EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

Viser 15 indlĂŠg - 136 til 150 (af 174 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

paul
      • Nova

Interessant info Jens og tak for billeder!

Skal ogsÄ lige have kigger nÊrmere pÄ min snekke, men tror jeg trods alt har en rimelig god EQ6PRO snekke der mÄske er bedre end de fÞrste messing snekker.

MÄske man kan vinde noget ved at fÄ en special lavet RA snekke, men pÄ et tidspunkt bliver det vel sÄ dyrt at man skal overveje hvor langt man vil gÄ.

Hvis du kan vinde noget ved at polere din snekke kunne det jo vÊre interessant. Udsvinget pÄ PE kurven Êndres mÄske ikke ved en polering, men mÄske den bliver mere jÊvn.

Har skilt min montering ad igen, rimelig nemt anden gang, vil sÄ fjerne lidt materiale fra huset hvor remmen gÄr for at vÊre helt sikker pÄ at remmene ikke skraber pÄ ligesom jeg vil lave et par inspektions huller sÄ jeg kan checke rem tracking.

En vigtig faktor og forskel pÄ forholdene jeg optog PE kurverne under var at det var vindstille med god seeing da den fÞrste kurve blev optaget mens der var en svag vind der drillede mens jeg optog den sidste, hvilket har noget af skylden for kurven og hvorfor jeg skal have lavet nogle flere kurver under bedre forhold om muligt.

Man skal nok altid tage kurver man ser og selv har lavet med et godt forbehold idet der er sÄ mange forhold, ikke mindst de ydre der pÄvirker resultatet.

Ellers enig, stĂžjen fra ”Transfer Gear 366,6” er vĂŠk hvilket jo er godt :-), men jeg har stadig stĂžj fra stepper gear (122) og Worm 2nd harmonic 239,4 der er nĂŠsten uĂŠndret efter modificeringen + en masse ”grĂŠs” der ses som smĂ„ hidsige udsving (der ikke kan guides vĂŠk og som er dem jeg derfor helst vil af med) og som kan komme fra alt fra vind til lejer, urenheder m.m. det mĂ„ske er svĂŠrt at komme til livs pĂ„ en EQ6….time will show.

Alene det at EQ6 er en mindre montering end de store pro monteringer har noget at sige, ikke mindst mht. hvor vindfÞlsom den er (det bliver aldrig en AP eller PM montering), men tror jeg vil forsÞge mig med en lidt lÞsere opsÊtning hele vejen igennem fra rem spÊnding til spÊnding af snekke for at se om jeg kan fÄ det hele til at lÞbe lettere og mÄske fÄ fjernet noget stÞj den vej rundt. Man kan alligevel ikke spÊnde en EQ6 sÄ hÄrdt op at den ikke er vindfÞlsom.

Har fra starten regnet med at det er en lÊrerig proces man skal igennem nÄr man konverterer med flere test aftener og mekaniker stunder inkluderet, sÄ der skal eksperimenteres mere, ogsÄ i marken sÄ man direkte kan teste hvordan forskellige opsÊtninger pÄvirker kurven, og hvis man gerne vil forstÄ til bunds hvordan en montering virker findes der vel nÊppe en bedre montering at Þve sig pÄ end en EQ6 :-).

Herunder den Ăžverste kurve med tandhjul og den nederste med rem hvor man kan se at stĂžjen fra “transfer gear 366,6” er vĂŠk. Ligeledes kan man se en masse hidsig stĂžj (grĂŠs) der kan komme fra vind, lejer, urenheder m.m.

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Tror sÄmen ikke man fÄr sÄ meget ud af en High presisision snekke som sÄdan, min var bare skÊv og hvordan det kan lade sig gÞre ved jeg ikke, mÄske Jens har en ide ????

Har fÄet en ny High Presision Worm og er da ogsÄ spÊndt pÄ hvordan sÄdan en ter sig.

Men at det hele passer sammen, tror jeg er meget vigtigt derfor mit arbejde med at fÄ tandhjul og snekken/kransen poleret sammen sÄ der ingen sluk er i systemet, men helt undgÄ det, kan man nok ikke.

