EOS 1100 D, pause efter eksponering

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR EOS 1100 D, pause efter eksponering

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 4 måneder siden af claus. This post has been viewed 939 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

claus
    Deltager
      • Main Sequence

Hej alle.

Er der nogle “fagkyndige” for Canon EOS 1100D herude? Vi er en lille gruppe på 3-4 stykker som anvender Canon EOS 1100 D til astro foto. En af gruppens kameraer laver en lige så lang “gemme procedure” som det eksponerer, eks. en 5 min eksponering efterfølges af en 5 min lang “gemme procedure”, før det er klar til næste eksponering, hvilket jo er længe, og spild af tid, desuden er det af samme grund vanskeligt at få det til at køre korrekt i EOS PC styreprogrammet. Vores øvrige kameraer bruger blot 7-8 sekunder på “gemme proceduren”. Umiddelbart kan vi ikke finde ud af årsagen til den lange “gemme procedure” for dette ene kamera, indstillinger m.v. for dette kamera har vi resat, og der synes umiddelbart igen forskel i kameraets software opsætning i forhold til de øvrige kameraer. Er der nogen som kan hjælpe her?

Mvh C.Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Ja, det er et interessant spørgsmål. Jeg har et digitalkamera, som efter en eksponering på fx 20 sekunder bruger lige så lang tid på at processe billedet inden det igen er klar. Jeg er ret sikker på, at det er fordi kameraet efter eksponeringen tager en dark frame, som det korrigerer det optagne billede med.

Om der i Canon findes en lagret darkframe, der bruges til at processe billedet med ved jeg ikke, men man kan vel godt forestille sig, at kameraet har en dark frame-algoritme, som kan imødegå forskellige eksponeringstider, så man ikke skal spilde en masse tid på at vente.

Kameraet må også indeholde en automatisk flatkorrektion, da man så opnår et bedre s/n-forhold.

Det kan ikke helt udelukkes, at kameraet er defekt, da det jo var det, som vi skilte ad for at rette chippen op.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

claus
        Deltager
          • Main Sequence

Ja, jeg tror også at kameraet danner “Darks”, og måske også “Flats” efter eksponering, der går blot pokkers lang tid med det og er uhensigtsmæssigt i forhold til at PC styre det. “Darks” og “Flats” laver man jo blot når observationsaftenen er slut, så hvis der findes en måde at omgå det på må det være at foretrække. Håber nogen her på Forum kan hjælpe med det.
          Mvh C.Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Prøv evt. at slå “Støjreduktion ved høj ISO-følsomhed” fra, se side 155 i manualen: https://files.canon-europe.com/files/soft31313/manual/CUG_EOS1000D_DA_Flat.pdf

/Rudi B. Rasmussen

claus
            Deltager
              • Main Sequence

Det lyder interessant Rudi.
              Jeg lader beskeden gå videre til indehaveren af kameraet, (han er ikke på Forum).
              Tak skal du have.
              Mvh C.Abel.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Vi må så konstatere, at det vi oplevede forleden var helt normalt, altså at varigheden af korrektionen har samme længde som eksponeringstiden.
                Det står her:

støjreduktion

Dette foranlediger så et spørgsmål vedr. indstillingen på dit kamera Claus, for da udlæsningstiden for dine billeder er under ti sekunder, så tyder noget på, at støjreduktionen ikke er aktiveret på dit kamera.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

claus
                Deltager
                  • Main Sequence

Det har du naturligvis ret i Torben. Men jeg synes ikke at mine frames lider af “støj”. At indføre “støj reduktion” ved hver eneste frame uden at det har nogen praktisk betydning vil være uhensigtsmæssigt, og uheldig i forhold til at trådløst styre kameraet, eller PC styre det? Jeg ved det ikke, men jeg får glimrende fotografiske resultater uden den tidskrævende støj reduktion efter hver enkelt frame, men hvad mener andre EOS 1100D brugere om forholdet her?
                  Mvh C.Abel.

flemov
                  Deltager
                    • Giant

Claus – du laver jo støjreduktion bagefter – ved at tage en række dark frames.
                    – Som naturligvis bruges i den videre billedbehandling.
                    Det er derfor at resultatet – alligevel – bliver godt

Mvh.
                    Flemming

Flemming R. Ovesen.
                    TOC observatory
                    https://tocobs.org

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Brugervejledningen beskriver enkelte optagelser af flere sekunders varighed, og ikke om mange ens optagelser, som efterfølgende stackes. Støjen på en enkelt optagelse vil være mere markant, så derfor har man mulighed for at bruge støjreduktionsfunktionen.

Ved astrofotografering er der mere ide i at lave dark frames enten før eller efter en session, så man ikke spilder kostbar observationstid på at støjreducere alle optagelser.
                      Du bruger selv teknikken med at lave dark frames efter din session, og så kan man efterfølgende darkkorrigere og flatte.

Det lader til, at dit kamera er hurtigere til at udføre støjreduktionen end det andet Canon, så man kan stille spørgsmålet, om det så er nødvendigt at lave darks bagefter?

Man kunne som et forsøg prøve at sammenligne en stack der ikke er darkkorrigeret med en stack, som er.

claus
                      Deltager
                        • Main Sequence

Ja Flemming, det er jo så nok det man bør gøre, slå støj reduktionen fra, og kompensere for det bagefter med de Darks som man tager samme aften hvor chippen har samme temperatur når observationsaftenen er slut. Det er uhensigtsmæssigt at vente 3-5 min. på støjreduktion efter hver eneste frame, og samtidig vanskeligt at lægge ind i, i hvert fald Canons PC styre programs timer.

claus
                        Deltager
                          • Main Sequence

Jeg husker at nogle af mine første fotos hvor jeg ikke anvendte Dark frames havde nogen støj. Jeg ved ikke hvor meget den 7-8 sekunders støj reduktion som mit Canon trods alt laver betyder, men jeg vil fortsætte med at anvende Darks, det er meget lidt ekstra arbejde det kræver, og jeg synes at der er en forskel at se, så det bliver sådan fremover.

Mvh C.Abel.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.