› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ5 Upgrade
- Dette emne har 19 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af bjoerk. This post has been viewed 170 timesjensen. This post has been viewed 170 timesnova. This post has been viewed 170 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. juni 2015 kl. 22:57 #134120
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Hej Alle.
Jeg har for kort tid siden købt en brugt EQ mount der er refitted med dette sæt SynScan EQ5 kit.
Jeg har brugt en del tid på at finde den rigtige kabel løsning for at køre Goto via eks. Stellarium
Jeg har brugt det seriel kabel der ses på billedet sammen med et USB converter kabel. Uden held.
Har også prøvet 2-3 andre varianter af begge kabler men stadig igen kontakt.
På billedet her ses mountet – FYI
Er der nogen der kan hjælpe her – med det der kabel spørgsmål ???
ASCOM er installeret.
14. juni 2015 kl. 23:15 #134121
landboDeltager- Nova
Så bliver det et spørgsmål om hvilket OS du bruger og om det kan se din USB til seriel converter ???
15. juni 2015 kl. 19:46 #134129
Jeg bruger Win7 Home Premium
Når Seriel er koblet på med USB ligger den i COM4
>>Prolific USB-to-Serial Comm Port (Com4)<< – – Jeg bruger den samme port hver gang !!!
Husk på, at sættet er en opgrade af en almindelig EQ mount.
Iflg anvisningerne skulle det leverede seriel/RJ11 kabel bruges. Det har jeg gjort. Desuden skal jeg vælge Celestron Nexstar type ved brug af desktop planetarium – eks Stellarium.
Men ingen kontakt endnu :-/
15. juni 2015 kl. 20:13 #134130
landboDeltager- Nova
Tjaae, så burde du have ramt den rigtige comport.
Er vi enig om at monteringen kan køre ok på SynScan computeren alene ???
Hvad version af software er der i den SynScan du har ???
Og så tror jeg faktisk du skulle prøve og vælge SkyWatcher i stedet for Celestron Nexstar i Stellarium.
Prøv lige det.
15. juni 2015 kl. 20:37 #134131
JohnDeltager- Nova
Du skal downloade StellariumScope, før du kan bruge Stellarium
15. juni 2015 kl. 21:56 #134132
@ Leif
Jeg har en nyere firmware 3.37 i håndkontrol som i øvrigt virker fint ved almindelig brug sammen med mount.
Jeg har også installeret StellariumScope. Der kan jeg vælge de forskellige typer monteringer. Vil lige prøve Skywatcher v.3 igen.
16. juni 2015 kl. 00:03 #134135
xplodeDeltager- Nova
Har du installert EQMOD?
Setter du kontrolleren til PC direct mode?
16. juni 2015 kl. 00:46 #134136
landboDeltager- Nova
Bjørk Jensen ***nova wrote: @ Leif
Jeg har en nyere firmware 3.37 i håndkontrol som i øvrigt virker fint ved almindelig brug sammen med mount.
Jeg har også installeret StellariumScope. Der kan jeg vælge de forskellige typer monteringer. Vil lige prøve Skywatcher v.3 igen.
Mener man nu om dage kan køre gennem et SkyWatcher håndsæt direkte nu om dage fra Stellarium. Men når du har StellariumScope installeret burde der være frit valg fra alle hyller.
16. juni 2015 kl. 19:46 #134141
Så lykkedes det endelig at få tingene til at reagere.
Det viste sig, at jeg havde forkert opsætning i EQASCOM ToolBox. Den stod til COM5 – skulle være COM4 – og så skete der noget.
Nu arbejder mount præcis som jeg vil ha’ det.
Desuden havde RJ45 kablet mellem HC og EQ5 boksen en lille løs plastic lus mellem to af lederne i det stik der går ind i EQ5 boksen. Den lille rettelse har nu bevirket, at mountet kører hele tiden.
Jeg har ikke kunnet forstå, at den sommetider gik i stå. Det er jo lidt træls når man er ved guide/eksponere osv. Men tilsyneladende kører den nu som den skal – i mere end 5 timer !!!
Det hele bliver testet videre her i aften 🙂
Tak for al den gode indput.
Clear Sky’s
17. juni 2015 kl. 21:14 #134185
Hvordan er det med lange USB kabler.
Jeg har indtryk af at kabler over 5 meter er et problem.
Jeg har sådan en aktiv hub der skal sidde ude ved mountet ca 8m væk.
Kan jeg bruge et enkelt kabel eller skal der forlænges med flere ?
Hvad er jeres løsninger med kabel til download af billeder fra kameraet ?