Jeg vil som sÄdan ikke vÊre bange for at kÞbe en gammel og slidt EQ6er da jeg mener at slitage pÄ den gode mÄde ikke er dÄrlig og mÄske kun lejerne der skal skiftes.

mvh Finn

paul
          • Nova

Vi gléder os til at se hvordan din nye snekke yder Finn 🙂

Enig i at det hele skal passe sammen og at det i den forbindelse mĂ„ske ligefrem kan vĂŠre godt at man har en montering der er “kĂžrt til”.

Dog kan det vĂŠre at de nye versioner af EQ6Pro der er med stĂ„l snekke og mĂ„ske samtidig lavet pĂ„ bedre maskiner er fĂždt mere prĂŠcise, og ikke kun mht. snekken, men det er selvfĂžlgelig rene spekulationer der ikke behĂžver at vĂŠre korrekte…noget tyder dog pĂ„ at jeg indtil videre har en PE omkring +- 10 (fĂžrste mĂ„ling) mens jeg har lĂŠst at nogle af de gamle EQ6 monteringer har haft en noget stĂžrre PE kurve…hvor jĂŠvne kurverne er melder historien sĂ„ ikke noget om.

Jeg har bidt mÊrke i at jeg fortsat har et udsving for stepper remhjulet, mÄske der er noget at hente ved at benytte en glat rem uden tÊnder sÄ kraftoverfÞrslen sker ved ren friktion, lidt det samme princip som MESU monteringerne, men det kan jo komme an pÄ en prÞve.

Update: PE pÄ +- 10 skal lÊses som en 20 Peak to Peak.Paul2013-05-28 18:28:03

paul
            • Nova

Har samlet monteringen for anden gang, denne gang blev der fjernet afstandsskiver mellem huset og 60T hjulet, fjernet materiale (vha. Harald Nyborg frÊsesÊt + Dremmel slibeskiver) fra hullet remmen gÄr igennem samt boret 2 stk. 8mm inspektions huller sÄ man kan se hvordan 15T hjulet og 60T hjulet er justeret i forhold til hinanden.

FrÊse/slibe arbejdet sviner en del hvorfor det er vigtigt at tape alle huller til sÄ metal spÄner/stÞv undgÄs i lejer m.m.. Efter slibe arbejdet vaskede jeg monterings huset i lunkent vand med en opvaskebÞrste sÄ al metal stÞvet blev fjernet fÞr monteringen blev samlet igen.

Huset er som sagt tidligere lavet af blĂždt stĂžbejern det er nemt at bore / frĂŠse i.

Jeg kan anbefale man lavet de 2 stk. 8mm inspektions huller (se billede herunder) sÄ man kan se hvordan remmen kÞrer. Jeg bemÊrkede at remmen bevÊger sig op til ca. 2mm fra side til side afhÊngigt af omlÞbs retningen hvilket Þger chancen for at remmen rammer huset.

Har lavet en ny analyse af monteringen efter den sidste modificering og under forhold med lidt mindre vind men tynde drivende skyer i stedet.

Udover at der selvfÞlgelig ikke er noget der mÄ skrabe pÄ inde i monteringen ligesom lejer og snekke skal vÊre ok er der tre steder man kan fin justere, og hvor jeg har lavet forsÞg i marken hvor jeg direkte kan aflÊse konsekvensen af en justering.

1. Rem spénding der ikke skal vére hverken lþs eller stram men ”fast”.

2. Snekke lejer hvor det samme gÊlder og hvor det er et meget lille justerings omrÄde man har (nogle fÄ grader pÄ justerings skiven)

3. Snekke tilspÊnding hvor det samme gÊlder igen med at man har et meget lille omrÄde den skal justeres indenfor og hvor en for stram tilspÊnding vil lave stÞj mens en for slap tilspÊnding vil give backlash.

Jeg tror indtil videre den optimale tilspĂŠnding er det punkt hvor man lige nĂžjagtig kan mĂŠrke en lille smule backlash, sĂ„ lidt som muligt men der skal vĂŠre lidt backlash sĂ„ snekken kan dreje frit rundt uden at binde og vi taler igen om at stille skruen skal justeres indenfor nogle fĂ„ grader af en omdrejning….meget meget meget prĂŠcist.

