EQ6-hvordan skiller man den ad???

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ6-hvordan skiller man den ad???

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af kimras. This post has been viewed 513 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

morten.brix
    Deltager
      • Super Giant

Jeg har tidligere søgt på ovenstående men uden resultat.

Nu har jeg fundet det.

Til alle jer med en EQ6, hvor garentien er udløbet.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

En hammer og mejsel LOL

morten.brix
        Deltager
          • Super Giant

Ja MS. Det hjalp også på min mount. LOL

bjoern.andersen
            • Main Sequence

hej,

Ovenstående diskution ser for mig ud til at vedrøre alle de forskellige go-to mounts som bruges både Skywatchers, Celestron, Meade etc.

har I alle (mere eller mindre) fundet det nødvendigt at skille det hele ad – skifte lejer, ny (bedre) fedt og alt muligt andet.

Jeg syntes jo at hvis det er “så slemt” som diskutionen syntes at indikere, så har producenterne/forhandlerne er potentielt problem idet man jo kan opfatte jeres kommentarer derhen at mountene simpelthen ikke er samlet ordentligt/korrekt fra fabrikken, ikke er forsynet med god nok/nok fedt i lejerne, og at wormgearene etc. ikke er justeret ordentligt – hvorved den dyrt indkøbte mount nærmest pr. design kun er god til at “hoppe”- ikke dreje glat rundt som forventet

Desuden opstår der jo et potentielt problem i og med at det måske kunne være nødvendigt at sende mounten ind til et “garantieftersyn” inden garantien udløber, da man jo ikke kan tillade sig at kigge den efter selv – så bortfalder garantien jo. Hvis div gear og lejer har det så skidt som indikeret på denne side Morten Brix henviser til : http://www.stonyhillobservatory.com/eq-6.htm, så er det jo næsten “med garanti” at den mount man nu engang har indkøbt og brugt i de to år den er under dansk garanti, sandsynligvis er fejlbehæftet – og trænger til både nye lejer, ny lejefedt, total ny justering og renovering af tandhjulene.

Hvad er erfaringerne hos alle jer som har bruget disse mounts længe?????

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Min kører fint umoddet, men kan helt sikkert blive endnu bedre hvis den bliver tunet, eks med helt nye kvalitets lejer osv…
              TommyF2009-01-14 16:50:13

kimras
              Deltager
                • Planet

Hej forum

Mit mount (eq6pro) kørte ikke godt, da jeg købte det, meget slør, ujævn gang, dårlig tracking,svær at guide, så efter en uges tid skilte jeg det ad, og så’  at der ikke var noget fedt, eller meget lidt fedt, i lejerne, den fik noget godt fedt, rest maling blev fjernet, mounten
                blev samlet, og kørte som en drøm bagefter(1års tid siden).

Hilsen Kim Rasmussen

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'EQ6-hvordan skiller man den ad???' er lukket for nye svar.