EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

• Dette emne har 173 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af in-wonder. This post has been viewed 6401 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 174 i alt)
  • Forfatter

leif.hugo
    Deltager
      • Nova

Hejsa

Jeg vil lige fortælle lidt om Kim’s (Bandit her på forum) og mit sommerprojekt.
      Vi har snakket meget om hvordan vi kunne gøre vores EQ6’ere mere præcise og i foråret googlede Kim sig frem til disse to vejledninger:

Udskiftning af lejer:

Montering af tandremstræk:
      Vi blev hurtigt enige om at det var en løsning vi turde prøve, så jeg fik bestilt 2 sæt lejer igennem mit arbejde og tandremstrækkene fra England.
      Og en dag i sommerferien gik vi igang med opgaven – begge monteringer side om side:

Vi regnede med at det tog nok en dags tid at modificere begge monteringer.. – vi brugte to hele dage – det var ren råhygge!

Her er dyngen af kineser-lejer der blev skiftet ud:

Og her er tandremstrækket klar til montering:

De 2 vejledninger er fine – vi havde ingen problemer med hverken at adskille eller samle igen.

Inden vi adskilte monteringerne, drejede vi meget med begge akser for at indprente os hvordan de kørte “i hånden” med kineser-lejerne – for at kunne sammenligne med SKF-lejerne.

DER VAR MEGET STOR FORSKEL!! – selvom vi begge syntes at de kørte fint før var det HELT anderledes med de nye lejer, meget mere let og blødt og præcist.
      Hvordan kørte de så med tandremstrækket: Strøm på og hjertet helt oppe i halsen.. – de kørte bare.. ingen skuren eller hvislen fra tandhjulene! Tongue
      Kun den højfrekvente lyd fra motorerne – herligt.
      Lidt justeringer af snekkerne på begge akser og så var vi klar.

Om vi har opnået det vi ville, må de mørke nætter vise, men indtil videre kan jeg sige at ved sol-foto med PST’en, 2,5x TV PowerMate og DMK618-kameraet, virker monteringen meget mere præcis nu når man slew’er rundt på Solen – ikke noget med forsinkelse ved start og stop som jeg kunne fornemme før. Cool

holm
      Deltager
        • Super Giant

Super interessant – spændt på de praktiske erfaringer..

nive
        Deltager
          • Super Nova

Ser spændende ud . Belt drive har jeg selv haft i tankerne . Har du evt et link hvor I købte
          tandremstrækkene.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Leif Hugo og Kim.

Det ser saft suseme godt ud! Jeg er spændt på at læse jeres beretninger når i får lejlighed til at teste på stjernerne.

Når man tænker på hvor forholdsvis lidt kvalitetslejer koster, undrer det mig enormt at kineserne ikke sætter gode lejer i fra fabrikken og forlanger en tusse mere for opstillingen??!

mvh
            Jens

leif.hugo
            Deltager
              • Nova

Hej Nils

I vejledningen om tandremstrækkene er der link og det hele til forhandleren.

nive
              Deltager
                • Super Nova

Tak Leif Hugo Thumbs%20Up

chris_h
                Deltager
                  • Super Nova

Nice! Ikke mere backlash!

pur
                  Deltager
                    • Giant

Hej
                    De forskellige dele kan findes på disse links her under, Jeg lavede dette mod. sidste år, og har været ovenud tilfreds.

2 x Aluminium MXL Pulley, 48T, 5mm Bore (Part PL048AL)
                    2 x Aluminium MXL Pulley, 12T, 3mm Bore (PL012AL)
                    2 x MXL Rubber Timing Belt, 80 T (BMXL080)

Dog ville jeg, hvis jeg skulle lave det igen, gøre det med et sæt 15T/60T. Grunden til dette, kan i læse om på denne hjemmeside her

Pur2012-08-25 20:39:32

leif.hugo
                    Deltager
                      • Nova

Hej igen

Tak for jeres kommentarer og indput.
                      @ Jens: Ja, det er rigtigt – man kan kun undres, når nu det er præcision det hele drejer sig om i astro verdnen.
                      @ Pur: Tak for link – det vil jeg studere nøje. Godt at høre at der er andre end Kim og undertegnede her i DK der også har skiftet om til tandremstræk.

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Til lykke med dette projekt! Meget interessant og modigt. Jeg ville ikke have greid at sætte alle dele sammen igen bagefter.

Mvh,
                        Bjørn

Kim Christensen
                        Deltager
                          • Giant

Ja, det var et par rigtige hyggelige dage Leif.Thumbs%20Up

Mvh Kim C.

webweichel
                          Deltager
                            • Nova

Super sej upgrade Thumbs%20Up det bliver interessant at høre hvordan den kører til astrofoto. Måtte i bruge drejebænk eller kan man få komponeneter der passer i det eksisterende?

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

De kinesiske lejer kan skiftes ud med SKF (eller andre) kvalitetslejer, da der findes standarder indenfor kuglelejer, som alle bruger. Der skal med andre ord ikke ændres på selve monteringen, for at skifte lejer.

Thomas, Bornholm

leif.hugo
                              Deltager
                                • Nova

Hej igen

Takker Thumbs%20Up
                                Det eneste der har været i en drejebænk er de to nye tandremshjul – det lille for at bore hullet op, det store for at dreje af tandhjulsbredden, så det kan være i snekkehuset.
                                Der er ikke modificeret noget på monteringen – så hvis ikke vi er tilfredse med tandremstrækket kan vi let montere tandhjulene igen.

paul
                                  • Nova

Meget interessant projekt…glæder mig til at høre mere. Og hvordan er det man siger, selvgjort er velgjort og så er det en ekstra tilfredsstillelse når monteringen er halvt hjemmelavet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 174 i alt)
                                • Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.