er samt om og hvornÄr kittet kommer vides ikke.
Alphageek sÊlger ogsÄ et 15/60 kit til nogenlunde samme pris der er forarbejdet sÄ det er et plug and play kit hvor der ikke skal fjernes materiale fra huset hvor 60T remhjulet monteres (Jeg har fjernet materialet i hullet hvor remmen kÞrer, men har kun gjort det for at vÊre helt sikker pÄ noget ikke skraber pÄ hvorfor det mÄske ikke har vÊret nÞdvendigt), mÄske han ogsÄ laver 12/47 kit, men vÊr opmÊrksom pÄ at der er rapporteret problemer med 12T remhjul fordi de er lige pÄ grÊnsen til at vÊre for smÄ. Hvor meget der er om snakken ved jeg sÄ ikke, men det lyder sandsynligt.
I det kit Alphageek sĂŠlger er 15T remhjulet ikke udboret ligesom det monteres med et fjerder fit hvilket jeg vurderer Ăžger centreringen.
31. maj 2013 kl. 11:14 #103684
Anonym- Nova
Prisen ved de to udenlandske forhandlere som ogsĂ„ sĂŠlger et kit er kun lidt billigere end Astro, sĂ„ selv hvis det bare er 4 hjul og 2 remme symtes jeg den er rimelig. De skrev vist ogsĂ„ det var incl. montering, sĂ„ jeg vil tro det er “all inclusive” og lige til at montere for en selv, men det mĂ„ man nok hellere selv spĂžrge dem om.
Det virker som et godt alternativ til os som ikke kan slĂ„ et sĂžm i en lort uden at ĂždelĂŠgge begge dele…madsen 2013-05-31 11:15:47 31. maj 2013 kl. 11:40 #103685
paul- Nova
Hej Madsen!
Min pointe er at nÄr man sammenligner priser er man nÞdt til at vide hvad man fÄr i et kit samt at kvalitet bÞr veje relativt tungt nÄr vi snakker de Êdlere dele i en montering.
Et rÄt kit til 400 dkk man selv skal forarbejde er ikke det samme som et plug and play kit til 1000 dkk hvor alt er forarbejdet, og to plug and play kit fra forskellige forhandlere til samme pris kan ogsÄ vÊre af forskellig kvalitet.
NÄr vi snakker de Êdlere dele i en montering ville jeg gÄ efter kvalitet uanset hvem der mÄtte levere varen. Kan forhandleren ikke fortÊlle noget om kvaliteten pÄ det produkt han/hun sÊlger ville jeg surfe videre til den nÊste forhandler.
MÄske den forhandler du snakker om leverer den bedste kvalitet, har du spurgt ind til det? hvis ikke din forhandler leverer den bedste kvalitet kan du spare dig selv for en masse af de udfordringer du i denne trÄd kan se vi arbejder med hvis du fra starten vÊlger de rigtige remhjul.
Rettidig omhu ville Hr. MĂžller nok kalde det.
1. juni 2013 kl. 05:47 #103711
Anonym- Nova
SpĂžrgsmĂ„let er ikke om det er absolut god kvalitet, men om det er bedre end tandhjulene som sidder der i forvejen. Det nytter ikke noget for mig at kĂžbe nogle super gode hjul hvis jeg ikke har en jordisk chance for at montere dem. Plug’n play vĂŠgtes derfor meget hĂžjt. Det kaldes rettidig omhu, sĂ„ jeg ikke kĂžbes noget jeg overhovedet ikke kan bruge, selvom det er bedste kvalitet.
madsen 2013-06-01 05:48:30 1. juni 2013 kl. 10:58 #103718
paul- Nova
Hej Madsen!
Kan se der er en misforstÄelse idet du ikke er blevet anbefalet at kÞbe et sÊt du selv skal tilpasse, det vil krÊve en drejebÊnk det er de fÊrreste der har adgang til.
Med baggrund i de lĂŠre penge jeg og andre har betalt samt hensynet til korrekt info her pĂ„ forum var jeg nĂždt til at reagere pĂ„ din udmelding med âJeg har lige fĂ„et en mail fra astro i Ă lborg om at de har remtrĂŠk til eq6 med original gearing til 1000k. SĂ„ kan det vist ikke betale sig at bestille i Ăstrig…. â Jo det kan mĂ„ske godt betale sig at handle i Ăstrig eller andre steder hvis kvaliteten er hĂžjere, og det kan mĂ„ske ikke betale sig at bestille i Ăstrig hvis kvaliteten er lavere.
