EQ6 drivere/setup

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR EQ6 drivere/setup

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 422 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

ole
      • Main Sequence

Hej,

har lige bestilt en EQ6pro til erstatning for min ellers udemærkede LXD75. Jeg bruger i forvejen et QCAM5 til guiding. Jeg vil derfor gerne trække på erfaringen fra de mange brugere af EQ6.

Guide med PHD:

Vil guide virke med direkte forbindelse mellem QCAM5 og EQ6 (ST4 interface) når man vælger Q-guider i PHD ?

Forbindelse til f.eks. starry night:

Jeg går ud fra at dette kører via Ascom. Men hvilken driver skal man her anvende (EQMOD, speciel EQ6 driver eller..) ?

Medfølger der kabel fra PC til Mount ?

Jeg prøver bare at forbedrede mig en lille smule så jeg ikke står med alt bøvlet på en stjerneklar aften.

Mvh

Ole

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Hej Ole

Tillykke

Guide med PHD: Ja, det burde virke.

De seneste Ascom drivere vælger du Celestron og under Properties vælger du Skywatcher mount. Det skulle være det.

tommy.frank
          • Super Giant

Hej ole.
          Mount til PC er seriel stik. Så du skal højst sandsynligt have fat i en seriel til USBadapter.
          Mvh.Tommy

ole
            • Main Sequence
            Hej

Mange tak for jeres svar. Det lyder jo umiddelbart som om at det er til at få op at køre.

Jeg bruger allerede en USB->seriel idag, så jeg regner med at den kan genbruges her.

Mvh

Ole

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Der skal følge et cabel med EQ6, det er et telefonkabel (ligner et telefonstik) med seriel i den anden ende, som så skal ind i håndkontrollen og videre til din Pc, guidning med qcam5 igennem monteringen virker upåklageligt syntes jeg Thumbs%20Up

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Bare vælg OnCamera i Mount menuen, så kører ST4 som signal.

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

hej ole

opdatering med usb-serial er ikke nogen ide har selv lige været det samme igennem som på linket.

Måtte til sidst ud og købe et pci express kort med serial rs232,nu virker det igen

køre også eqmod det er ret godt, med den nye opdatering over v3.21 er der pc-direct

på håndkontrollen

køre vista “lort”

hilsen jørgen k

jørgen k2008-11-21 17:37:13

ole
                    • Main Sequence

Tak for jeres info.

Det kan være at jeg spørger igen imorgen, når jeg alligevel ikke kan få det til at virkeBig%20smile

Jeg kører for øvrigt også Vista på min laptop….

Mvh
                    Ole

mhansen
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har ikke oplevet nogen problemer med at opdatere via usb -> seriel adaptor. Og ja, EQMOD er et fantastisk godt program som jeg udelukkende bruger, når jeg er ude og fotografere. Dertil kan det sagtens hjælpe at investere i en usb hub med strømforsyning, som man så kan placere i nærheden af teleskopet.

Så kan man nøjes med en lang ledning fra teleskopet til computeren.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Tror ski snart jeg må se at få gang i EQmod siden du er så glad for det Michael Cool

ole
                          • Main Sequence

Hej,

jeg skal også lege lidt med EQMOD på et tidspunkt.
                          Det lykkes mig igår at komme igang med PHD og det hele (indtil det blev helt disetAngry). For at få hul igennem til Starry Night, krævede det en ny firmware (3.2 -> 3.23) – mærkeligt at det skulle være nødvendigt for sådan en basal funktion !
                          Jeg lavede også et 2min. unguided (590mm) billede – det så ikke for godt ud (det kan min LXD’er gøre bedre). Så jeg vil prøve at lave en drift align istedet for at stole for meget på pol scopet. Jeg mindes at have hørt historier om at “grafikken” i pol scopet har været roteret.

Mvh
                          Ole

mhansen
                          Deltager
                            • Nova

Det bedste er også at lave en driftalign, men jeg kan klart anbefale en computerassisteret driftalign. Den nyeste udgave af PEMPRO stiller faktisk en ganske udemærket løsning til rådighed.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'EQ6 drivere/setup' er lukket for nye svar.