I de tre analyser herunder kan man fra rem mod. 1 til 2 se at der er fjernet noget hÞjfrekvent stÞj hvilket kan skyldes at remmen har skrabet pÄ ved mod. 1 samt at tilspÊndingen af snekke lejer samt snekke har vÊret for stram + som altid vind, skyer, seeing.

PE er generelt gÄet op fra original montering til rem mod. fra en Peak to Peak pÄ under 20 til nu ca. 25 Peak to Peak hvilket kan skyldes pasningen af 12mm hullet i 60T hjulet samt den generelle forarbejdning af denne, men er i Þvrigt af mindre interesse i forhold til max. Rate der fra original versionen er gÄet ned fra 2.72 arcsecs til nu 1.8 arcsecs (inkl. vind og seeing) hvilket betyder at vi nÊrmer os en hidsighed i stÞjen der til dels kan guides vÊk. (Her kunne det vÊre interessant med en sammenligning fra nogle af dem med super AP/PM montering).

BemÊrk her at ved mod. 1 var max. Rate helt oppe pÄ 7.48 arcsec. Hvilket er alt for meget og hvilket kan skyldes stilspÊnding af snekke lejer, snekke, rem der har skrabet pÄ huset samt vind og seeing.

Sammenligner man analysen af original monteringen med rem mod. 2 er hÞjdepunkterne at PE er gÄet op med 20% (mindre betydning), max rate er gÄet ned fra 2.72 il 1.82 (stor betydning for hvad man kan guide vÊk) samt at jeg fortsat har en markant 1/4 kurve fra 15T stepper hjulet der skyldes at denne ikke er fabrikeret til prof. Standard.

Man skal her tage forbehold for at det statistiske materiale er begrĂŠnset med kun en enkelt analyse af original monteringe samt rem mod. 2.

Sammenligner man grafen for rem mod. 1 med mod. 2 kan man direkte se at stregen er finere ved mod. 2 grundet mindre hÞjfrekvent stÞj jeg tror stammer fra for stramt tilspÊndt snekke/snekke lejer plus at remmen mÄske har skrabet pÄ ved mod. 1.

Da jeg desvÊrre kun har en enkelt mÄling af original monteringen at sammenligne med er det mÄske svÊrt at drage nogen konklusioner, men hvis mÄlinger fra andre original EQ6Pro monteringer giver nogenlunde samme resultat som jeg har mÄlt har vi et bedre udgangspunkt at mÄle ud fra.

Trenden fra rem mod. 1 til 2 er dog rimelig klar med en max rate der er reduceret fra 7.48 til 1.82 ligesom det er rimelig tydeligt at jeg har 1/4 PE kurve fra 15T remhjulet der mÄske kan forbedres med et bedre 15 remhjul.

Kigger vi pĂ„ Frequency Spectrum for den seneste mod. 2 kan man se at Gear Mesh Period er nĂŠsten vĂŠk, at der ikke er meget stĂžj fra de originale snekke kuglelejer men dog lidt hvorfor det mĂ„ske er vĂŠrd ogsĂ„ at teste SKF lejer jeg har, at jeg har en spids fra 15T remhjulet jeg mĂ„ske kan forbedre med et andet remhjul samt at en masse af det ”grĂŠs” man kan se i venstre side pĂ„ mod. 1 er vĂŠk hvorfor jeg tror jeg er i nĂŠrheden af den optimale rem, snekke leje samt snekke tilspĂŠnding ligesom jeg er rimelig sikker pĂ„ der ikke er noget der skraber pĂ„ nogen steder.

Hvis jeg drejer 15T remhjulet 90 grader af gangen pÄ 5mm stepper motor akslen mellem nye testŽs kan jeg mÄske forbedre kurven for 15T remhjulet ligesom en 90 eller 180 graders rotation af 60T remhjulet mÄske kan forbedre den totale PE kurve pÄ ca. 25 arcsec. Peak to Peak.