Du er blevet anbefalet at spÞrge ind til kvaliteten med baggrund i de erfaringer vi andre har betalt vores lÊrepenge for at hÞste, lÊrepenge du mÄske kan spare hvis du undgÄr at kÞbe remhjul i dÄrlig kvalitet.
FormÄlet med at vi deler ud af vores mere eller mindre surt tjente erfaringer i denne trÄd er jo netop at gutter som dig skal komme bedst muligt fra start med en rem konvertering.
Hvis dit krav ikke er at fÄ det bedste men at du blot vil have rem i din montering og at din montering ikke skal vÊre dÄrligere end fÞr krÊver det fortsat at dit rem kit holder en kvalitet der kan opfylde dine krav (til at vÊre bedre end original tandhjulene) hvorfor du fortsat anbefales at bekymre dig lidt om kvaliteten.
Hvis du kigger pÄ mine data for original monteringen med tandhjul er de slet ikke sÄ dÄrlige med en MaxRate pÄ godt 2 arcsec/s, hvis dit mÄl er at forbedre din montering er det bla. Din nuvÊrende MaxRate pÄ din montering du skal slÄ. Hvad er din nuvÊrende MaxRate?
Har du lavet en analyse af din montering inden du kaster dig ud i en rem konvertering? Hvis dit mÄl er at forbedre din montering anbefales det at lave nogle fÞr og efter mÄlinger og hvis du ikke har lavet nogle fÞr mÄlinger kan det vÊre svÊrt at vide om du rent faktisk har fÄet en bedre eller dÄrligere montering efter den er blevet konverteret til remtrÊk.
Der findes flere steder du kan kĂžbe plug and play kit, jeg valgte AlphaGeek fordi han ved hvad han har med at gĂžre samtidig med at han giver suverĂŠn god support.
Jeg har ikke nogen garanti for at jeg har fÄet det bedste plug and play kit fordi jeg har valgt AlphaGeek, blot har jeg fÄet garanti for at jeg har handlet et sted hvor kvaliteten er forsÞgt optimeret sÄ meget som muligt, bla. ved at AlphaGeek sÊlger et stepper motor remhjul der ikke er drejet ud men hvor udboringen er korrekt fra fabrikken og bla. Fordi Alphageek har erfaringer vi andre kan hÞste godt af.
Den eneste anbefaling jeg fortsat kan give til dig og andre mht. de Êdlere dele i en montering og med baggrund i mine og andres erfaringer vil sÄledes fortsat vÊre at gÄ efter kvalitet samt spÞrge ind til kvaliteten inden man fylder i indkÞbs kurven.
Helt generelt og ikke kun til dig madsen. En montering er finmekanik, og hvis man Ăžnsker at konvertere til et remkit skal man samtidig vĂŠre indstillet pĂ„ at der kan komme en del ekstra âvĂŠrksteds timerâ pĂ„ til finjustering, specielt hvis man har remhjul der ikke er runde sĂ„ monteringen skal adskilles adskillige gange for at rotere disse pĂ„ deres aksler ligesom der skal bruges tid og stor omhyggelig med at justere lejer og tilspĂŠnding af snekke.
Er man ikke indstillet pÄ at gÄ helhjertet ind i en konvertering, har man ikke tid til at gÄ helhjertet ind i en konvertering og bekymrer man sig ikke om kvaliteten af de dele man fylder i sin montering vil min bedste og velmente anbefaling vÊre at spare de 1000 dkk + tilhÞrende frustrationer og dÄrlige resultater ved ikke at kaste sig ud i en konvertering.
Madsen, du fÄr lige et helt gratis bonus tip til slut.
Iforb. med at du checker kvalitet pÄ dit nye remkit skal du ogsÄ spÞrge ind til hvor store lÄse pinol skruerne er pÄ remhjulene, er de mindre end de pinol skruer der sidder i dine originale tandhjul risikerer du at fÄ problemer med at kÊrven nemt kan ÞdelÊgges, og jeg taler af erfaring nÄr jeg fortÊller dig at det er ikke sjovt at have en pinol skrue der er dybt begravet i et alu remhjul hvor kombinationen af stÄl, alu en hÄrdt tilspÊndt skrue og mÄske ogsÄ lidt locktite gÞr at pinol skruen skal bores ud.
1. juni 2013 kl. 11:14 #103719
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
NÄ sÄ fik jeg brugt natten pÄ driftalign, sÄ opstillingen igen er brugbar.
