Endnu en tur ude med kikkerten

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Endnu en tur ude med kikkerten

• Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af johnny. This post has been viewed 27 timesb. This post has been viewed 27 timesa. This post has been viewed 27 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

På trods af tunge skyer klarede det alligevel delvist op her på Bornholm i aftes ved nitiden. Der var i hvert fald nogle huller mellem skyerne, så jeg gik ud med min 20×80, der hurtigt er ved at blive en rigtig yndlingskikkert.

Skyerne kom og gik, sommetider var det næsten helt overskyet, men så åbnede der sig et nyt hul et andet sted. Som tiden gik, blev hullerne større og større, hvad jeg slet ikke havde forventet, men det var dog lidt diset og skyerne forsvandt aldrig helt og ind imellem skyede det også helt til igen, blot for at klare op igen nogle minutter senere.

Jeg fik ved et tilfælde justeret kikkerten helt perfekt, så den gav helt skarpe billeder. Jeg har ellers tidligere beklaget mig over, at den venstre side ikke var helt skarp, men det er tilsyneladende et justeringsspørgsmål. Pupilafstanden skal åbenbart være helt perfekt justeret, så de optiske akser i kikkerten falder perfekt sammen med øjnenes. Det lyder vel logisk nok, men den er tilsyneladende mere følsom for det, end mine andre prismekikkerter. Selvfølgelig har jeg prøvet at justere den før, men har åbenbart ikke ramt godt nok. Kikkerten er ret let at dreje om midterhængslet, så man skal være lidt påpasselig, når man har ramt den rigtige justering. Måske er det det, der har drillet mig tidligere?

Med fokus og pupilafstand justeret perfekt, er stjernerne ekstremt skarpe, små punkter, uden haler og spikes og andre skønhedsfejl. Og nu begyndte den virkelig at hale ting og sager ind. Er du svedt, mand.

M36, M37, M38 og NGC 1907 stod klart og tydeligt, alle undtagen NGC 1907 opløst i mange stjerner. M35 også klart opløst, med NGC 2158 nærved. M1 tydelig i super rigt felt, fyldt med svage stjerner. De to åbne hobe mellem M1 og Hyaderne stod også vældig tydeligt. Jeg kan bare ikke huske deres NGC numre.

M31 viste sig med støvbåndet i dag, samt de to ledsagere. Jeg så efter NGC 206, men kunne ikke se den. M33 viste en svag kerne og antydninger af flere arme og en større, ydre halo.

NGC 7331 var temmelig svag. Måske har der været en svag sky lige i den retning, da jeg så efter den.

NGC 891 kunne jeg ikke se.

NGC 6939 og NGC 6946 stod begge klart og tydeligt. Flere feltstjerner sås lige omkring eller på skiven af NGC 6946.

Oriontågen M42/43 stod fantastisk, med tydelige “vinger”. Også tågen lige mod nord, NGC 1973-75-77, stod ret tydeligt. NGC 2024, Flammetågen, nær Zeta Orionis, kunne skimtes, endda med det mørke bælte ned gennem sig. M78 og de andre reflektionståger nærved stod også tydeligt frem. NGC 1999 syd for M42 så jeg ikke.

NGC 2244, den åbne hob i midten af Rosettetågen, sås let, men selve tågen kunne jeg ikke se mere end antydningsvis.

M81 og M82 sås let og støvbåndet i M82 kunne skimtes. Kernen i M81 meget tydelig. NGC 3077 og NGC 2976 kunne også begge ses med bortvendt syn.

NGC 2841 i Ursa Major sås ganske let. Kernen var tydeligt synlig, siddende i en ellipseformet halo. Nydelig galakse.

M97 og M108 kunne også skimtes, men kun med bortvendt syn.

NGC 2403 var legende let, der kunne skimtes en klarere kerne.

NGC 7789 stod enormt flot og der var begyndende opløsning i kanterne. Hele feltet er superbt, overstrøet med hundredevis af stjerner. Et absolut højdepunkt. Det samme kan siges om Dobbelthoben. Jeg synes dog, at feltet omkring NGC 7789 er flottere, på en eller anden måde.

På trods af den ringe højde sås NGC 7000, Nordamerikatågen, ganske let, hvilket i nogen grad forbløffede mig.