Konklusion:

Det er stadig for tidligt at konkludere om rem mod. 2 er bedre end original monteringen, dertil skal jeg dels have nogle flere test, mere fin tuning samt noget praktisk erfaring med remtrÊkket. Men jeg kan konstatere at jeg nu har mÄlt den laveste max. Rate af de tre mÄlinger over en periode pÄ 45 minutter pÄ 1.82 arcsec = 0,12 x sidereal hvilket sammenholdt med at Dansk seeing mÄske ofte er omkring 2 ikke kan vÊre sÄ dÄrligt. (bedre end hvad AlphaGeek har pÄ hans hjemmeside hvor han har monteret et mindre teleskop) (her kunne det vÊre sjovt at se nogle date fra en super montering.)

Jeg mÄ eksperimentere lidt mere for at se om der er flere led i kÊden der kan optimeres, ikke mindst mit 15T remhjul.

Original montering.

1 rem setup

2 rem setup

Bore / frĂŠse

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Meget flodt arbejde Poul.

En lille tilfÞjelse er at de tilspÊndings skruer til snekken er koniske/spidse og ved for stor tilspÊndihg vil de gÄ ind pÄ kassen af snekkelejet og derved stramme pÄ kuglerne i lejet, jeg har drejet lidt af mine sÄ fladen mod lejet bliver lidt stÞre og derved trykker pÄ det yderste af lejehuset.

Mine passede sÄdan at de lige trykkede med en 1/2 mm mÄske mindre ind mod Kassen/kuglerne, derved havde jeg stort set ingen justeringsmuligheder.

Ved ikke om det er generelt pÄ alle EQ6er.

mvh FinnFinn2013-05-28 19:18:38

paul
                • Nova

Hej Finn!

Tak, og ikke sĂŠrlig gennemtĂŠnkt af Synta hvis de ikke har lave leje propperne flade…skal lige have checket mine en ekstra gang.

Fandt en PE analyse af en Paramount MX med en Max Rate pÄ 0,35 arcsec/s.

Der er stadig et stykke vej fÞr vi er i mÄl med vores EQ6 monteringer.

paul
                  • Nova

Glemte lige et gratis trick, mht. at montere remme pĂ„ stepper motorerne gĂ„r det meget nemmere hvis man undlader at montere DEC akslen (eller piller den af hvis den er monteret) inden man monterer stepper motorerne, idet man sĂ„ kan fĂ„ hele hĂ„nden ned i huset samt en finger ned og fange remmen…sĂ„ slipper man for at benytte elastik tricks m.m. nĂ„r remmen skal over det lille 15T remhjul.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa.

NĂ„ sĂ„ fik jeg regnet lidt pĂ„ mine mĂ„linger af periodisk fejl pĂ„ min gamle EQ6, og om jeg kan forvente at den vil vĂŠre brugbar til uguidede optagelser med C8’eren+reducer til fotometri.

Mit mĂ„l har fra starten vĂŠret noget usĂŠdvanligt, nemligt at jeg gerne skulle kunne tage 1 minut optagelser, som gerne mĂ„ vĂŠre trukket en smule ud. Ikke for meget, sĂ„ledes jeg fĂ„r overlap pĂ„ stjernebillederne, men gerne lidt. Jeg defocusserer nemlig alligevel en anelse for at fĂ„ tvĂŠret stjernerne ud, derved kan jeg mĂ„le med flere pixels. Indtil nu, pĂ„ EQ6’eren har jeg brugt en 100 mm f/7 refraktor, med 60 sek optagelser, og det gĂ„r fint der er aldrig optagelser som er for lange, eller blot i nĂŠrheden, til ikke at kunne bruges. Men kan man sĂ„ forvente brugbare resultater med en C8 ved f6,3?

De “vĂŠrste” optagelser med 100 mm’eren dĂŠkker stjernene 25 pixels i langsretningen, med Atik 314 giver det med 714 mm brĂŠndvidde, stjerner der er (1,86″x25)= 46,5″ pĂ„ langs. Denne stĂžrrelse kan man snildt mĂ„le pĂ„.

