EQ5 max load++

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ5 max load++

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 129 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg vil forsøge med INED70 F/420mm som guide scope isf. den lille F/200mm guide scope.

Det giver lidt ekstra kg på monteringen, spørgsmålet er om det er at strække buen for hårdt?

Der er følgende komponenter:

A: INED70 – 2 398 g

B: stor kontra – 5 100 g

C: Teleskop – 5 100 g

D: mellem kontra – 2 815 g

E: lille kontra – 950 g

F: lille guide scope – 430 g

G: Canon 1000D – 510 g

H: ZWO 120MC – 115 g

Jeg har hidtil uden problemer kørt med den lille guide scope, F:

Konfiguration 1: B + C + F + G + H = 11 255 g

Den nye konfiguration 2:

Konfiguration 2: A + B + C + D + G + H = 16 038 g

Iflg manualen skulle man kunne køre med 8-12 kg.

Således ser konfiguration 2 ud, begge akser er i balance og begge motore slewer fint. Men måske er inertien blevet så stor at autoguidingen ikke kan følge med?

/Rudi B. Rasmussen

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Du skal ikke regne kontravægtene med.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ok Jesper, det tænkte jeg faktisk lidt over, men den ekstra jeg hænger på skal vel tælle med? Den er jo noget ekstra jeg tilføjer den originale montering.

Så er det A + C + D + G + H = 10 938 g, og så ligger jeg jo inden for specifikationerne

/Rudi B. Rasmussen

xplode
          Deltager
            • Nova

Ingen motvekter skal telles med.

Fjern søkekikkerten og plasser kamera så det peker mot monteringa, da får du mye bedre balanse

En søkekkikert med ca 200mm brennvidde er mer enn nok til det oppsettet der så å guide med lengre brennvidde gir deg egentlig ingen fordeler.

Max vekt som er oppgitt på Skywatcher monteringene er til visuelt, til foto så er det ca halvparten som er anbefalt (så du er egentlig langt over anbefalt til den monteringa), men det går selvsagt med mer vekt hvis en er flink til å balansere og teleskopet ikke er altfor langt.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Hmmm – ja, du har nok ret Ole. Jeg er egentlig også godt tilfreds med hvordan guidingen kører. Jeg keder mig bare her i den lyse tid

Venter på at regnen driver væk og den sidste ferie er afholdt, så skal jeg igang med observatorie byggeriet

/Rudi B. Rasmussen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'EQ5 max load++' er lukket for nye svar.