› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Eq6 pro guiding problemer
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 196 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. marts 2009 kl. 15:14 #13477
jesperu- Giant
Hej
Jeg bøvler med seriøse guiding problemer med min eq6pro og har brug for eksperternes gode rådUdstyret er:Guide kamera: Alccd 5: Pixel størrelse: 5.2µm x 5.2µm
Primær kamera: Qhy6pro Pixelstørrelse: 8.6µm x 8.3µm
Eq6 pro8″ SCT 2000mm brændevide er primær teleskop80mm WO brændevidde: 560 mm apo er guide teleskop.Software: PHD guide + EQMODNår jeg bruger ST4 porten fra guide kamera til eq6pro går det galt. Med ca 4 min mellemrum kan guidingen ikke følge med og teleskopets PE “overhaler” guidingen. Jeg har prøvet alt. RA aggressiveness=120 i PHD guide og Autoguider port rate=1 i EQMOD. Men den kan ikke følge med. Jeg har også flyttet rundt på kontravægtene for at få lidt overvægt på østsiden. Det hjælper lidt men løser ikke problemet.Igår prøvede jeg at droppe ST4 porten og istedet bruge pulsguide fra EQMOD. Dvs køre guidingen over kablet til håndkontrolen. Nu kunne PHD godt følge med og jeg så ikke PE udsving i guidingen. Men så opdagede jeg at stjernerne stod og hoppede op og ned med en periode på ca 3 sec og en amplitude på ca. 2″ når jeg ikke guidede. Det kunne PHD ikke kompensere for og igen var resultatet stjerne-streger på ca 4″ længde på billedet. Er der nogen som ved hvad det kan være? Noget mekanisk måske? Jeg prøvede igen at flytte på kontravægtene men det hjalp ikke rigtigt.Eneste gode ting er at Pol-align og N-star kører fint og jeg er blevet mægtig skrap til at sætte det hele op i en fart. Men guidingen driver mig til vanvid.Er der ikke også en eq6pro ekspert som kan tage sin opstilling med d. 4 april og demonstrere hvordan en prof gør? Det ville virkelig være en stor hjælp.–Jesper22. marts 2009 kl. 12:13 #13530
tommyfDeltager- Neutron star
Måske vi skulle lave en trå om kun EQmod, så kunne det være den fast tråd om alt vedrørende EQmod.
PS, Har du prøvet me perfekt balance som udgangspunkt.
22. marts 2009 kl. 12:35 #13533
gais- Main Sequence
Låter som backlash- eller balansproblem för mig.
EQMOD har jag ingen erfarenhet av, men jag har upplevt detta problem med HEQ5 och PHD – då var balansen problemet.Se till att ha lite obalans så kuggarna ligger på i “framläge”.
22. marts 2009 kl. 13:03 #13539
jesperu- Giant
Hej og tak for jeres svar.
Jeg har prøvet at flytte rundt på kontravægtene men jeg synes det er svært at vurdere om de står rigtigt efter jeg har lavet N-star alignment. Da kan jeg jo ikke begynde at løsne op for RA “låsen” og tjekke balancen. Jeg tjekker kun balancen når jeg stiller teleskopet op men det måske for lidt?–Jesper22. marts 2009 kl. 14:08 #13547
mortenDeltager- Super Nova
Er der nogen der ved om man kan bruge playback funktionen i pem pro til at programmere PEC i en eq6 uden eqmod.
Hvis man beder HC om at optage, samtidig med at at man kører play back fra pem pro, bliver kurven så ikke gemt i monteringen??
22. marts 2009 kl. 18:08 #13570
kimrasDeltager- Planet
Hej
Der er så vidt jeg ved ikke permanent pec i en eq6pro synscan, d.v.s det er der, hvis du altså ikke løsner ra- skruen.
Hilsen Kim Rasmussen.
23. marts 2009 kl. 08:22 #13611
The SynScan
TM will continue to track in the PEC+Sidereal mode until another tracking
mode is selected. If the power is turned off while the SynScan
TM is under the PEC+Sidereal
mode, the hand control loses synchronization with the R.A. worm gear and the PEC
Training will have to be performed again when the power is turned back on. To avoid this,
be sure to return the telescope to its home position by selecting
PARK SCOPE under the
UTILITY FUNCTIONS
before turning off the power.
Tja, betyder det så alle former for løse RA ??
25. marts 2009 kl. 13:28 #13807
mortenDeltager- Super Nova
Problemet med phd guide har jeg også, men kun når jeg i samme session har brugt pempro, ellers ikke.
Måske går det galt hvis monteringen samtidigt kommunikerer med andre programmer som “bemægtiger” sig st4 interfacet???For EQ6 monteringen er det min erfaring at man opnår den glatteste guidning med 2 sekunders eksponering i guidekikkerten.25. marts 2009 kl. 17:44 #13837
nightskyDeltager- Neutron star
Tja, betyder det så alle former for løse RA ??
Jeg er ret sikker på at du derefter kan løsne RA. Det har intet at gøre med snekken og PEC.Det der sker er at systemet ved hvor snekken er placeret (home pos). Hvor teleskopet peger hen er ligegyldigt, så længe snekken er det samme sted.Nightsky 2009-03-25 16:45:25 25. marts 2009 kl. 18:35 #13842
Men selv om man mister strømmer må PEC vel stadig virke, hvis enheden inden i er fastmonteret.
25. marts 2009 kl. 21:06 #13875
nightskyDeltager- Neutron star
Hvis den er sat til Park forstår jeg det sådan at den altid vil kunne forsætte med PEC også efter strømmen er gået.
Det betyder ikke noget om enheden er fastmonteret. Det eneste det kræver er at snekken ikke har flyttet sig siden park. Om moneteringen vender på hovedet er ligegyldigt, det er snekken der tæller.
Sådan forstår jeg
Nightsky 2009-03-25 20:07:01 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Eq6 pro guiding problemer' er lukket for nye svar.