EQ6 og ny snekke

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER EQ6 og ny snekke

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af jens. This post has been viewed 233 timesjacobsen. This post has been viewed 233 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa allesammen.

Voldsomt inspireret af et sædvanligt godt træf ved MAF (og en utrolig masse astro-snak) kunne jeg næsten ikke vente på at komme hjem og få monteret den nye snekke der kom i fredags. Den gamle messing snekke i min 10-12 år gamle EQ6 skulle nu erstattes af en ny stålsnekke fra Aeroquest i USA.

Da det efterhånden er en velkendt proces at skille EQ6’eren ad og samle den igen, tog det kun en tre kvarters tid før snekken var på plads, og så var der endda tid til nogle billeder.

Snekken med firmanavn:

Da jeg samtidig var faldet over et par SKF 608 lejer, fik den nye hvide tilflytter også lige en kærlig omgang.

De gamle lejer på dens iøvrigt flot udseende stålsnekke blev udskiftet med SKF’erne, og det meget tørre tandhjul på RA drevet fik lidt lithiumfedt.

De meget bløde skruer på højdejusteringen af polaksen blev udskiftet med to rustfrie 10 mm bolte i passende længde.

Ud over det, skal jeg have drejet en ny skive til teleskopklemmen, jeg fik fat i en meget flot og gedigen prismeskinneklemme som jeg fandt i Astro’s umådeligt fristende udstilling på Starparty (Tak Dennis!)

Den skal selvfølgelig på den hvide montering.

Nu skal jeg til at støbe søjle nr. 3 til den nye hvide EQ6 pro.

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Jens

Nydelig snekke. Tak for billeder – jeg savner dog et par stykker:

1. Et billede af den gamle snekke

2. Et hvor snekkehjulet er monteret

– så hvis du lige.. Wink

Det bliver interessant at høre, hvor stor forbedringen er.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nive
        Deltager
          • Super Nova

Ser godt ud Jens . Lidt blæret med indgraveringen .

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Torben.

Her er den gamle messingsnekke:

Jeg kan ikke tage et billede af snekke og snekkehjulet sammen, da det er monteret i en lukket kasse.

Nu er det ihvertfald monteret, så må vi se om gangen er bedre med en amerikanersnekke end en kinøjsersnekke…

mvh
            Jens

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Jens

Tak for det. Er snekkehjulet ikke af stål?

Mon der er forskel på friktionen på de to

snekker?

Mon man får færre problemer i kulden med

en stålsnekke?

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Det vil vise sig Smile

Hvis den er dårligere, ryger den gamle i igen.

mvh
                Jens

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Nå, lige en opdatering om det første bøvl med snekke og diverse andre ting.

Samtidig med at jeg købte en Aeroquest-snekke til min gamle EQ6, faldt jeg over nogle 608 2RS SKF kuglelejer på nettet. Da jeg alligevel skulle have opstillingen skilt ad igen, tænke jeg at jeg ville se om man kunne hente et par ” ved at sætte SKF lejer på snekken. Som sagt, så gjort.

Udskiftning af snekke og isætning af nye lejer er beskrevet herover. Men så startede problemerne. 608 lejerne er af 2RS typen, dvs der er to gummitætninger på lejerne. Denne gummitætning giver en del mere modstand i lejernes rotation, hvilket godt kan forveksles med at de går blødt. Men de slæber altså også på. Opstillingen gik i og for sig ok, så længe det var lunt i vejret. Men de sidste par nætter har jeg oplevet stall og hakken i driften på RA motoren. Træls. Så jeg skilte opstillingen ad igen-igen. Jeg tjekkede alt minutiøst, og sammenlignede så lejerne med hinanden, de gamle med SKF’erne. Himmelvid forskel, SKF’erne gik langt strammere. Jeg tjekkede så på nettet, og gummipakningen kan uden videre vippes ud. Som sagt så gjort. Jeg kunne så se lejernes indre, og pudsigt nok var de dårligt smurt! Skuffende. Men uden gummipakningen drejer lejerne langt lettere.

Jeg har så prøvet at lade opstillingen køre adskillige omgange, og det går også bedre nu. Men jeg er så godt som sikker på at snekkehjulet har et “højere sted” hvor snekken går lidt strammere. Jeg kan sagtens køre forbi, men det høje sted vil jo typisk være der hvor man vil opleve et stall. Træls. Jeg overvejer nu om man skulle springe med et nyt snekkehjul….

Men moralen er til alle dem der har sat SKF 608-2RS lejer i, i løbet af sommeren, pil gummipakningerne af!

mvh
                  Jens

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Jens

Man begynder at forstå, hvorfor nogle producenter ophænger snekken i et fjedrende ophæng, så den trods en mindre mekanisk unøjagtighed stadig kan trække snekkehjulet. Jeg ved, at Meade bruger dette system, og sikkert også andre.

Vi har jo hørt historier om drev som går fast kulden, og det er jo fordi mekanikken trækker sig forskelligt sammen pga. brugen af forskellige materialer til hhv. casing, aksler, tandhjul og lejer.

Jeg tror på, at man med lidt omhyggelighed kan lave et ophæng til snekken – en stabil drejeanordning – på vores hjemmebyggede drev forståes, og dermed opnå en mere optimal kontakt med snekkehjulet/snekkehjulene.

mvh

Torben

Torben Taustrup2013-10-06 16:28:43

holm
                    Deltager
                      • Super Giant

Jens; tak for input, jeg har netop disse 608 2RS SKF lejre liggende som bare ikke er blevet monteret endnu – der skal da vist pillet noget gummitætning af inden montering ..

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Lars.

Prøv at lægge mærke til forskellen mellem lejet med og uden gummipakning. Du vil blive overrasket. Også smøringen, eller mangel derpå er interessant.

mvh
                        Jens

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'EQ6 og ny snekke' er lukket for nye svar.