Epsilon Lyræ

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Epsilon Lyræ

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 13 år, 5 måneder siden af stubbe. This post has been viewed 749 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

stubbe
    Deltager
      • Main Sequence

Jeg var lige ude og kigge lidt med en lille teaterkikkert, som jeg i sin tid købte hos Aldi. Den er opgivet til at være en 4×30, men mine egne målinger viser at den i virkeligheden ‘kun’ er en 2,5×30. Selvom det er lavet af billigt plastik og det tilsyneladende synsfelt er på små 20°, så benytter jeg tit kikkerten til små hurtige kig.

I aften fik jeg bla. set lidt på Epsilon Lyræ. Denne stjerne, som de fleste nok kender som “The Double-double”, er en firedobbelt stjerne bestående af to tætte par, adskilt fra hinanden med 3,5 bueminutter. Desværre var grænselysstyrken på ca. 4,0 i aften pga. lidt dis, så Epsilon Lyræ kunne ikke ses med det blotte øje. I min 2,5×30 kunne jeg derimod let se stjernen, og den kunne også let opløses i to komponenter.

Nu til mit spørgsmål. Jeg har indtil videre ikke haft held til at opløse Epsilon Lyræ med det blotte øje. Jeg har flere steder læst at dette er muligt for dem med et skarpt syn(hvilket jeg ikke selv har). Har nogen af jer forsøgt at opløse denne stjerne kun vha. det blotte øje og har I haft held med det?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Epsilon Lyræ' er lukket for nye svar.