Den pudsede og forbedrede EQ6 giver en kurve der ser sÄdan ud:

AltsĂ„ en PE der svinger ca 25″ mellem top og bund. Worst case ser ud til at give en vandring fra top til bund pĂ„ et minut (anslĂ„et), sĂ„ det vil vĂŠre bidraget. Da jeg alligevel “tvĂŠrer” stjernen ud, anslĂ„et til ca 10-15 pixels i diameter, mĂ„ske 20 pixels af hensyn til mĂ„lingens nĂžjagtighed, vil det give en stjerne pĂ„ ca 25″ i diameter uden indvirkning fra drevet. Dette er nĂ„r drevet tracker perfekt. I worst case vil drevet bidrage med ekstra 25″ pĂ„ langs, og stjernen vil derved vĂŠre ca dobbelt sĂ„ “lang” som “hĂžj”. Det er umiddelbart hvad jeg ser pĂ„ de gamle billeder med 100 mm refraktor ved 714 mm brĂŠndvidde.

SÄ min konklusion er indtil videre at det vil snildt kunne gÄ!

NÊste trin er sÄ at prÞve det i praksis. Jeg mÄ se om der kommer en lejlighed i lÞbet af weekenden.

IĂžvrigt, sĂ„ bemĂŠrk hvor lidt “grĂŠs” der er pĂ„ mĂ„lingen efter pudsning af snekke. Jeg tror det vil vĂŠre ganske let at guide opstillingen, der er ikke nogle kĂŠmpe udsving, maxrate er kun 0,12X sidereal.

mvh
                    Jens

ovec
                    Deltager
                      • Giant

Hej

Jeg er blevet inspireret af denne trÄd til at finde PE pÄ min EQ6PRO. Den er umodificeret men er for et par Är siden blevet skilt ad og smurt med super Lube.

Jeg optog data med EQAlign 2.2.4B. Analysen pĂ„ EQAlign siger, at PE holder sig inden for +-8″. PĂ„ den mĂ„de ligner den de andre EQ6’er. Men der er unĂŠgtelig en del stĂžj pĂ„ kurven. DesvĂŠrre kan data fra EQAlign ikke spises af PECPrep v1.93, sĂ„ jeg kan ikke se RMS stĂžj og heller ikke max ” pr sek.

Jeg har installeret PErecorder 1.10.26. Men den brokker sig over, at der ikke er noget webcam (jeg bruger Qcam5) og der sker intet nÄr jeg trykker pÄ programmets WEBCAM knap.

SĂ„ jeg mĂ„ ud at mĂ„le PE igen med PHD Guiding…

Med venlig hilsen

Ove

paul
                        • Nova

@ Finn!

Har checket mine sorte endepropper og du har ret, og igen tak for tippet.

de er ikke helt flade selvom vi nok kun snakker brÞkdele af en mm, men lidt kan ogsÄ gÞre forskellen.

Yderligere bemÊrkede jeg at diameteren pÄ hullet i de sorte endepropper er 12mm, det sammen som yder diameteren pÄ den inderste del af original lejet hvilket ogsÄ kan skabe problemer hvorfor jeg nu har udskiftet original snekke lejerne til SKF lejer hvor de sorte endepropper ikke kan skrabe pÄ noget.

@ Jens!

Tak for info og data Jens!

Hvis man kigger pĂ„ din “Periodic Error Analysis” er der en visuel prĂŠsentation Ăžverst af de rĂ„ data nederst.

Kan se du har Êndret skalaen pÄ den visuelle prÊsentation (1)

til 26,5 hvor den originale skala fra PECPrep nok har vĂŠret omkring 1

7 (2).

NÄr man Êndrer skalaen til en stÞrre skala fÄr man en mindre kurve hvor det er svÊrere at se detaljer hvorfor en skalaen i dette tilfÊlde nok ikke bÞr vÊre stÞrre end 17 (2).

Din PE gĂ„r fra + 13,27 til -16,54 = 29,81 hvilket er sekundĂŠrt til Max rate og anden hidsig stĂžj, for som du siger er det vigigt at fĂ„ “MaxRate” ned pĂ„ et tal der helt eller delvis kan guides vĂŠk, som statistik generelt skal man kende mĂ„le metoder samt lĂŠse tal/grafer korrekt for at kunne trĂŠkke noget nyttig info ud af data/kurver.

Max rate er her Max rate af 3 snekke omdrejninger ser de ud til, og optaget under vindstille forhold i en dome gĂ„r jeg ud fra hvilket er godt sĂ„ledes at vinden ikke bidrager til “MaxRate”.

