EQ6 polhøjde

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER EQ6 polhøjde

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år siden af jens. This post has been viewed 660 timesjacobsen. This post has been viewed 660 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Er der andre end mig der er godt og grundig træt af at kineserne ikke tror der lever folk længere nordpå end sydfrankrig?

Nu har jeg de sidste tre timer forsøgt at justere polhøjden på min ene EQ6, uden at det er lykkedes…

I den kommende weekend har jeg tænkt mig at lave denne modifikation:

http://stargazerslounge.com/topic/187034-eq6-latitude-lug-modification-or-how-to-avoid-bent-bolts/

mvh
      Jens

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Ja det er dumt lavet, hvis monteringen er belaste for meget bøjer man bare gevindstangen. Jeg ved der er flere der har lavet om på det ved at skrue og lime en trekant direkte på det anslag som der er problemer med.

Men har ikke lige set det du linker til, det ser ret robust ud.

mvh Finn

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Jeg har selv overvejet det samme.

Lavede en ny bolt på drejebænk i efteråret da den gamle var bøjet.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det er altså ikke kun Kineserne, der ikke rigtig forstår det, Japanerne – især Takahashi – er meget værre. Den originale EM 200, som EQ-6 er en billig klon af, kan kun gå op til en polhøjde på 50°. EM 500 kun til 45°…

http://www.takahashijapan.com/ct-products/img-newclog/2013/2013_P20.pdf

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hejsa.

Nå, så fik jeg skilt EQ6’eren ad…

Som ventet var plug’en som skruen trykker imod helt deformeret, og det var meget tydeligt at skruen var “gået forbi”… Man kan se gevindet efter mine fortvivlede skruerier…

Efter noget fileri og boreri i en dertil passende blok aluminium, samt skæring af nogle 6mm gevind, ser det nu sådan ud:

Ikke helt lige (boret skred lidt) men nu kan skruen stå meget mere vinkelret på klodsen.
              Der er limet godt med to-komponent epoxy.

Ikke kønt, men det skal nok holde. Iøvrigt er det aluminum opstillingen er lavet af ubehageligt sprødt.

mvh
              Jens

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

At materialet er sprødt, er meget typisk for støbt aluminium og silumin, der er en blanding af aluminium og silicium. Det meste af det, vi kalder støbt aluminium er silumin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silumin

Thomas, Bornholm

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Vil du så ligge en kile i mellem det gamle tilspændingssted og din nye klods eller regner du med det er stærkt nok ???? Det ser jo nemt ud og al den bøvl er jo pist væk

Så det er det næste jeg også skal, men tænker lidt på hvorfor vi ikke gjorde det da vi havde hele skitte skildt af.

mvh Finn

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Skilte du det mere ad end vist på foto’et? Jeg tænker på, hvor bliver spånerne af når du borer igennem

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Rudi.

Jeg proppede to stykker køkkenrullepapir ind i hullerne, for at holde på spånerne.
                      Efter jeg havde boret og tappet hullerne, fik det lige en tur men min gamle nilfisk støvsuger, med et lille spidst mundstykke, som kan komme ind af hullerne…

Den adskillelse du ser er det hele.
                      Men vær opmærksom på at de fine skilte på siderne af mount’en næppe holder til at blive skilt af. de er limet på og næsten umulige at få af uden skader… På dem altså. Og du kan ikke komme ind til skruerne uden at få dem af. Endnu en genial måde at lave det på!!!Pig

mvh
                      Jens

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Ok, fint. Skiltene er jeg ligeglade med 😉

/Rudi B. Rasmussen

nive
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Jens dejligt du viser billeder af din modifikation . Det bliver nok den næste ombygning af min eq6 .

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Lige et sidste billede.

Jeg så englænderen her i tråden:
                            http://stargazerslounge.com/topic/187034-eq6-latitude-lug-modification-or-how-to-avoid-bent-bolts/

fyldte mellemrummet mellem den gamle klods og den nye op med noget expoy, og da jeg havde noget stående, fik det lige en klump. Det kan da ikke skade.

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Så fik jeg monteret opstillingen igen.

Med den nye klods er det langt lettere at justere polhøjden, her kan det ses på de to justere bolte, som er lige lange. Det passer meget bedre.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'EQ6 polhøjde' er lukket for nye svar.