› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › EQ6 og periodisk fejl
- Dette emne har 18 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af nive. This post has been viewed 671 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. april 2013 kl. 23:18 #100983
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allesammen.
Jeg har bemærket at min EQ6 opstilling har en del periodisk fejl. Dette ses når jeg laver optagelser til fotometri, og er egentligt først synlig ved anvendelse af min 700 mm brændvidde refraktor. Jeg kører sædvanligvis med 60 sekunders eksponeringer, men ville gerne have muligheden for enten at øge til 120 sek eksponeringer, alternativt bruge min C8 med reducer til en ca brændvidde på omkring 1200 mm.
Jeg kan se stjernerne hoppe lidt frem og tilbage med en periode på ca 6-8 minutter, så det er nok sandsynligt det er snekken.
EQ6 opstillingen er gammel, måske op imod 10 år. Den er solgt fra Astro, dengang adressen var Bernstorffsgade. Den er opgraderet med GOTO elektronik, og kører godt, har fået nye lejer.
Spørgsmålet er så: Kan man anskaffe en ny/bedre snekke til sådan en gammel svend? Jeg vil tro at mål er præcist de samme som på moderne EQ6’ere? Kan man eventuelt bytte de to snekker, det kunne jo være at Dec-snekken var lige en tand bedre…
Forslag?
mvh
Jens3. april 2013 kl. 23:24 #100984
chris_hDeltager- Super Nova
Tror du forventer litt for mye av monteringen. 60 sekunder er nok standard. Du må over på guiding hvis du ønsker mer tid
4. april 2013 kl. 05:41 #101005
Anonym- Nova
Så vidt jeg har læst mig til har eq6 i alle afskygninger relativ høj periodisk fejl, men den er let a guide væk. Her påstår de dog at en tuning reducere fejlen
4. april 2013 kl. 19:08 #101060
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Jens
Jeg faldt over denne side:da jeg sidste år undersøgte mulighederne for at forbedre EQ6’eren, nye lejer, skifte til remtræk, kraftigere balancestang osv.5. april 2013 kl. 21:04 #101168
mortenDeltager- Super Nova
EQ6 skal køre med snekken strammet så meget, at det er lige før den staller.
5. april 2013 kl. 21:08 #101172
mhansenDeltager- Nova
Men når den så også gør det er man ikke i tvivl. Jeg troede den var ved at gå fra hinanden…
5. april 2013 kl. 21:28 #101176
Uha, det lyder voldsomt.
Jeg skal have det i mente, når jeg splitter den ad.
Lige nu er den dagligt igang i 4-5-6 timer hver dag, så jeg venter til de lyse nætter begynder.mvh
Jens5. april 2013 kl. 21:32 #101177
mhansenDeltager- Nova
Selve adskillelsen, rensning og smøring er der ingen ben i. Jeg klarede det hele på 3-4 timer tror jeg og brugte en balje med alm. opvaskevand og et par gamle tandbørster.
6. april 2013 kl. 10:06 #101207
mortenDeltager- Super Nova
Jens, det er ikke nødvendigt at splitte den helt ad, bare stram snekkerne. Løsn de 4 hex skruer og stil på de to pinolskruer, det er virkelig pærenemt. Se anatomien af mountet på div websider eg. astrobaby. Det er en ret genial konstruktion (opfundet af TAK), men den kræver at ormen er præcis, og det er den faktisk på de fleste eq6pro.
Hvis det ikke er en pro, så er reduktionsgearet formodentligt dårligt, og så ville jeg overveje et belt mod
M
6. april 2013 kl. 11:54 #101220
Hej Morten.
Jeg er ikke bekymret for reduktionsgearet, det blev skiftet da jeg købte et Synscan upgrade kit. Husk på at EQ’eren er så gammel at den kom uden GOTO. Det var slet ikke opfundet dengang. omkring 10 år gammel. Jeg er ret sikker på at det er snekken der hopper lidt.
Men hvis jeg alligevel skal have den renoveret, har du så en link til et sted hvor man kan finde delene til belt drive??
mvh
Jens6. april 2013 kl. 12:17 #101224
FinnDeltager- Neutron star
Der link til Beltdrive i det her indlæg da Kim og Leif lavede deres.
6. april 2013 kl. 12:43 #101227
Hej finn.
Ok, jeg tror jeg skal have fat i et 15/60 tands sæt.
Har du skiftet i din??
mvh
Jens6. april 2013 kl. 12:59 #101229
Hov, jeg kan se at med et 4:1 ratio, så virker håndkontrollen ikke længere??
Er det ikke noget skidt??mvh
Jens6. april 2013 kl. 13:05 #101230
FinnDeltager- Neutron star
Jeg har ikke skiftet endnu, men gør det sikker på et tidspungt.
Ved ikke om det er skidt med ikke at bruge håndkontrollen, det er flere år siden jeg har brugt min, bruger en gamepad gennem EQmod så egentlig kan jeg ikke se hvad håndkontrollen skal bruges til når det er en fast opstilling.6. april 2013 kl. 14:19 #101236
OK, skal lige gruble lidt over det, og måske læse lidt mere.
Har lige brugt en times tid på at justere drevet. Jeg kunne mærke at det faktisk gik lidt strammere et sted. Jeg har nu justeret det som Morten har foreskrevet. Spændt til det staller, og så slæk en anelse så det lyder ok når det kører.
Så må vi se.mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ6 og periodisk fejl' er lukket for nye svar.