Endnu et PN spektrum. NGC7662

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endnu et PN spektrum. NGC7662

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 47 timesBildsøe. This post has been viewed 47 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Nu da det vælter ud med spektra fra Lars Zielke, vil jeg da også lige komme med et fra i aftes.

Det er NGC7662 – Blue Snowball.

Når man ser spektret forstår man hvorfor den fremstår meget blå.

Hgamma, Hbeta, HeII og OIII dominerer i den blå ende og Halfa er repræsenteret i den røde – men ikke så kraftigt.

9x120sekunder på min hjemmebyggede spektrograf der sidder på en 12″ SCT med en f/6.3 reducer. Dispersionen er 2.4Å/pixel og opløsningen er 6.5-6.9Å dvs. omkring R=850.

FrankLarsen2014-09-07 22:57:36

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Og her et Direkte billede optaget med et IMG0H og BVR filtre på en 762/102mm Frauenhofer akromat.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

For hulen det er flot- noget spor overhovedet fra centralstjernen (variabel mag 12-16 i flg. wiki)?

Evt. lidt ekspo-data?

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

HEj Mogens,

Takker.
            DEr er faktisk et meget meget svagt spor fra centralstjernen. Der er nogle enkelte emmisionslinier som ligger der hvor centralstjernen burde være – men noget kontinuum er der ikke.
            mag 12 kræver meget meget meget tid og jeg er ikke sikker på at jeg har lagt spalten præcist over centralstjernen. Det kan også være den er i minimum lige nu.

eksponeringsdetaljer står over billedet:
            9x120sekunder.
            Jeg kan tilføje at kamera er et ARTemis 4000 med en KAI4021/22 sensor
            Der er guidet med min hjemmebyggede AO optik direkte på tågen med 0.5sekunders eksponeringer via et SX Lodestar guidekamera.

FrankLarsen2014-09-08 09:18:35

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

FrankLarsen wrote: …eksponeringsdetaljer står over billedet…

Ups da, det gør det jo også; sorry

Hilsen Mogens B.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Endnu et PN spektrum. NGC7662' er lukket for nye svar.