Jeg vil ikke bruge mere tid pĂ„ at pille ved diverse remme, etc, da jeg ikke tror indsatsen stĂ„r mĂ„l med resultatet. Jeg har pĂ„ fornemmelsen at det kun er snekkens hoppen frem og tilbage der ses. Men man skal jo huske pĂ„ at det er en billig-billig opstilling, som vi prĂžver pĂ„ at fĂ„ til at yde noget ud over det planlagte fra fabrikken. Det er mĂ„ske nok lykkedes, i og med min opstilling nu er til at guide pĂ„, og det ser ud til at jeg kan bruge den til fotometri, som Ăžnsket. SĂ„ mĂ„ det vĂŠre godt nok. FĂŠrdig slut. Vil jeg have bedre end ca +-10-15″ mĂ„ man jo bare punge ud med skillingerne til en Astro-Physics.Jeg har i den forbindelse opnĂ„et fĂžlgende:
-Jeg ved ud og ind hvordan en EQ6 opfĂžrer sig, og ville ikke tĂžve med at anskaffe en igen.
-Jeg har fĂ„et fjernet “grĂŠsset”, de uforudsigelige hop frem og tilbage som har gjort opstillingen meget svĂŠr at autoguide godt nok til smĂ„ stjerner med lang (+1000 mm) brĂŠndvidde.
-Jeg har fÄet eliminieret backlash pÄ dec til nÊr nul, da der ikke er tandhjul der skal reverseres fÞr de tager ved.
-Den lyder langt bedre.
-Den vil helt sikkert opfĂžre sig meget bedre i koldt vejr til vinter, da “synta-gluen” er vĂŠk og erstattet af et rigtigt smĂžremiddelUdskiftning af diverse lejer er jeg ikke sĂ„ sikker pĂ„ at de har givet noget videre pĂ„ kurverne, men jeg tror at de par kĂžreture jeg lavede med brasso, har vĂŠret godt til at rense ud i “grĂŠsset”.
Ved at bruge en 12:47 omsĂŠtning har jeg bevaret opstillingens oprindelige funktionalitet, og det var ogsĂ„ en del af mĂ„lsĂŠtningen….
SĂ„ nĂŠste trin er praksis, nu skal jeg have lavet nogle optagelser for at se om jeg virkeligt kan lave 60 sekunders optagelser ved 1200 mm brĂŠndvidde.
mvh
Jens1. juni 2013 kl. 11:17 #103720
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej SĂžren.
Hvis du vil kunne autoguide, vil bĂŠltedrev isĂŠr pĂ„ dec vĂŠre en fordel, da der sĂ„ stort set ikke er backlash. Pudsigt nok ser jeg dette som en af de helt store plusser, som ikke har vĂŠret nĂŠvnt ret meget. RA aksen, tja grĂŠsset er fint at slippe af med, med det store stykke motorene skal kĂžre pĂ„ dec for at “bakke” har jeg set som et ret stort problem. Det alene er opgaven vĂŠrd.
Husk at sige til.
mvh
Jens1. juni 2013 kl. 11:47 #103721
Anonym- Nova
Jeg tror nĂŠppe hverken astro eller den Ăžstrigske eller den ungarske forhandler levere tandsĂŠt med bearbejdningstolerancer sĂ„ man kan sammenligne det fĂžr kĂžb eller levere konkrete pe mĂ„linger (som alligevel ikke kan bruges), men du er da velkommen til at spĂžrge dem ad. Jeg har pt opgivet og venter til der igen kommer penge i kassen. Over and out đ
Jens, mange Tak for tilbuddet đ
1. juni 2013 kl. 13:15 #103724
paul- Nova
@ Madsen
Det tror jeg du meget vel kan have ret i, i hvilket fald man investerer 1000 dkk i blinde. Det er der ikke nogen der forbyder nogen at gÞre, blot skal man vÊre opmÊrksom pÄ det.
Men der findes alternativer til dem du har nÊvnt og der kommer mÄske bedre alternativer i fremtiden. Det bÞr lÊserne herinde vide sÄ de kan have det med i deres overvejelser inden de investerer 1000 dkk og en masse god tid i projektet.
@ Jens!
Interessant snak om backlash iforb. med guiding. Og helt enig i at det selvfĂžlgelig som en overordnet betragning er ĂžnskvĂŠrdigt at reducerer backlash til et minimum.
Jeg guider oftest kun i en retning pÄ DEC akslen hvorfor jeg ikke mener det bÞr vÊre nÞdvendigt med hyppige skift i retning pÄ DEC akslen (det forsÞger PHD guiding i Þvrigt ogsÄ at gÞre i auto mode) og hvorfor jeg mener backlash ifob. Med guiding pÄ DEC akslen er sekundÊrt medmindre man har lavet en grov overkorrektion, men sÄ skal man nok kigge pÄ hvordan man guider i stedet.