Og enig i at din max rate her pÄ 1.82 arcsec/S (3) mÄlt over 3 snekke omdrejninger bÞr nÊrme sig noget PHD guiding med ikke alt for lange guide subs delvist kan hÄndtere, sÄ tillykke med de data.

Endelig skal man huske pĂ„ nĂ„r man lĂŠser data at MaxRate er Max Rate…altsĂ„ det hurtigste udsving over hele mĂ„lingen (her 3 perioder) hvor MaxRate godt generelt kunne ligge pĂ„ f.eks. 1.0 men hvor et enkelt vindpust eller anden forstyrrelse sĂ„ fĂ„r den op pĂ„ 1.82.

Blot endnu et eksempel pÄ at man skal lÊse data korrekt og at det er helhelds billedet man skal kigge pÄ og ikke kun enkelt elementer.

Hvis du vil se hvor meget “grĂŠs” og anden stĂžj du har er “Frequency Spectrum” (4) designet til at give dig et overblik. (mĂ„ vi se den)?

—————————————————————

Jeg var ude i blÊsevejret (forsÞgte at dÊkke af sÄ godt jeg kunne) og lave nogle flere mÄlinger efter jeg har samlet monteringen for tredie gang nu med SKF snekke lejer og yderligere justering af remhjul/lejer.

Grundet blÊsevejret viser mine data ikke kun data fra monteringen men ogsÄ fra vinden hvorfor jeg skal lave nye mÄlinger nÄr og hvis det bliver klart og vindstille pÄ samme tid.

Hvis man ser pÄ skalaen (1) kan man se at den er 15 hvilke er hvad PECPrep standard foreslÄr og hvilket passer godt til Peak PE pÄ 14,02 (3).

Men hvis man kigger pÄ de fem kurver til hÞjre kan man se at den rÞde kurver skiller sig ud fra de andre (mÄske grundet et vindstÞd) hvorfor man kan vÊlge at se bort fra denne og istedet tilpasse den visuelle prÊsentation til de resterende 4 snekke omdrejninger (2), hvor en passende skale mÄske sÄ skulle vÊre omkring 8.

Herunder kan man se hvad der sker med den visuelle prĂŠsentation hvis man ĂŠndrer skalaen til 26,5, den bliver mindre med tab af visuel information til fĂžlge

Herunder kan man se hvad der sker hvis man tilpasser skalaen til de fire mest reprÊsentative snekke omdrejninger og sÊtter den til 8, kurverne bliver maksimeret sÄ man fÄr den maksimale visuelle oplÞsning hvilket er en fordel nÄr man forsÞger at forstÄ hvad der sker pÄ en snekke omdrejning

GĂ„r man hen pĂ„ “Periodic Error Correction” fanen kan man se at den rĂžde kurve udskiller sig fra de fire andre kurver hvorfor den bĂžr vĂŠgtes mindre eller helt klippes vĂŠk hvis man vil lave en PEC kurve der er reprĂŠsentativ. BemĂŠrk her at MaxRate af de fem snekke omdrejninger (i blĂŠsevejr og inkl. den rĂžde kurve) er 2.32 = 0,15 x sidereal

Klipper man den rĂ„de kurve vĂŠk (2) stĂ„r man tilbage med fire snekke omdrejninger der er rimelig ens og dermed reprĂŠsentative kandidater nĂ„r der skal produceres en PEC kurve til EQMOD. BemĂŠrk at nĂ„r den rĂžde kurve er klippet vĂŠk falder MaxRate til 1,27 og 0,08 x sideral som den maksimale hidsighed over 4 snekke omdrejninger…noget PHD guiding burde kunne hĂ„ntere delvist

@ OveC

Det er bare med at komme igang, det er super lÊrerigt ikke blot for dig selv men ogsÄ for alle os andre hvis du kunne lave nogle kurver og fortÊlle lidt om dem.

Hust at du helst skal mÄle nÄr der ikke er for meget forstyrrende vind, at du skal benytte en stjerne ca. 34 grader over horisonten mod Syd der samtidig helst ikke skal passere meridianen under mÄlingen samt at du nok skal have mindst 5 snekke omdrejninger fÞr du kan producere en brugbar PEC kurve = 45 minutter.

