› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ6 tumpe
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 40 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. september 2015 kl. 20:52 #136586
NicolajDeltager- Giant
Jeg har aldrig brugt en AZ-EQ6 GT montering før. Jeg har ikke engang prøvet nogen som helst portabel montering og nu står jeg og forsøger febrislk at finde noget gear frem som jeg kan tage med til Starparty.
Men hvordan gør man??
Jeg har monteringen og jeg har en frisk PC og jeg har en USB dims hvorpå der står “Hitecastro USB EQ Direct Interface”. Den modsatte ende ser ud til at passe i det stik på monteringen der hedder “Hand control”.
Har installeret ASCOM og har indstalleret EQMOD.
Når jeg sætter USB stikket i bliver det til COM7 og det har jeg specificeret i det script der hedder “Setup EQASCOM”.
Men når jeg kører programmet “EQMOD HEQ5/6” og vælger rette port så får jeg bare en fejl “Conenct Error: Port Not Available”.
Hvad gør jeg mon forkert eller hvad mangler jeg at gøre?
Nicolaj
EQ6 Tumpe
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
7. september 2015 kl. 21:15 #136590
FinnDeltager- Neutron star
Hej Nicolai
Har du instaleret driveren til den ??? den findes her http://www.hitecastro.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=49:eqdir-adaptor&catid=37:eqdir-adaptor&Itemid=54 nederst på siden, min virker ret godt med den driver.
mvh Finn
ps. ellers prøv at gå lidt ned med din Com port til com 4-5 stykker
Finn 2015-09-07 21:19:57 7. september 2015 kl. 21:34 #136593
NicolajDeltager- Giant
Finn, driveren har jeg. Det er den der gør at USB-dimsen bliver til en COM port. Hos mig er det blevet til COM7.
Hvis jeg så i EQMOD ASCOM Setup vælger COM7 sker der intet.
Hvis jeg forsøger at lade den søge efter en COM-port med en montering så søger den i evigheder og bliver aldrig færdig.
Er det ikke meningen at stikket skal ind i “Hand control” på monteringen?
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
7. september 2015 kl. 21:39 #136594
Jo det er rigtigt nok som du gør, men jeg husker lidt svagt at jeg havde lidt begyndervandskligheder med den og gik ind i Egenskaber på Comporten og lavede den om til Com 4 eller 5, det er et par år siden jeg brugte den.
mvh Finn
7. september 2015 kl. 21:41 #136595
Skal tage en anden dims med der virker til dig hvis du ikke får den igang inden vegenden.
mvh Finn
Finn 2015-09-07 21:42:00 8. september 2015 kl. 09:52 #136621
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hvis du ikke får det til at virke inden Starparty, så sig til deroppe. Jeg er der fra engang torsdag og er vandt til at bruge EQMOD.
Men umiddelbart kan jeg ikke lige gennemskue hvad der er galt. Det lyder meget rigtigt det, du gør. Er der en chance for at der er et andet program, der allerede har åbnet porten?
Mvh
Jakob A.8. september 2015 kl. 15:10 #136635
NicolajDeltager- Giant
Jakob, du må meget gerne tage gode ideer med til Starparty 🙂 Jeg fik det ikke til at virke men medbringer udstyret.
COM-porten er ikke i brug og jeg har flyttet stikket til andet USB stik PC’en og checket at COM-porten skifter (fra COM7 til COM6). Har lidt mistanke til stikforbindelsen men ikke haft tid til at checke endnu. Det vil være nemt at prøve på en af de andre monteringer der medbringes til Starparty.
Det er jo allerede i overmorgen
Nicolaj
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ6 tumpe' er lukket for nye svar.