EQ6 klar til sæsonstart

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER EQ6 klar til sæsonstart

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jens. This post has been viewed 737 timesjacobsen. This post has been viewed 737 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg opsat den tredje EQ6 opstilling. Der er nu alle muligheder for at få nogle data i kassen i den kommende sæson.

Planen er at bruge EQdirect på alle tre opstillinger. Det giver lidt logistik problemer, idet man kun kan køre to omgange EQMOD på en computer. Men da jeg alligevel kørte med to computere, så løser det sig med en reinstallering af EQMOD med en ekstra instance. Det har jeg testet her til eftermiddag. Virker fint.

Man kan faktisk også have to gamepads sluttet til, og vælge den ene til den ene og den anden til den anden… Snildt. Men jeg regner med at driftaligne den nye (gamle) opstilling, og så lave en align-model for hver af dem. Ved at bruge park og unpark, kan jeg komme igang langt hurtigere end tidligere, hvor jeg lavede et align med håndkontrollen på hver opstilling. På LXD75’eren havde jeg ikke andet valg. Men det har jeg nu..

Så næste trin er en seriefremstilling af EQdiect adaptere… Jeg laver dem med traditionelle komponenter, MAX232, 7805 etc. Så ved jeg de kan holde til at være udenfor året rundt.

og lidt mere.

Planen er at kunne anvende den ene EQ6 til asteroider -> måske en 8″ newton med kort brændvidde, og de to andre til variable stjerner. Men indtil videre har jeg “kun” tre linsekikkerter til opstillingerne, en 102/714 mm ED samt to ED80 refraktorer. Så det bliver C14’eren der må holde for med asteroiderne… Men det kan den også snildt.

mvh Jens

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Det ser godt ud. Lidt blæret med tre EQ6’ere…

Den lokale Aalborg Portland leverandør har kronede dage

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jens

Det lyder godt nok som en bøvlet måde at lave EQdirect på, når man bare skal sætte et andet stik på den ene ende af dem her: http://www.ebay.de/itm/161334566732?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Vi snakkede i Kompedal om højden på søjler. Hvor høje er dine egentlig?

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Jakob.

Jeg har ikke faste USB kabler, kun RS232 ud til søjlerne. Jeg har dårlige erfaringer med lange, faste USB kabler. Det andet virker og det virker stabilt, aften efter aften.

Søjlernes højder er forskellige. Det er “historisk” bestemt. Den sorte søjle blev oprindeligt brugt til en C11 på en Ultima gaffel. Den skulle have en højde så kikkerten kunne kigge over kanten af den gamle kuppel.

Den østlige orange søjle, den med den sorte EQ6, blev lavet i en højde så den kunne have C11’eren i en højde hvor den var brugbar til planetfoto med mere.

Den sydlige søjle, med den lave, hvide EQ6, blev blot lavet høj nok til at jeg ikke skulle “ligge på knæ” når jeg satte kikkerter på. Den er så lav som det er rimeligt at lave den. Det gør så også at med en refraktor er den næsten ikke til at have med at gøre, hvis man skal kigge højere end ca 45 grader.

mvh
            Jens

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Men du skal da ind i computeren på et eller andet tidspunkt med de RS232-forbindelser. Med mindre du har en ret gammelt computer, eller du sætter et eller flere PCI/PCI-express kort i, har du en USB adapter alligevel …

Med hensyn til søjlerne, var jeg lidt mere ude efter nogle konkrete mål for, hvor høje de er 😉

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Ud fra egen erfaring. Det er betydeligt mere driftsikker og fornuftigt at have USB/RS232 porten
                på computeren og så føre RS232 ud til montering og her lave det om til TTL. Det er præcis hvad
                RS232 er god til når der er mere end nogle få meter til en permanent montering.

Nightsky2016-09-18 20:42:36

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Ser godt ud. Håber den løber ordentligt. Glemte at sige at du skal løsne DEC snekke lidt da den binder en smule når det bliver koldt og springer steps ved højeste slew.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Har jeg observeretSmile
                    Snekkerne er justeret ind.

mvh
                    Jens

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Nightsky wrote:
                      Ud fra egen erfaring. Det er betydeligt mere driftsikker og fornuftigt at have USB/RS232 porten
                      på computeren og så føre RS232 ud til montering og her lave det om til TTL. Det er præcis hvad
                      RS232 er god til når der er mere end nogle få meter til en permanent montering.

Det kommer nu an på, hvor langt der er. Hvis der er mere end 15 meter skal man snarere over i noget RS422/485.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Ganske enig. Der fås dog kabler som går væsentlig længere.
                        RS422/485 bliver hurtigt en anelse mere kompliceret, da driver typisk på PC er til RS232.

jesperu
                          • Giant

Hej Jens

Hvad gør du for at beskytte EQ6’erne mod vejr og vind? (jeg går ud fra at du ikke tager dem ind hvergang du er færdig med at bruge dem)

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Der er to skraldesække over hver. Dernæst en pakke-elastik (fra T-Hansen eller Silvan) til at holde sækkene tæt til søjlen. Fint og tørt indvendigt.

mvh
                            Jens

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'EQ6 klar til sæsonstart' er lukket for nye svar.