Hust at klikke pĂ„ “timestamp” i EQMOD hvis du vil bruge din PEC kurve i EQMOD og husk at hvis du lĂ„ser koblingerne op pĂ„ DEC og RA akslen kan du ikke lĂŠngere benytte en produceret PEC kurve grundet at vi ikke har encoders pĂ„ EQ6.

Endelig nĂ„r du Ă„bner PHD log filen i PECPrep skal du indstille den korrekte brĂŠndvidde, pixel size for guide cam samt binning pĂ„ guide cam samt lave et flueben i “Aply EQMOD Timestamp” hvis du Ăžnsker at producere en brugbar PEC kurve til EQMOD.

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

Okay Poul, der havde jeg sÄ ikke lige set problemet men skal lige havde det tjekket, det var faktisk kÊrvskruerne der holder lejerne pÄ plads jeg mente, har nok ikke udtrygt mig klart nok pÄ skrift, de er koniske ind mod lejet og derved kun ganske lidt anlÊg pÄ den yderste leje krans eller som mine der trykkede direkte pÄ lejekassen og derved ogsÄ pÄ kuglerne.

mvh Finn

paul
                            • Nova

Hej Finn!

Ok, Har du et billede? hvis du mener de spÊnderinge man tilspÊnder snekke lejerne med er de sikkert ogsÄ svagt koniske hvilket blot er endnu en grund til at skifte til SKF lejer, hvis der altsÄ reelt er et design problem her fra SyntaŽs side.

Under alle omstÊndigheder gÄr Synta lige til grÊnsen, og mÄske ogsÄ lige lidt over.

Glemte at tilfÞje at nÄr vi mÄler pÄ en stjerne der er 34 grader over horisonten mÄler vi jo 90 grader pÄ Jordens geografiske Nord/Syd akse hvilket er den mest krÊvende vinkel for en montering (og derfor en god vinkel at mÄle i) fordi baggrunden og dermed ogsÄ teleskopet i denne vinkel har den hÞjeste hastighed.

Fotograferer vi f.eks i zenit hvor baggrund og dermed ogsÄ teleskopet bevÊger sig langsommere (omend RA aksen og vores planet stadig bevÊger sig med en hastighed af 360 grader pÄ et dÞgn) vil fejl i PE kurven ogsÄ pÄvirke FWHM tilsvarende mindre ligesom det mÄ vÊre nemmere for PHD guiding at fÞlge med + at seeing ogsÄ er bedre.

(Det er nemmere at ramme en hare der sidder stille eller gÄr end en der lÞber :-))

Med andre ord er vores MaxRate mĂ„linger “worst case scenario”, det kan ikke blive vĂŠrre med for det fĂžrste en lav vinkel hvor seeing er ringe og hvor baggrunden bevĂŠger sig med den hĂžjeste hastighed hvilket svarer til at vi har den laveste oplĂžsning mht. de guide korrektioner der nĂ„r teleskopet og den stĂžrste pĂ„virkning af FWHM bĂ„de mht. seeing og fejl i PE kurven.

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hejsa.

Jeg yjekkede lige, og af en eller anden grund laver Pecprep en autoscale pÄ grafen. Men det er let at korrigere, her er en graf med +/-15 i skala,. iÞvrigt over fire perioder.

Jeg har ogsÄ lavet et frekvensspektrum, det ser sÄdan ud:

Jeg har markeret de fire fra worm, og det ser ud til at fejlen er nĂŠsten ren “worm” relateret. Jeg vil lige tjekke propperne, og ja, det er korrekt at Synta lader lejerne trykke direkte mod propperne i den ene ende af snekkerne, vĂŠk fra spĂŠndeskruen. Der er en afdrejning der i bedste fald kun liiige lader lejernes inderring gĂ„ fri. Har man valgt SKF, eller en anden 2RS type (med gummidĂŠksler) vil ringen gĂ„ fri, men ringen vil sĂ„ slĂŠbe mod gummiet, hvilket frarĂ„des da det giver uregelmĂŠssig friktion. Med metaldĂŠksler, Z eller ZZ typen er ringen tilsyneladende bredere, og sĂ„ har man problemet med spĂŠndeskruen. Kinesere!
                              Jeg tror jeg lige snupper en lille spĂ„n pĂ„ den ene pĂ„ min drejebĂŠnk. Dec kan vĂŠre ligemeget…

mvh
                              Jens

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Jens, gider du tage et billed af det, jeg nÊnner nÊsten ikke at skille min af, men hvorfor ikke pÄ begge akser, det vil jo alt andet lige gÞre det hele bedre ???