17. juni 2015 kl. 22:19 #134187
landboDeltager- Nova
Bjørk Jensen ***nova wrote: Hvordan er det med lange USB kabler.
Jeg har indtryk af at kabler over 5 meter er et problem.
Jeg har sådan en aktiv hub der skal sidde ude ved mountet ca 8m væk.
Kan jeg bruge et enkelt kabel eller skal der forlænges med flere ?
Hvad er jeres løsninger med kabel til download af billeder fra kameraet ?
Nu kommer det også an på om det er USB 2 eller 3.
USB 2 er ikke så kritisk og bruger selv en på 12 meter med en aktiv HUB i enden, dvs den kan forbindes med en 5 volt strømforsyning.
USB 3 derimod har jeg en ledning på 10 meter uden HUB men med to forstærkere på ledningen hvor den ude i enden også kan forsynes med 5 volt. Med den her “strik” kører jeg virkelig rigtig mange data over og kan ikke sætte en HUB i enden da alt komminikation så ophører med kameraet.
Desværre findes der ingen skudsikre regler for hvad der kan køre sammen og hvad der ej kan. Der må du prøve dig frem. For mit vedkommende har jeg gode erfaringer med ledninger fra et firma der kalder sig Lindy. De hører så til i den lidt dyre ende. Du kan og kigge på http://www.av-cables.dk for og få et overblik over udvalget. Kan desværre ikke lave linket klikbart.
Når det gælder kamera er det min erfaring de helst vil have en USB port alene og ikke deles med andre enheder.
Landbo 2015-06-17 22:23:17 18. juni 2015 kl. 20:59 #134206
Hej Leif.
Ja som jag antyder sidder jeg inde og vil styre det hele derude i haven.
Jeg havde håbet på en løsning med 1x strøm og et usb kabel derud.
Jeg vil prøve mig frem. Lindy har i hvert fald lidt at vælge imellem.
19. juni 2015 kl. 10:41 #134215
johannes- Moon
Hej Bjørk.
Du skal ganske enkelt bruge dette kabel/hub:
http://www.av-connection.dk/?PGr=6427&ML=1406
Den kører flere af os med, og det virker perkekt, selv med kamera og det hele tilkoblet. Så ingen problemer med blot det ene kabel – medmindre du kører med en Celestron montering. I dette tilfælde vil kameraet gerne have sit eget kabel.
Men du har skywatcher og du skal køre med EQmod driveren til din montering.
Send evt. en mail eller ring – der er jo ikke så langt til Jels. Så skal vi nok få det hele op at køre incl. platesolving!
Men bestil kablet først (Husk at 5 volt strømforsyning ikke følger med).
Mvh.
24. juni 2015 kl. 20:03 #134314
alanDeltager- Super Giant
Mht usb kabler, så har jeg på Ebay fundet en enhed der kaldes Networking USB Server, den skulle kunne samle 4 usb enheder og sende signalet trådløst direkte til ens router. Hvis det virker vil jeg kunne koble DSLR, guid-camera, teleskop og fokusering/styring af observatorium trådløst til min computer, uanset om den står i et observatoriet, eller på mit kontor. Den usb-enhed regner jeg med at indbygge i en kasse som samtidig er en power-fordeler station til hele teleskopet. På den måde skulle jeg kunne slippe af med de fleste kabler og strømforsyninger i mit observatorium. Det ventes klar i løbet af sommeren. (Hvis vi får en sådan).
Mvh Alan
25. juni 2015 kl. 09:15 #134322
johannes- Moon
Hej Allan. Spar du dine penge til den der USB server. Det virker ikke med datatunge ting, som vi kobler på – i hvert fald slet ikke med de billige Ebay løsninger. Dermed ikke sagt, at en netværksløsning ikke findes – vel og mærke hvis du vil give 3-4000 for den! Det kræver nemlig, at der sidder en kraftfuld computerprocessor og meget ram i denne 4 ports enhed, og så skal det også sendes ind via et netværkskabel. Ellers kommer du til at vente minutter før et billede fra f.eks. DSLR kommer ind til din computer og når du så tænder for dit guidekamera, står det hele af! Men giv lige et tip, hvis du som den første har fundet det træ, som vokser ind i himlen – for så er jeg sikker på mange vil være interesseret! Men hvis du i stedet programmerer en bærbar computer til varetage denne opgave ude ved kikkerten (F.eks.med Virtual Here), så vil du kunne få det til at virke – dog stadig ikke så hurtigt, som med en direkte USB forbindelse + Hub.
Mvh.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ5 Upgrade' er lukket for nye svar.