› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › EQ5 Pro Synscan + 8 newton; går det?
- Dette emne har 31 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 931 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. juni 2017 kl. 14:20 #161744
xplodeDeltager- Nova
Oppgrader montering før teleskopet
Jeg ser også att du tror att en 200mm f5 vil være 2.4x rask som en 130mm f5, det stemmer ikke.
Begge teleskopene er f5 så dem vil like raske, det du vinner med det større teleskopet er lengre brennvidde så du har mindre felt/høyere forstørrelse.
24. juni 2017 kl. 22:19 #161756
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg kan citere lidt fra Paul Ahnerts “Beobachtungsobjekte für liebhaberastronomen” (1961, oversat fra tysk af undertegnede):
“Måske undrer det en eller anden, hvorfor jeg taler så meget om monteringen. Nuvel, jeg ved af egen, bitter erfaring, at entusiasten hælder til, at bruge størstedelen af sine til kikkertkøb tilrådelighed stående midler, på en så kraftig optik som muligt. Muligvis rækker det så også til en tubus og et okularudtræk, men på den egentlige montering må der derefter spares på det yderste. Resultatet er et alt for svagt, fjedrende aksesystem på et vakkelvornt stativ, så at teleskopet ved det mindste vindstød ryster og efter hver eneste berøring og bevægelse, først må bruge en stund på at falde til ro. Noget sådant kan i det lange løb ødelægge glæden ved observationerne for selv den største entusiast.
Er monteringen derimod i orden, så teleskopet vibrationsfrit følger de indstillede stjerner og observatøren udelt kan rette sin opmærksomhed mod sit objekt, så stiger nøjagtigheden ved observationerne også. Til glæden ved observationerne træder også glæden ved teleskopets funktion. Faktisk er det ikke så meget størrelsen af optikken, det kommer an på, men kvaliteten af monteringen, der først rigtig bringer optikken til sin fulde virkning.”
Thomas, Bornholm
25. juni 2017 kl. 06:57 #161760
RudiDeltager- Neutron star
Ole/Thomas (Paul Ahnerts) – I har fuldstændig ret. Min nuværende teleskop, SW Expl 130PDS, er også nøje valgt ud fra at være inden for EQ5’erens grænser med stort spillerum. Men nu med fast opstilling i rimelig læ og altid perfekt afballanceret tænkte jeg at kunne presse citronen lidt. En større montering står skam på ønskelisten, men det bliver ikke lige denne sommer.
/Rudi B. Rasmussen
25. juni 2017 kl. 09:55 #161761
Xplode wrote: Jeg ser også att du tror att en 200mm f5 vil være 2.4x rask som en 130mm f5, det stemmer ikke.
Begge teleskopene er f5 så dem vil like raske, det du vinner med det større teleskopet er lengre brennvidde så du har mindre felt/høyere forstørrelse.
Lys fluxen pr arealenhed er den samme så da f/forholdet er uændret betyder det blot at jeg får samme mængde fotoner ind på samme himmeludsnit. Så samme tid på f.eks M27 giver samme antal fotoner fra M27, men med større forstørrelse på det store teleskop.
Så du har ret Ole, det var noget vrøvl jeg skrev i indlægget overfor.
/Rudi B. Rasmussen
25. juni 2017 kl. 10:42 #161764
Men nu med fast opstilling i rimelig læ og altid perfekt afballanceret tænkte jeg at kunne presse citronen lidt. En større montering står skam på ønskelisten, men det bliver ikke lige denne sommer.
Selvfølgelig sker der ikke noget ved at prøve. En 8″ koster jo ikke alverden, slet ikke en Sky-Watcher, så den tager jo ikke så mange penge fra budgettet til en større montering, men jeg tror, du vil blive overrasket over, hvor meget størrelsen af teleskopet betyder for stabiliteten. Forskellen kan være enorm. Det vil i hvert fald være et meget lærerigt forsøg. Vi andre HAR prøvet det!
Man kan også gå over i den anden grøft. Har man først prøvet at observere med et ekstremt stabilt teleskop, så vil man ikke gerne gå tilbage til noget mindre stabilt, heller ikke selvom det mere stabile teleskop er tungere at slæbe rundt på. Man kan selvfølgelig overdrive… Jeg havde engang en 60/700mm refraktor, der vel vejede ét kg, monteret på en EQ-6. Det var sjovt at se, at man kunne fokusere fuldstændig uden at stjernen rystede den mindste smule. Man kunne også observere i endog meget kraftig vind, uden at teleskopet rystede nævneværdigt.
