EQ6 Pro + azimuth

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ6 Pro + azimuth

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af stefan. This post has been viewed 250 timesoellegaard. This post has been viewed 250 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

stefan.oellegaard
      • Planet

Kan dette mount ikke komme til at dreje rundt om sig selv – altså rundt om azimuth?

Her til aften slæbte jeg baduljen udenfor, for lige at dæmpe abstinenserne, og bare manuelt dreje teleskopet rundt efter hvad jeg nu havde lyst til, og dette ville være meget lettere, hvis mounten kunne dreje frit rundt om azimuth, men min kan kun flyttes en lille smule frem og tilbage.

Kan det passe?

Hilsen Stefan

hoest
      Deltager
        • Nova

Jep .Opstillet og køreklar skal den ikke kunne dreje i AZ

stefan.oellegaard
          • Planet

Ja, jeg havde det jo nok på fornemmeren. Så er det bare at løfte hele baduljen og dreje den rundt.

mhansen
          Deltager
            • Nova

Ved ikke om vi snakker om det samme.. Men hvis du lukker begge låse op på Rekt og Dec akserne, så burde du jo kunne komme hele vejen rundt. Så bevæger du jo bare monteringen rundt manuelt. Det burde ikke ødelægge din PEC træning, hvis du har lavet sådan en, da du ikke bevæger steppermotorerne rundt. MHansen2009-01-03 01:36:43

stefan.oellegaard
              • Planet

Nej, jeg har forsøgt. Man har ikke fuld bevægelighed ved at løsne begge låse, og okularet vil i nogle tilfælde og vende meget uheldigt.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Ja, det vil det, er det en newton du har på, så vil okularet logisk nok vende uheldigt ind imellem, man kan så dreje tubus lidt rundt, eller bruge en 90 grader vinkel, det kan afhjælpe lidt af og til, men ikke altid.

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Åh ja! Okularet vil i mange tilfælde vende noget upraktisk.

Så er trikket at rotere tubus i ringene. Du kan montere noget plastskinne omkring tubus så den ikke glider ned når du har løsnet tubusringene.

(Rigo har du ikke et billede af det?)

stefan.oellegaard
                    • Planet

Jeg har også overvejet, om man ikke kunne dreje tubus.

Billeder? Jeg vil se billeder.

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Jeg fandt lige en gammel tråd på Lyras forum. Desværre virker billed linkene ikke mere.

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

nope! kan ikke finde de fotos

stefan.oellegaard
                          • Planet

Nåh, det gør heller ikke noget. Jeg skal jo bare have en dobson. De er billige i UK i øjeblikket – dog ikke dem fra Meade.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'EQ6 Pro + azimuth' er lukket for nye svar.