Ud fra den betragtning kan man i forhold til guiding mÄske undlade at konvertere DEC akslen, dermed ikke vÊre sagt at jeg anbefaler man ikke konverterer DEC aksen.
Pointing accuracy, stĂžj og pol alignment vha. software taler imidlertid for at man reducerer backlash til et minimum.
Mht. guiding pÄ RA akslen er det netop grÊsset vi Þnsker at slippe af med idet grÊsset reprÊsenterer den hidsige stÞj der ikke kan guides vÊk.
Igen mener jeg her at backlash er sekundÊrt i forb. med guiding idet vi som det fremgÄr herover er nede pÄ en MaxRate pÄ 12% af sidereal. SÄ har man brug for a skifte retning pÄ RA aksen under guiding har man vÊret over 100% hvorfor man nok alligevel har haft et sÄ stort udsving at ens billede allerede er Þdelagt helt eller delvist.
Igen gavner reduceret backlash pÄ RA aksen Pointing accuracy.
Jeg modtager meget gerne input her, mÄske jeg har overset noget.
1. juni 2013 kl. 15:31 #103732
paul- Nova
Har netop modtaget en log fil fra Henrik (PUR) der har en EQ6 montering der har vĂŠret stjĂ„let, smidt i grĂžften og mishandlet sĂ„ den blev uprĂŠcis…..MEN som har en TDM upgrade.
Henrik var lidt tilbageholden med at poste hans data fordi han var bange for at blive beskyldt for at vÊre lÞgner og det der er vÊrre, den bekymring forstÄr jeg godt ;-).
Find lige en stol at sidde pÄ fÞrst og tyg sÄ lige pÄ de uguidede data herunder.
25 min uden guide inputs, max PE -2,08, MaxRate = 0,06 x sidereal, og en RMS PE pÄ 0,63 vel at mÊrke uden guiding.
Henrik kunne tilfĂžje at forholdene ikke var optimale da logfilen blev lavet.
1. juni 2013 kl. 16:06 #103733
JohnDeltager- Nova
ja det ser fantastisk ud og kan monteres pĂ„ ganske kort tid og uden dremmelsĂŠttet fra Harald Nyborg. Prisen er lige under 10.000 – det har lĂŠnge fristet!
1. juni 2013 kl. 16:17 #103735
paul- Nova
Ja, i disse tider hvor mange overvejer at opgradere til den nye EQ6 eller EQ8 skal vi mÄske fÞrst ligge bore i dybden med hvad en TDM upgrade kan gÞre for en EQ6.
Henrik har oplyst at den kan lave 5 korrektioner i sekundet, og det kan kun skyldes der er monteret Encoders.
Det er prÊcis sÄdanne hurtige korrektioner der kan fange de hidsige udsving vi kÊmper mod langt fÞr PHD guiding kan fange dem og som potentielt kan rykke en EQ6 flere klasser op i prÊcision.
Ligeledes kan sÄ hurtige korrektioner mere eller mindre eliminere hvad vi ellers betragter som alvorlige fejl hvilket igen betyder at der stilles mindre krav til de enkelte led i kÊden sÄledes at f.eks. et rÄt remsÊt til nogle fÄ hundrede kroner der bores ud med et rustent sÞm og slibes ned ved at man trÊkker det efter cyklen med en tung sten monteret ovenpÄ mÄske vil vÊre rigelig prÊcis til at TDM kan korrigere fejlene.
Jeg hÄber Henrik lige fÄr tid til at smide et par ord om hans erfaringer med TDM, han har vist lavet en post tidligere der mÄske er blevet lidt overset.
Update:
Kan tilfĂžje at en MaxRate pĂ„ 6% af sidereal der er 15 buesekunder/s svarer til at det maksimale udsving over en periode pĂ„ 25 minutter filtreret for vind og seeing svarer til 0,9″/S, hvor Jens og jeg hidtil har haft max rater pĂ„ det dobbelte.
Gennemsnittet mĂ„ ligge noget lavere…der mĂ„ vĂŠre basis for kniv skarpe billeder med sĂ„dan en ding monteret hvis ellers man har styr pĂ„ flex i tubus og tubus montering.
Paul 2013-06-01 16:56:31 1. juni 2013 kl. 16:22 #103736
paul- Nova
PrĂžv lige at se denne trĂ„d hvor der bla. er et 10×5 min uguided billede.
http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6509&SearchTerms=tdm
5. juni 2013 kl. 18:07 #103908
paul- Nova
Lidt nyheder fra mda-telescoop.
Man kan godt Êndre gearing I sin EQ6 til f.eks. 1:4 og fortsat benytte sin hÄndkontrol hvis man har TDM.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.