Eq6 trefod problemer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Eq6 trefod problemer

• Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af dibeni. This post has been viewed 37 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hej!

Jeg har aldrig før brugt min eq6 trefod, men nu har jeg brugt det øverste af trefoden til at sætte på min pier, da jeg troede det ville være super. Det er det så ikke… Idéen med at bruge toppen af trefoden til en pier-adapter er fin, men problemet er at jeg ikke kan få låst monteringen i az med skruerne til justering (rotation) af polaksen, jeg kan let skubbe monteringen lidt selvom skruerne er helt helt stramme. Er der nogle som kender en løsning på dette problem?

Bemærk det er ikke selve monteringens alt justering, som ellers er meget udskældt. Den er fikset 🙂

Mvh

Søren

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Problemet er sandsynligvis, at du ikke kan stramme centerskruen, fordi du ikke kan komme til den nedefra, så du har spændt den kun lige så hårdt, at du stadig kan dreje monteringen sideværts, hvis jeg ikke tager fejl. Stemmer det?

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Nova

Jeg kan sagtens stramme den mere, men så kan jeg næsten ikke flytte monteringen med justeringsskruerne…. Den skal måske bare strammes helt efter pol align?

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej Madsen

Det kan godt være et lille problem det som du beskriver her.

Der er nok mange måder at gøre det på men jeg gør det med min montering at jeg strammer til så jeg kan justere fra Øst til Vest, strammer lidt og laver en ny pol align og derefter strammer jeg så helt til men ikke aldt for hårdt.

Problemet med mit setup er at polalignen rykker sig hvis jeg bare strammer til efter første forsøg.

Tror faktisk det er et lidt kendt problem med dem der har et fast OBS.

mvh Finn

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Aha, jeg havde altså ret. Har du overvejet at skifte azimutjusterskruerne ud med bolte, så du kan stramme centerbolten mere, og så justere i azimut med en gaffelnøgle, og til sidst stramme centerbolten ordentligt?

Hvis du har et fast observatorium, så skulle du jo kunne nøjes med at justere én gang for alle.

Thomas, Bornholm

Anonym
                • Nova

Tak for tipsene, det lyder som et kendt problem der har været ukendt for mig 🙂

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Astrojensen wrote: Aha, jeg havde altså ret. Har du overvejet at skifte azimutjusterskruerne ud med bolte, så du kan stramme centerbolten mere, og så justere i azimut med en gaffelnøgle, og til sidst stramme centerbolten ordentligt?

Thomas, Bornholm

Uha – det lyder voldsomt, og det ville jeg ikke kunne nænne at gøre.

Nu ved jeg ikke om en EQ5 og EQ6 skal betjenes helt på samme måde, meg bruger altid følgende fremgangs måde med min EQ5 ved pol alignment:

1) Start gerne uden teleskop og kontravægt monteret, ellers sørg for at det er i ballance på både dec/ra akserne.

2) Løsn center bolten i bunden, ikke helt, men kun en smule så det er muligt at roterer hovedet med az justerings skruerne.

3) Align med polaris på traditionel vis.

4) Spænd center bolten i bunden en smule

5) Check pol align og juster az/lat hvis det har flyttet sig

6) Hvis center bolten er spændt “hårdt nok” (ikke voldspænde), så færdig, ellers gå til 4)

Jeg spænder ikke nogen af justerings skruerne særlig voldsomt, az skruerne skal jo ikke holde noget, men blot bruges til at justere az. Latitude justeringerne skal jo heller ikke egentlig holde noget, men bare virke som stop. Derfor spænder jeg dem også skiftevis lidt hårdere mens jeg holder øje i polskopet, men kun så de går en lille smule stramt, når de gør det, kan hovedet på monteringen ikke rokke sig i dec retningen.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Uha – det lyder voldsomt, og det ville jeg ikke kunne nænne at gøre.

Man behøver jo ikke at bruge vold, bare fordi man har muligheden. Men at skifte skruerne ud med bolte, og bruge en nøgle til at justere med, vil faktisk give betydeligt mere finkontrol med bevægelserne og give mulighed for justering, selvom man havde strammet centerbolten ganske meget.

Thomas, Bornholm

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Nå ja, det kan du jo have ret i Thomas

/Rudi B. Rasmussen

dibeni
                      Deltager
                        • Asteroid

Hej Søren.

Jeg har løst det ved at få lavet en ny base i aluminium hos Erik/2Astro.

Fordelen er at nu kan bundskruen strammmes efter justering og højden kan ligeledes reguleres. Jeg har brugt en 1 mtr. 16mm gevindstang delt i 4. Flangen er med stort hul i midten købt hos Wattoo til kr. 307,- inkl. fragt.

Hilsen Dion

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Samme måde jeg har lavet min sokkel på, dog er gevind stængerne noget kortere, men nok så man kan få en fastnøgle ind og låse bolten..

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Dion, hvad er det helt nøjagtigt for en flange du har købt hos Wattoo? Hvad bliver den normalt brugt til? Kan du evt. smide et link?

dibeni
                            Deltager
                              • Asteroid

Hej Jakob.

Jeg tror den bruges til større VVS anlæg, men den var tilfældigvis ideel til mit formål.

/Dion

http://www.wattoo.dk/catalogsearch/result?redirect=&q=000581016

Varenr: 000581016

Sort gevind flange (m. huller) – 4″

Denne flange er udført med et indvendigt rørgevind i midten og har en total udvendig diameter på 220 mm. Den har 8 stk. huller til fastgørelse med f.eks. bolte på andre flanger eller lign.. OBS: ‘Sort’ er en VVS-betegnelse for rør og fittinger af ubehandlet metal. Det angiver ikke en farve.

90+ stk på lager (mere info)

Vejl. pris:1.162,00 DKK

Du sparer:984,00 DKK

PRIS INKL. MOMS

178,00 DKK

(prisen er ekskl. fragt)

jakob.andersen
                              Deltager
                                • Super Giant

De gevindflanger er da et ret godt trick. Men bundskruen må da skulle have et mindre hul at gå igennem, for at kunne spændes imod noget?

dibeni
                                Deltager
                                  • Asteroid

Nej for bundskruen sidder i basen som jeg fik lavet. Basen er så skruet fast på flangen med 6 stk. maskinskruer i gevindhuller jeg selv har lavet i den.

Du kan se basen på billedet mellem EQ6 og flangen. I basen sidder også den pind man justerer azimut imod.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Eq6 trefod problemer' er lukket for nye svar.