Nu har du jo selv en søjle, så for dig er det ikke aktuelt, men andre, der læser med, bør lægge sig på sinde, at stativet (eller søjlen) også er uhyre vigtig. En montering kan være nok så god, det hjælper ikke, hvis stativet er svagt. Min EQ-6 blev først virkelig anvendelig til mine lange refraktorer, da den kom op på et tungt og stabilt Baader Hartholz stativ.
Thomas, Bornholm
25. juni 2017 kl. 12:56 #161767
Næ, den koster kun €419, DKK 3.117,-
Jeg tror selv at det går, teleskopet sælges jo med en EQ5 som et kit.
/Rudi B. Rasmussen
25. juni 2017 kl. 13:24 #161768
teleskopet sælges jo med en EQ5 som et kit.
Og du tror vel også brugtvognsforhandleren på hans ord?
De sælger også en 12kg’s 150/1200mm refraktor på den samme montering. Det har jeg prøvet og det kan IKKE på nogen måder anbefales. Det bævrede lige så meget som de billige plasticteleskoper, man kan købe i Bilka og andre steder.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2017-06-25 13:24:18 25. juni 2017 kl. 14:18 #161771
Yep, jeg er meget godtroende
/Rudi B. Rasmussen
26. juni 2017 kl. 20:21 #161810
Skulle have været på smedeværkstedet i weekenden og fabrikere 5 kg dødvægten til at spænde på svalehalen.
Det blev desværre ikke til noget, så ny plan:
1) fyld to 1,5 L plast flasker op (helt op) med stabilgrus.
Vægtfylde ca 1,6, så det bliver ca 5 kg
2) bind flaskerne stramtfast i klemme kilet mellem tubus og svalehale således teleskopet er i balance.
3) start autoguiding på en stjerne i ca 30° højde mod øst
4) fjern flaskerne og kør guid lige så længe som i 3) på samme stjerne
Bagefter kan guidekurver og ra/dec tal sammenlignes.
PS: jeg kunne også bare købe den sk… kikkert
rudibr 2017-06-26 20:22:00 /Rudi B. Rasmussen
26. juni 2017 kl. 20:28 #161811
xplodeDeltager- Nova
Vekdistrubisjon slik du har tenkt å teste blir helt annerledes i forhold til en 8″, med 8″ teleskopet vil du få vekta litt lengre ut + att tuben er lengre enn på ditt nåværende oppsett.
Du får heller ikke testet effekten av vind
26. juni 2017 kl. 21:05 #161815
Hmm, det er nok en værdiløs test.
Jeg har de seneste dage Googlet fra Herodes til Pilatus om emnet og fundet tre typer svar:
1) Mange der ikke selv har EQ5/200mm, men har en mening om at det ikke går.
2) Knap så mange der faktisk har EQ5/200mm og siger det kører fint
3) Nogle få der har EQ5/200mm og har problemer
Hmmm… Jeg tror bare jeg køber teleskopet, og hvis det ikke går må jeg jo opgradere monteringen.
/Rudi B. Rasmussen
27. juni 2017 kl. 14:45 #161837
Har lige talt med Henrik (Lyra), lidt spredte skyer forventes de næste par dage.
/Rudi B. Rasmussen
27. juni 2017 kl. 15:10 #161838
Ja det tør svagt antydes!
Thomas, Bornholm
6. juli 2017 kl. 20:22 #162004
Godt Henrik ikke havde teleskopet på lager. For jeg har besluttet at opgradere monteringen først. Jeg er bange for at det måske nok skal komme til at køre med 8″ newtonen, men at det kommer til at drille til tider.
Så jeg fortsætter med mit nuværende klippestabile setup og sparer sammen til en større montering.
Henrik, jeg beklager ulejligheden mange gange, jeg giver en kop øl ved lejlighed
/Rudi B. Rasmussen
6. juli 2017 kl. 22:09 #162005
jakob1234Deltager- Nova
Hmmmm… Jeg har selv en 8″ på en HEQ5 pro – jeg syntes det spiller 100%
Men – det er vindfølsomt, men ikke så meget at det ikke må blæse – jeg er meget godt tilfreds.
Når jeg først får bygget mit obs til næste sommer, tror jeg overhovedet ikke der bliver problemer med komme ud om aftenen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQ5 Pro Synscan + 8 newton; går det?' er lukket for nye svar.