Og kan man snart forlange mere af en EQ6er, syntes at bÄde din og Pouls grafer ser gode ud.

mvh Finn

paul
                                  • Nova

Tak for kurver Jens!

Du har ikke sĂ„ meget “grĂŠs” tilbage og det er godt.

Kan ogsÄ se at din gear mesh ved 10,2 er meget lille, den er vigtig sÄ det er ogsÄ godt.

Hvis du har en 1:4 gearing kan dit 15T stepper remhjul arbejde sammen med en 1/4 fejl i snekken hvilket kan forklare din relativ store 4th harmonic.

Hvis du har justeret backlash mellem snekken og ring tandhjulet for stramt (det har du sikkert ikke) kan det ogsÄ give stÞrre harmonic kurver hvorfor man altid indgÄr et kompromis mellem backlash og stÞj nÄr man vÊlger en tilspÊnding af snekken.

Du har en meget stor 2nd harmonic der mÄske er blÞd nok til delvist at blive guidet vÊk men som det alligevel kunne vÊre rart at fÄ reduceret. MÄske en 90 graders drejning af snekke remhjulet kan Êndre denne.

NÄr nu dit teleskop stÄr i en dome beskyttet mod vind kan du mÄske drage fordel af en anelse lÞsere tilspÊnding af snekken mod ring tandhjulet kombineret med en svag Þst overvÊgt, men det kommer selvfÞlgelig an pÄ en prÞve og pÄ om de pÄ nuvÊrende tidspunkt er spÊndt hÄrdt op?

Med en MaxRate pÄ 0,12 x sideral burde det kun vÊre nÞdvendigt for at trÊkke pÄ den samme side af rillen med varieret hastighed hvorfor jeg vil gÊtte pÄ at en anelse mere backlash i forb. med guiding vil vÊre af mindre betydning i forhold til det man kan vinde i reduceret stÞj ved en montering der lÞber frit.

Din pol alignment ser ogsÄ flot ud.

Mht. at pudse snekken er det jo som udgangspunkt godt at have en glat snekke, omvendt har du nogle meget store harmonicÂŽs, kan de mon stamme fra at snekke og ring tandhjul er blevet slebet uens?

Mener, hvis man har en EQ6 uden encoders og med koblinger sÄ man mÄ formode alle 360 grader af ring tandhjulet kommer i brug fÞr eller siden, jamen sÄ skal snekke og ringhjul slibes til hele vejen rundt og ens hele vejen rundt.

Kan godt forestille mig at man hvis man begynder at slibe udover at lave gavn ogsÄ risikerer at introducere nogle nye fejl der ikke var der fÞr.

Jeg ved det ikke, der er jo mange led i kÊden der kan gÞre en forskel, blot kan jeg konstatere at jeg med en uslebet snekke ogsÄ kan fÄ MaxRateŽs pÄ 0,12 x sidereal.

Ja de Kinesere har nogen gange nogle sjove lÞsninger, de sorte propper burde jo have en kant pÄ 1-2mm sÄ de kun lagde an mod yder kanten af kuglelejerne.

@ Finn!

Noget af det fede ved at have en EQ6 er jo netop at den er sÄ simpel og billig og oplagt at tune at det ligger lige for at hente endnu mere ud af den for smÄ penge og lidt arbejde.

Ved ikke hvor meget mere man kan hente ud af en EQ6, der kommer jo nogle naturlige design begrÊnsninger pÄ et tidspunkt kombineret med at det ikke er en stor og tung montering med en masse god dÞdvÊgt. Men vi kan jo se hvor meget vi kan presse den uden at det bliver uforholdsmÊssigt dyrt :-),

Viser 15 indlĂŠg - 136 til 150 (af 174 i alt)
                                • Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.