EQ6 ASCOM nybegynder hjælp

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ6 ASCOM nybegynder hjælp

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 586 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

Er ved at finde noget mobilt gear frem til Starparty og sidder nu med en EQ6 som jeg aldig har haft liv i før. Og det driller.

Hvordan forbinder man sin PC til EQ6? Jeg har et USB-til-COM kabel som (i mit tilfælde) laver en COM6. Den anden ende af ledningen har jeg plugget ind i EQ6 stikket hvor der står Hand Control. Men er det rigtigt? Hvis ja, er det så sådan at håndkontrollen er overflødig?

Jeg har ASCOM 6.1 SP1 – 6.1.1.2627 og har valgt EQMOD ASCOM EQ5/6 og COM6 med 9600 Baud. Men noget må været gjort forkert fordi der bliver ikke oprettet forbindelse.

Lidt teknisk ekstrainfo: Eftersom både USB-til-COM stikket laver 5V og EQ6 også laver (vistnok 3.3V) har jeg afbrudt VCC ledningen så der i ledningen kun er GND, TX og RX.

Er der en venlig sjæl der kan guide mig i den rigtige retning?

mvh

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Nicolaj.

Du skal sådan en imellem, eller bruge PC direct på håndkontrollen.

http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm

Nicolaj
        Deltager
          • Giant

Hej Jens

Tak for link.

Troede der kom “rigtig” RS232 ind/ud af EQ6. Så går det jo ikke bare at forbinde min PL2303 Prolific dims til RX/TX. Øv, så kommer jeg ikke videre i aften…

mvh

Nicolaj nicolaj2016-08-27 21:49:06

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Du kan da køre “PC Direct” på håndkontrollen. Det virker stort set lige sådan.

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Spørg mig om det, når vi kommer derop. Så skal vi nok få det til at virke.

Jakob A.

Nicolaj
              Deltager
                • Giant

Fik det til at køre med PC-direct.

Men har endnu ikke prøvet denne mount så starhjælp vil være skønt.

mvh

Nicolaj

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'EQ6 ASCOM nybegynder hjælp' er lukket for nye svar.