Jeg scannede også lettere planløst op og ned ad mælkevejen, fra Cassiopeia og ned i Svanen, og fra zenith og ned igennem Orion og Monoceros og ned mod horisonten og så talløse stjernegrupper og en del hobe, som jeg ikke umiddelbart kunne genkende. Det betyder heller ikke så meget. Mælkevejen med en 20×80 er simpelthen ubeskrivelig. Myriader af stjerner vælter frem.

Et af aftenens absolutte højdepunkter var en meget klar Geminide, omtrent mag -8, der skød ned midt mellem Cassiopeia og Cepheus og ned i den nordlige del af Svanen, trækkende en gullig hale efter sig. Hovedet var gulgrønt og stærkt lysende, kastende en tydelig skygge.

Det er dog de mest fantastiske ting man kan se på en halvskyet aften, når blot man alligevel går ud med en prismekikkert.

Thomas, Bornholm

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Supergodt.

På sådan en aften får man ladet de mentale astro-batterier helt op

mvh
        Lars

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Inspirerende beretning, ser frem til at komme ud med Skymasteren igen

og i dag blev parlellogrammonteringen færdig så det bliver spændende.

Mvh

Johnny

jskals
          Deltager
            • Main Sequence

Jeg kan se min ekstra 20×80 har fået den helt rigtige ejermand, skøn læsning

Jeg kæmpede også med justeringen, gav op.

Justeringen på den anden jeg har er meget nemmere?

Det afspejlede sig også i prisen jskals2014-12-14 18:35:22

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej Thomas .Fin visuel beretning . Jeg er selv ofte ude til et hurtigt kik . Har en gammel 10 x 50 som ikke er helt god , den er ok dagslys . Har tænkt på lidt opgradering 15 x 70 eller 20 x 80 . Kan godt li` at finde rundt uden goto .

johnny.b.a
              Deltager
                • Super Giant

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Den ser godt ud, men jeg bemærker mig, at den opgivne vægt er næsten 3/4kg højere, end for min 20×80!

Den vejer kun 1,8kg, hvilket er meget let for en 20×80, hvilket naturligvis også er grunden til, at den kan holdes i hånden.

Thomas, BornholmAstrojensen2014-12-15 10:39:09

swr
                    • Giant

Hej Thomas

Det er fantastisk hvor meget man kan nå at se på så kort tid med en håndkikkert.
                    Mvh Søren

nive
                    Deltager
                      • Super Nova

Johnny B A wrote: Hej Nils

Var det ikke noget med denne her?

http://www.harrisontelescopes.co.uk/acatalog/Helios_Apollo_High_Resolution_15x70_Observation_Binoculars.html

Mvh

Johnny

Ja fin model lidt over mit budget Smile . Er du tilfreds med din skymaster , det er en 15 x 70 ikke
                      Er lidt i tvivl som det skal være 15 x 70 eller 20 x 80 Confused

johnny.b.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Nils

Jeg kan egentlig først give en endelig dom når jeg har prøvet den på P-mounten for der vil den kunne holdes helt stille. Det jeg oplever håndholdt er dog meget positivt må jeg sige. Prisen er jo meget attraktiv hvis man køber i Tyskland, under halv ift herhjemme Jeg har droppet af finde en passende skrue til adapteren, i stedet for har jeg bestilt en adapter af metal på nettet, den der følger med er praktisk talt intet hver.

Mvh

Johnny

nive
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Johnny . Tak for info .

Thumbs%20Up P-mount ATM endnu et spændende emne .
                          Ja Thomas nu skal jeg nok lade være med bryde dit tråd mere Embarrassed

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Nej, fortsæt endelig! Snak om prismekikkerter er helt on-topic.

Thomas, Bornholm

johnny.b.a
                            Deltager
                              • Super Giant

-og jo det er en Skymaster 15×70

Mvh

Johnny

johnny.b.a
                              Deltager
                                • Super Giant

I aftes blev det igen til noget speedastro. Jeg kom fra arbejde lidt

over midnat hvor der her over Norddjurs var meget klart dog med få

drivende skyer. Jeg satte håndkikkerten ud et kvarter til afkøling

hvorefter det blev til M42 , M1 , M36 M37, ,M38 , NGC1907 , M81 , M82.

og det på 5-8 minutter, herligt.

Mvh

Johnny

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Endnu en tur ude med kikkerten' er lukket for nye svar.